Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 november 2023 11:30
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Far pleide å si «7 fold, det er bra, Paul» – for det var den gjengse forventingen til avkastning når ei potet ble satt i jorda – at ei settepotet ble til 7 nye poteter. «Og hønene kjære sønn – tenk at de legger omrking 300 egg årlig. Når antallet dabber kan de ende opp som viktigste ingrediens i en hønsefrikassé – slikt er bærekraftig».

I dagens samfunn snakkes det om bærekraft på inn- og utpust. Tekster knas til de blir så «bærekraftige» at de sammen med gode illustrasjoner blir som en festning det er vanskelig å beseire.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Kloakk

«Blå fjorder» er benevnelsen som brukes om prosjekt for rensing av kloakk f.eks i vakre områder som Lofoten og Sula/Ålesund. At den planlagte rensingen i vårt område er kun 70 % – og med utslipp der inne hvor fjordarmene går i alle retninger er tilsynelatende underordnet. Kvasnes er det østligste stedet på Sula, og dit er det planlagt at kloakken skal pumpes.

Foruten sprenging og bortkjøring av ekstreme mengder fjell/stein for å bygge en fjellhall, er det planlagt et nærmere 30 km langt overføringsnett. I Askøy kommune utenfor Bergen, har de nå konkludert med at desentraliserte anlegg er beste løsning – og forblir ikke det løsningen for ytre bydel i Ålesund?

Samferdsel

Knyttet til samferdsel blir bærekraft flittig benyttet i diverse prosjektbeskrivelser. Det kan være interessant å sammenligne Romsdalsaksen og Møreaksen i den sammenheng, og for ordens skyld: for førstnevnte gjelder det løsningen fra årsskiftet 2016/2017 – den oversjøiske med flytebroer.

Annonse
Annonse

Flytebroer er bærekraftig i dobbel forstand. Erfaringene fra Bergsøysundbrua som ble tatt i bruk i 1992 er gode. Undersjøiske tunneler som den ekstreme Tautra-tunnelen er problematiske. Den er 15 km lang og omkring 330 meter dyp, og medfører 2 løp og ca. 60 rømningsveier mellom løpene.

Foruten krevende bunnforhold og de store kostnadene tunnelen medfører, blir driftskostnadene store og evigvarende. Ventilasjon og pumping av sjøvann som vil trenge inn i tunnelløpene scorer svært dårlig når det gjelder bærekraft – og spesielt i forhold til flytebruer. Ca. kr 500 daglig til bompenger og tilsvarende til bilkostnader for pendling Molde/Ålesund er dårlig økonomisk bærekraft, samt høydeforskjellene miljømessig.

Meningers mot

Vi som skriver våre meninger med fullt navn må forvente kritikk – slik er det bare.

Uenighet og kritiske røster er sunt, men dersom navngitte personer omtales, kreves et visst måtehold. Direkte sjikane er ikke bra – og slett ikke bærekraftig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 5 måneder siden
    Bærekraft,  er kun et ord alt for mange kommer opp med i det mange kaller Festtaler!
    Det er nok politisk korrekt å bruke dette ordet.
    Tviler litt på om de som bruker dette begrepet, vet hva det betyr?
    Du treffer nok et ømt punkt hos en del!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 5 måneder siden
      @Rolf Erik Pedersen Mange bruker nok omgrepet berekraft som økonomisk parameter 
      Eg er oppteken av å gjere kloden berekraftig, natur, klima og mindre forbruk.

      I så måte stetter ingen av aksene nokon av parametra.

      Og dersom vi skal legge Klimautvalet sine konklusjonar til grunn er der ikkje rom for pendling, nye vegprosjekt,  eller transport av varer over lengre strekker.

      Og, dersom vi skal legge Støre sin oljefilosifi til grunn er der ingen utslippskvote til overs i 2050.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse