Når halvparten av husstandene sliter i møte med en uforutsett regning, må vi politikere ha fokus på å redusere regningsbunken til både folk og næringsliv.
Det første vi må slutte å bruke penger på er prosjekt som Møreaksen og Hafast. Rødt vil heller satse på utslippsfrie hurtigbåter og ferger, og vi mener at fergefylket Møre og Romsdal bør være utstillingsvindu for vår verfts- og maritime leverandørindustri.
For en uke siden deltok jeg på en debatt i regi av Næringsforeningen Ålesundregionen. Invitasjonen sa at debatten skulle handle om National transportplan 2025-2036, men i et panel bestående av stort sett politikere fra Ålesund, dominerte vei-prosjekter i og inn til Ålesund. Der kappet de, som etter valget på meningsmålingene skal overta styringen av den største kommunen på Sunnmøre, om å love veier som skal finansieres gjennom store bompenger.
Dyrtid krever nytenking
Min tilnærming var ulik. I en tid der hvert niende, kanskje hvert åttende barn i vår region vokser opp i det som heter vedvarende lavinntektsfamilier og halvparten av husstandene sliter med å betale regningen så blir det feil å sløse vekk pengene på bompengefinansierte veier folk ikke har råd til å bruke. Vi trenger en storstilt satsing på kollektivtransport i Møre og Romsdal. Bussen, ferga og hurtigbåten må gå oftere og koste mindre. Og så må vi ta vare på de veiene vi allerede har, og sørge for de er trygge - blant annet ved å sørge for rassikring. Etterslepet på vedlikehold av fylkesveier i Møre og Romsdal er på nesten sytten milliarder kroner, og det er fortsatt en stor del av veinettet som trenger oppgradering og gjøres så breie at de kan ha gul midtstripe.
Mer bompenger er ikke svaret
Det var interessant å se at de partiene som ville bygge mest nye veier er de samme partiene som vil redusere økonomien til kommunene, kappe skattene til de rikeste og lempe kostnadene over på deg og meg uten at det tar hensyn til vår betalingsevne. Dette er feilslått politikk mener vi i Rødt. Etter vårt syn skal ikke utbygging av veier finansieres av bompenger. Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging. Infrastruktur, som vei, jernbane og havner, er en viktig forutsetning for bosetting og verdiskaping i hele landet. Å finansiere nødvendige forbedringer for økt framkommelighet, bedre trafikksikkerhet, mindre utslipp og bedre lokalmiljø må derfor være en offentlig oppgave.
Milevis med nye veier, men de får du ikke kjøre på
Ingen debatt uten å nevne galskapen satt i system - den sterkt subsidierte vindkraftutbyggingen der det er bygget mil på mil på mil med brede Autostrada i urørt natur - veier som folk ikke har lov til å bruke. De enorme mengdene med asfalt som har gått med til å bygge disse veiene har vært med på å presse opp både prisen på asfalt, og anleggsarbeid, og dermed bidratt til at veivedlikehold, utbygging av trafikktryggingstiltak, sykkelveier og veier folk faktisk trenger har blitt dyrere.
Det handler om å prioritere
I debatten fikk jeg også nevnt at Rødt i sitt forslag til statsbudsjett for 2023 ligger det 600 millioner ekstra til fylkesveier og 500 millioner ekstra til rassikring og 20 millioner til å redusere bompengene på Nordøyvegen - innenfor den samme økonomiske totalramme som regjeringen i 2023. Det handler om å prioritere. Det viser også lekkasjen fra statsbudsjettet for neste år der regjeringen har lagt inn 160 millioner til Nordøyveien, men det er verdt å merke seg at vi enda ikke vet om disse midlene faktisk vil få ned prisen pr. passering.
I disse dager kan du være med å velge hvem som skal foreta prioriteringene. Bruk stemmeretten din! Godt valg!