Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
22 januar 2024 20:51
Del på Facebook
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det demrer for stadig flere – at Møreaksen er en propp for realisering av samferdselsprosjekt i fylket. Sunnmørsposten heier fortsatt på Møreaksen, men innser i en lederartikkel at den ekstreme pengebruken for strekningen mellom Bolsøynes i Molde og Vik i Vestnes skaper problem for strekningen videre mot Ålesund – og at rekkefølge derved er svært viktig.

Statens vegvesen har prioritert ressursene på den førstnevnte strekningen, som har fått benevnelsen «del 1», mens det meste er uvisst på strekningen videre til Breivika i Ålesund. Sjøholt sentrum, Solnørdalen, dagens veg forbi Valle, og den omstridte strekningen forbi drikkevannskilden for 70.000 beboere er jo uavklart!

Annonse
Annonse

Taktikken har fellestrekk med samarbeidet som har rådet mellom Møreaksen og Hafast. Mantraet har vært «vi heier på hverandre – men Møreaksen først». Begrunnelsen nå fra «MA-hold» for starte med strekningen Molde–Vik, er at byggetiden er lengst for Julsundbrua og den ekstreme 15 km lange og dype undersjøiske tunnelen.

Statens vegvesen beregnet for noen år siden kostnaden for den undersjøiske tunnelen til 6 mrd, mens HR- Prosjekt estimerte den til 11,2 mrd på oppdrag fra Romsdalsaksen i februar -21 og estimatet samsvarer godt med sammenlignbare prosjekt som Rogfast.

Annonse
Annonse

Med en prisstigning på drøye 40% vil HR-Prosjekt sitt anslag være ca. 16 mrd for Tautratunnelen. «Del 1» omfatter også Julsundbrua, samt veg og tunnel videre til Bolsøynes. Merk at tunnel fra Vik opp til Ørskogfjellet og eventuell oppgradering av veg mellom Vik og rundkjøringen ved Tresfjordbrua også medfører kostnader milliardklassen.

Det er mange år siden anslaget for Møreaksen passerte 40 mrd. Det ble behov for kutt, og den barberte versjonen ble estimert til 23-24 mrd. Kraftig prisstigning og mange uavklarte delstrekninger medfører stor usikkerhet kostnadsmessig for Møreaksen. Det gamle anslaget på 40 mrd for Molde–Breivika er kanskje mulig, men dersom Molde–Vik–Ørskogfjellet med kostnad nærmere 30 mrd bygges først, vil pengesekken være tømt – og med bråstopp for prosjektet som konsekvens.

Bygges Breivika–Ørskogfjellet med kostnad drøye 10 mrd når tunnel ovenfor Brusdalsvatnet er medregnet først – ja, da vil det være muligheter for nye steg.

En særdeles viktig tilleggseffekt er at oppgraderingen av strekningen mellom Breivika og Ørskogfjellet jo er felles for E39 og E136 – fylkets viktigste veg mellom Ålesund og Dombås. Riktig rekkefølge løsner proppen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 3 måneder siden
    Artikkel i Sunnmørsposten i november 2021  

    https://www.smp.no/nyheter/i/0Gg2G2/vegvesenet-deler-moreaksen-i-to

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse