Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bibbi Bøhn, Aure
Ytring
07 september 2023 11:30
Del på Facebook
Fra Fosen Vinds omstridte vindindustrianlegg i fjellheimen på Fosen i Trøndelag. Foto: Heiko Junge / NTB
Fra Fosen Vinds omstridte vindindustrianlegg i fjellheimen på Fosen i Trøndelag. Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

For et medlem av Motvind Norge var det som å komme rett inn i en uvirkelig skrekkdrøm. Den utspant seg et sted på Jylland som syntes tapetsert med vindturbiner! Ingen steder å rette øynene uten at der var visuelt forstyrrende hvite monstre.

Vindkraften gir danskene strøm og varme.

Annonse
Annonse

Der vi kommer fra, møter øynene fjorder og fjell, her møter synet jorder og vindturbiner. Svært forskjellige naturopplevelser.

På «Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi», dreier alt seg om fornybare energiløsninger. Et imponerende sted! Et digert landområde med pluss hus og nullhus, med gigantiske solcellepaneler satt opp rundt om, med beitende kyr, med økologisk grønnsaksdyrking, med innretninger der spillvannet renses ved solcelledrevne rotsoneanlegg og gjenbrukes. Her forskes på bølgekraft og jordvarme og annet som kan hjelpe i det grønne skiftet.

På «Det Nordiske Folkecenter for Vedvarende Energi» har de med utgangspunkt i sine forutsetninger klart å vise i praksis at en omstilling til en mer miljøvennlig livsstil er mulig. Senteret støttes av den danske stat. Det forskes kontinuerlig på forbedringer. Det danskene her har fått til i retning av et sunnere miljø for mennesker og natur er imponerende og gir grunn til optimisme.

I tillegg til viltvoksende blomster og frukttrær, var de store områdene dandert med rotorblader fra nedtatte turbiner. Liggende i gresset og som avgrensninger rundt bruksområder, som utstillingsvegger, stående som pidestaller, som portaler ved inngangene – det ble skremmende. For en som ikke synes de er hverken pene eller interessante.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På Jylland ødelegger ikke vindkraft naturen, turbinene avgir ikke iskast om vinteren, fjell og natur sprenges ikke istykker for å lage veier til oppstillingsplassene.

Selvfølgelig dreper også her turbinbladene tonnevis av innsekter, og fugler kvestes i hopetall. Farten på tuppen av rotorbladet er opp til 300 km/t. Den uavbrutte infralyden er skadelig for mennesker og dyr. Slitasjen på bladene avgir de farlige, hormonhermende stoffene PFAS og Bisfenol A. Når turbinene etter ca 20 år demonteres, oppstår problemene med avfallshåndteringen.

I Danmark ligger forholdene til rette for andre måter å skaffe energi på enn de vi har i Norge. Skadevirkningene av selve turbinene er de samme, men inngrepene ved utbygging og drift er i norsk natur helt annerledes og katastrofale!

Naturen i våre to land er ekstremt forskjellige. Arbeidet for å nå klimamålene må løses deretter.

Vindkraft kan ikke brukes i Norge.


Av: Bibbi Bøhn

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse