Far pleide å si «7 fold, det er bra, Paul» – for det var den gjengse forventingen til avkastning når ei potet ble satt i jorda – at ei settepotet ble til 7 nye poteter. «Og hønene kjære sønn – tenk at de legger omrking 300 egg årlig. Når antallet dabber kan de ende opp som viktigste ingrediens i en hønsefrikassé – slikt er bærekraftig».
I dagens samfunn snakkes det om bærekraft på inn- og utpust. Tekster knas til de blir så «bærekraftige» at de sammen med gode illustrasjoner blir som en festning det er vanskelig å beseire.
Kloakk
«Blå fjorder» er benevnelsen som brukes om prosjekt for rensing av kloakk f.eks i vakre områder som Lofoten og Sula/Ålesund. At den planlagte rensingen i vårt område er kun 70 % – og med utslipp der inne hvor fjordarmene går i alle retninger er tilsynelatende underordnet. Kvasnes er det østligste stedet på Sula, og dit er det planlagt at kloakken skal pumpes.
Foruten sprenging og bortkjøring av ekstreme mengder fjell/stein for å bygge en fjellhall, er det planlagt et nærmere 30 km langt overføringsnett. I Askøy kommune utenfor Bergen, har de nå konkludert med at desentraliserte anlegg er beste løsning – og forblir ikke det løsningen for ytre bydel i Ålesund?
Samferdsel
Knyttet til samferdsel blir bærekraft flittig benyttet i diverse prosjektbeskrivelser. Det kan være interessant å sammenligne Romsdalsaksen og Møreaksen i den sammenheng, og for ordens skyld: for førstnevnte gjelder det løsningen fra årsskiftet 2016/2017 – den oversjøiske med flytebroer.
Flytebroer er bærekraftig i dobbel forstand. Erfaringene fra Bergsøysundbrua som ble tatt i bruk i 1992 er gode. Undersjøiske tunneler som den ekstreme Tautra-tunnelen er problematiske. Den er 15 km lang og omkring 330 meter dyp, og medfører 2 løp og ca. 60 rømningsveier mellom løpene.
Foruten krevende bunnforhold og de store kostnadene tunnelen medfører, blir driftskostnadene store og evigvarende. Ventilasjon og pumping av sjøvann som vil trenge inn i tunnelløpene scorer svært dårlig når det gjelder bærekraft – og spesielt i forhold til flytebruer. Ca. kr 500 daglig til bompenger og tilsvarende til bilkostnader for pendling Molde/Ålesund er dårlig økonomisk bærekraft, samt høydeforskjellene miljømessig.
Meningers mot
Vi som skriver våre meninger med fullt navn må forvente kritikk – slik er det bare.
Uenighet og kritiske røster er sunt, men dersom navngitte personer omtales, kreves et visst måtehold. Direkte sjikane er ikke bra – og slett ikke bærekraftig.