Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
22 januar 2024 20:51
Del på Facebook
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det demrer for stadig flere – at Møreaksen er en propp for realisering av samferdselsprosjekt i fylket. Sunnmørsposten heier fortsatt på Møreaksen, men innser i en lederartikkel at den ekstreme pengebruken for strekningen mellom Bolsøynes i Molde og Vik i Vestnes skaper problem for strekningen videre mot Ålesund – og at rekkefølge derved er svært viktig.

Statens vegvesen har prioritert ressursene på den førstnevnte strekningen, som har fått benevnelsen «del 1», mens det meste er uvisst på strekningen videre til Breivika i Ålesund. Sjøholt sentrum, Solnørdalen, dagens veg forbi Valle, og den omstridte strekningen forbi drikkevannskilden for 70.000 beboere er jo uavklart!

Annonse
Annonse

Taktikken har fellestrekk med samarbeidet som har rådet mellom Møreaksen og Hafast. Mantraet har vært «vi heier på hverandre – men Møreaksen først». Begrunnelsen nå fra «MA-hold» for starte med strekningen Molde–Vik, er at byggetiden er lengst for Julsundbrua og den ekstreme 15 km lange og dype undersjøiske tunnelen.

Statens vegvesen beregnet for noen år siden kostnaden for den undersjøiske tunnelen til 6 mrd, mens HR- Prosjekt estimerte den til 11,2 mrd på oppdrag fra Romsdalsaksen i februar -21 og estimatet samsvarer godt med sammenlignbare prosjekt som Rogfast.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Med en prisstigning på drøye 40% vil HR-Prosjekt sitt anslag være ca. 16 mrd for Tautratunnelen. «Del 1» omfatter også Julsundbrua, samt veg og tunnel videre til Bolsøynes. Merk at tunnel fra Vik opp til Ørskogfjellet og eventuell oppgradering av veg mellom Vik og rundkjøringen ved Tresfjordbrua også medfører kostnader milliardklassen.

Det er mange år siden anslaget for Møreaksen passerte 40 mrd. Det ble behov for kutt, og den barberte versjonen ble estimert til 23-24 mrd. Kraftig prisstigning og mange uavklarte delstrekninger medfører stor usikkerhet kostnadsmessig for Møreaksen. Det gamle anslaget på 40 mrd for Molde–Breivika er kanskje mulig, men dersom Molde–Vik–Ørskogfjellet med kostnad nærmere 30 mrd bygges først, vil pengesekken være tømt – og med bråstopp for prosjektet som konsekvens.

Bygges Breivika–Ørskogfjellet med kostnad drøye 10 mrd når tunnel ovenfor Brusdalsvatnet er medregnet først – ja, da vil det være muligheter for nye steg.

En særdeles viktig tilleggseffekt er at oppgraderingen av strekningen mellom Breivika og Ørskogfjellet jo er felles for E39 og E136 – fylkets viktigste veg mellom Ålesund og Dombås. Riktig rekkefølge løsner proppen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 11 måneder siden
    Artikkel i Sunnmørsposten i november 2021  

    https://www.smp.no/nyheter/i/0Gg2G2/vegvesenet-deler-moreaksen-i-to

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse