Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vegar Vaag, leder for Averøy INP
Ytring
31 januar 2024 10:59
Del på Facebook
Foto: Frank May / NTB
Foto: Frank May / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er planer om å plassere ut 630 vindturbiner utenfor Averøy, fordelt på fem enorme turbinvegger. 300 meter høy og 350 meter bred er de planlagte dimensjonene for disse veggene. Plassert helt inntil viktige fiskeområder, med ilandføringskabler på havbunnen inn til Fræna i Hustadvika kommune.

Selskapet bak er Wind Catching Systems AS. Vi kan ikke tillate at dette skjer; vi skal ha trygg og god mat fra disse områdene i all framtid. Da kan vi ikke drive med slikt vågespill, midt i matfatet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ressursene i havområdene våre er svært viktige, ikke bare for Averøy som kystkommune, men for oss alle. Her høstes det store mengder sunn, ren og god mat, gjennom regulert fiske. Dette kan vi gjøre så lenge bestanden av de ulike artene holder seg på et visst nivå. Mørebankene er gyteplass for en av verdens største fiskebestander, norsk vårgytende sild. I tillegg benyttes området som gyteområde for flere andre fiskearter som sei, hyse og torsk.

Økosystemene i havet og havbunnen er sårbare, det vet vi. Forkludrer vi disse økosystemene så vil det kunne ta lang tid før vi igjen kan høste. Giftstoffer og mikroplast fra utslipp og slitasje tas opp og akkumuleres i næringskjeden.

Annonse
Annonse

Risikoen for miljøforurensing fra vindturbiner både på land og til havs er kraftig undervurdert. Og nedslagsfeltet for forurensingen er stort. For det er gjerne når det blåser mest, at det går galt. Hydraulikkolje, glykol, smøreoljer og mikroplast spres med vinden over store områder. Og i dette eksemplet er mørebankene like ved. Det er ukjent om turbinbladene i disse turbinene inneholder stoffet Bisfenol A, men det er veldig mye brukt i vindindustrien. Et stoff som skader forplantningsevnen til levende organismer …

Støy og vibrasjoner påvirker livet i havet. Ulike frekvenser er verre enn andre. Hvordan blir det med dette designet? Det vet vi ikke. Kan vi stole på at konsekvensutredninger gir godt nok beslutningsgrunnlag? Har vi råd til å ta sjansen? Nei.

Hvorfor produsere dyr og ustabil strøm? Vindkraft klarer ikke å konkurrere hverken på pris eller stabilitet. Vi har et stort uutnyttet potensial i alle våre vannkraftverk, hvor skattlegging har stått i veien for modernisering og ytelsesforbedringer i mange tiår. Kutter vi ut symbolpolitisk elektrifisering av oljeinstallasjonene, oppgraderer vannkraften og reduserer eksporten av norsk elektrisitet. Da har vi kraft nok, til å la være å ødelegge norsk natur.

Industri- og næringspartiet (INP) vil stoppe utviklingen av vindkraftverk i Norge, både på land, og til havs.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse