Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Almås
Ytring
10 januar 2024 19:52
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Dette uttrykket forbinder vi med kraft og styrke. Å lage «vei i vellingen» betyr å brøyte seg frem, få fart på sakene.

Skal fylket eksistere i fremtiden må rette veier prioriteres i tide og snarest. Det holder ikke å snakke om et felles bo- og arbeidsmarked, bare vi kommer oss til Molde er vi berget. Eksporten av varer fra regionen må «rakste veien». Skal fylket kunne eksitere i fremtiden må primærnæringens transport og forsynings behov komme først. Både av hensyn til tid, men også til miljøavtrykk. Så får vi heller vent litt med «fellesmarkedet» Ålesund–Molde. Internett et kommet for å bli.

Annonse
Annonse

La det være sagt. Det er mange på Sunnmøre som unner Aukra og Midsund fastlandssamband. Men da på en enklere måte enn med 4-feltsveier betalt av staten og muligens på bekostning av langt viktigere veier i fylket. Solevågseidet–Breivika er en av disse. Stenges Vegsundbrua stopper Sunnmøre. Ålesund kunne i sin tid ikke vente i køen, derfor tok Sunnmøre regningen med fastlandsforbindelsen til Giske selv.

Oljen og ormen

COP 28 i Dubai vedtok å finne alternativ energikilder for fremtiden. Noe som betyr at Ormen Lange ikke kan leve så mye lenger. OD sine tall viser at der bare er 28% igjen av resursene. Eierne antyder at Ormen vil dø i 2042. Få år etter at det muligens er brukt titalls milliarder på et fjordkryssing system som har kostet samfunnet skjorta og litt av buksa.

Annonse
Annonse

Elsker, elsker ikke?

Tidligere ordfører i Molde stod på Braby konferansen i Ålesund og betrodde deltakerne en stor og lenge skjult hemmelighet. Han elsket Ålesund, byen er hans favoritt som regionhovedstad, men Molde kan fortsatt være fylkeshovedstad. Er dette en avstandsforelskelse, eller et forsinket vagt frieri?

Ved frierier følger det både lovnader om gode tider og ringer av edlere slag. Morgengaven fra Molde og Veivesenet har dessverre uteblitt. I stedet viser det seg at det jobbes så blekket spruter for å få Kjerringsundsambandet inn som en beredskaps vei og ny arm av E39. Uten at rammene for E39 Ålesund–Molde utvides. Medgiften til «brura» er totalt glemt.

SVV som politisk organ?

Det kan virke som at det er gått prestisje for SVV sin utbyggingsdirektør Davik. Fjordkryssingene Hordfast og Møreaksen skal på plass i hans tjenestetid. Veien mellom disse er visst ikke så viktige. SVV planlegger Vik–Molde uten vedtatte løsninger for resten av strekningene. Eksportveien har hatt førsteprioritet i fylket i årtier. Fjordkryssingen er blitt en fanesak, selv om veiene mellom disse har den største trafikken og effekten ved å bli oppgradert snarest. Uten et oppegående Sunnmøre er det lite å administrere fra Molde.

Det må lages vei i vellinga

Nå må fylket samle seg om eksportveien E136 fra Ålesund til Dombås snarest. Ikke bare i festtaler og på papiret ved hver NTP-rullering. Men også i politiske handlinger og vedtak inn mot departement, Mørebenken og Løvebakken. Veien mellom fjordkryssingene og inn ut av fylket, er og blir de viktigste for å bygge regionen. Etterpå kommer «fellesmarkedet» mer eller mindre av seg selv.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse