Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 måneder siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Dette er ufullstendig.

      I fleire samband blir det stilt krav om hybridløysingar, altså batteridrift som berande framdrift. Dette gjeld mellom anna Aukra til Hollingsholm, og Sølsnes til Åfarnes.

      Nokre basert på modifiseringar,  nokre basert på nybygg. Gjerne etter tilbydars valg. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Du får be Frank Sve (Frp) om en fullstendig forklaring. 
      Det hjelper lite for Otrøya at det kommer hybridferger til Gossen og Åfarnes.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det er du som påstår at fylkeskommunen ukritisk aksepterer fergeselskapa sine luner. 

      Men, det er positivtat du slår deg til ro med hybrydferge til Otrøya. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Trist å se at en representant for Naturvernforbundet ikke forstår det han leser. Jeg sier at fylkeskommunen setter krav til fergeselskapene i anbudsdokumentene. Så lenge disse krav er oppfylt har ikke fylkeskommunen grunnlag for å reagere. At fergene er 40-50 år gamle bryter ikke med kravene. Om de havarerer er det også innenfor, så lenge regulariteten er oppfylt.

      Hvor har jeg ytret noe om at Otrøya bør være fornøyd med ferge til evig tid? Trist å registrere at Naturvernforbundet opererer med et så lavt saklighetsnivå.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du kan godt forsøke med sklitaklingar.

      Det er klart at der er kontrakter operative i dag som hadde fokus mest retta mot pris enn miljø.

      Dette gjeld materiell både frå Fjord1, Torghatten og Norled. Der fergemateriellet er både 40 og 50 år gammalt. Utfordringar er også fergekaier og trafikkområde med krav til fergemateriell.

      Eitt eksempel på dette har eg nevnt før, nemlig firkantsambandet Larsnes/Åram/Voksa/Larsnes. I tillegg til krevande fartsområde er også fergekaiane for små til større ferger enn 30+ PBE. Effektivt tar fergene mindre enn oppgitt PBE fordi personbilane er både lengre og breiere. I tillegg er har også tilpasse universell utforming minska dekksarealet. For dette sambandet fins der bare 3 seilende ferger I fylket som takler fergekaiene og fartsområdet. Det er OS, reserveferga KVAM og HARAM i sambandet Dryna til Brattvåg.  Alle desse er gamle, og det blir for kostbart å skifte med nyere materiell med alke begrensningene.
      Difor blir det brukt 400 millionar til å oppgradere fergekaiene til å takle ferger med minst 50 PBE.  Frå nyttår blir MS FOLDØY sett i trafikk. Den er 25 år gammal, med konvensjonell framdrift. Hybridløysing trur eg lite på fordi ladetid vil svekke rutefrekvensen, som er på minimum 105 minutt mellom kvar avgang.

      Utover dette sambandet blir der oppgradert fergekaiene Linge/Eidsdal til å kunne fase inn hybride løysingar, også Stranda/Liabygda.  

      Der går i riktig retning, men der vil nok vere mindre samband som elektrifisering ikkje vil vere mogleg.

      Om Frank Sve ikkje er oppdatert er irrelevant for diskusjonen. 

      Ellers er det interessant at auka løyvingar, gjennom revidert budsjett, til vedlikehald er gjort mogleg gjennom å utsette investering i nye vegar. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 måneder siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 måneder siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg forstår godt både ditt spørsmål, di vinkling og din agenda. Du føler deg forsmådd i forhold til finansieringsmodellen for ...
@Geir Ole SætremyrDu forstår åpenbart ikke mitt spørsmål. Jeg etterspør dine synspunkter, ikke vedtak.Du står fram med din kalkyle over hva du ...
@Terje SundsbøEg viser til vedtak i Fylkestinget og Aukra kommune om bygging av fylkesvegsamand som skal vere sjølfinansierande utan økonomisk bidrag ...
@Geir Ole SætremyrMener du det er rimelig at folket på Nordøyene betaler en bompengeandel på 12%, mens folket på Gossen skal betale ...
@Terje SundsbøDå må du komme med ei truverdig utrekning som torpederer mi gjennomsnittsbetraktning.Til orientering var eg til stades på kommunedelsutvalet for ...
@Geir Ole SætremyrVi har for lengst oppfattet at du tror bompengesatsen på Kjerringsundet blir 250 kr. pr. passering. Dette er langt over ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse