Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 november 2023 11:30
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Far pleide å si «7 fold, det er bra, Paul» – for det var den gjengse forventingen til avkastning når ei potet ble satt i jorda – at ei settepotet ble til 7 nye poteter. «Og hønene kjære sønn – tenk at de legger omrking 300 egg årlig. Når antallet dabber kan de ende opp som viktigste ingrediens i en hønsefrikassé – slikt er bærekraftig».

I dagens samfunn snakkes det om bærekraft på inn- og utpust. Tekster knas til de blir så «bærekraftige» at de sammen med gode illustrasjoner blir som en festning det er vanskelig å beseire.

Annonse
Annonse
Kloakk

«Blå fjorder» er benevnelsen som brukes om prosjekt for rensing av kloakk f.eks i vakre områder som Lofoten og Sula/Ålesund. At den planlagte rensingen i vårt område er kun 70 % – og med utslipp der inne hvor fjordarmene går i alle retninger er tilsynelatende underordnet. Kvasnes er det østligste stedet på Sula, og dit er det planlagt at kloakken skal pumpes.

Foruten sprenging og bortkjøring av ekstreme mengder fjell/stein for å bygge en fjellhall, er det planlagt et nærmere 30 km langt overføringsnett. I Askøy kommune utenfor Bergen, har de nå konkludert med at desentraliserte anlegg er beste løsning – og forblir ikke det løsningen for ytre bydel i Ålesund?

Samferdsel

Knyttet til samferdsel blir bærekraft flittig benyttet i diverse prosjektbeskrivelser. Det kan være interessant å sammenligne Romsdalsaksen og Møreaksen i den sammenheng, og for ordens skyld: for førstnevnte gjelder det løsningen fra årsskiftet 2016/2017 – den oversjøiske med flytebroer.

Annonse
Annonse

Flytebroer er bærekraftig i dobbel forstand. Erfaringene fra Bergsøysundbrua som ble tatt i bruk i 1992 er gode. Undersjøiske tunneler som den ekstreme Tautra-tunnelen er problematiske. Den er 15 km lang og omkring 330 meter dyp, og medfører 2 løp og ca. 60 rømningsveier mellom løpene.

Foruten krevende bunnforhold og de store kostnadene tunnelen medfører, blir driftskostnadene store og evigvarende. Ventilasjon og pumping av sjøvann som vil trenge inn i tunnelløpene scorer svært dårlig når det gjelder bærekraft – og spesielt i forhold til flytebruer. Ca. kr 500 daglig til bompenger og tilsvarende til bilkostnader for pendling Molde/Ålesund er dårlig økonomisk bærekraft, samt høydeforskjellene miljømessig.

Meningers mot

Vi som skriver våre meninger med fullt navn må forvente kritikk – slik er det bare.

Uenighet og kritiske røster er sunt, men dersom navngitte personer omtales, kreves et visst måtehold. Direkte sjikane er ikke bra – og slett ikke bærekraftig.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 24 dager siden
    Bærekraft,  er kun et ord alt for mange kommer opp med i det mange kaller Festtaler!
    Det er nok politisk korrekt å bruke dette ordet.
    Tviler litt på om de som bruker dette begrepet, vet hva det betyr?
    Du treffer nok et ømt punkt hos en del!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Rolf Erik Pedersen Mange bruker nok omgrepet berekraft som økonomisk parameter 
      Eg er oppteken av å gjere kloden berekraftig, natur, klima og mindre forbruk.

      I så måte stetter ingen av aksene nokon av parametra.

      Og dersom vi skal legge Klimautvalet sine konklusjonar til grunn er der ikkje rom for pendling, nye vegprosjekt,  eller transport av varer over lengre strekker.

      Og, dersom vi skal legge Støre sin oljefilosifi til grunn er der ingen utslippskvote til overs i 2050.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse