Under sitt besøk i Molde nylig, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) om utsettelsen av Møreaksen: «Vi ønsker en plan som er realistisk, en plan som har som hovedmål at vi skal forbedre det vi har og bygge nytt der vi kan.» Støre (Ap) nærmest siterer NTP: «Å ta vare på eksisterende veinett betyr å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. En slik innretning er bærekraftig, samfunnet får mest igjen for pengene, det bidrar til forbedret klimautvikling og gjør Norge mindre sårbart.»
Problemet med slike politiske moteord er at de fort mister innhold, de fremstår etter hvert som verbal sminke av et politisk budskap uten mening. Støre sier det trengs mer arbeid med planene, som derfor er flyttet til en utviklingsportefølje i NTP. Dette utviklingsarbeidet skal gjøre Møreaksen mer realistisk. Et prosjekt som det har vært jobbet med i 30 år, er forankret lokalt, regionalt og nasjonalt, og nærmest klart for å sendes ut på anbud.
Trenger man enda flere utredninger for kryssing av Romsdalsfjorden? Er det realistisk at det dukker opp nye og revolusjonerende løsninger for tunneler og broer før neste rullering av NTP? Eller en teknisk ferge-revolusjon? Diesel-ferger er miljøverstinger, og el-ferger bruker vanvittig mye strøm. Alle med el-bil vet hvor mye det koster ekstra med hurtiglading. Hva da med fergene? Ferger er foreldet tankegods, selv når fergebommen er stengt for ombordkjøring 85% av tiden er årsforbruket på minst 20 millioner kWh Vestnes-Molde ikke bærekraftig.
Det kan også være betimelig å spørre om det er bærekraftig å utsette E39 Møreaksen, livsnerven i fylket vårt. Vil Støre (Ap) midlertidig flytte fergeleiet ut fra Molde sentrum inntil fjordkryssingen blir fergefri? Eller ønsker Ap på ubestemt tid å tvinge all trafikk fra E39 gjennom bysentrum? Det er ikke realistisk å tro at utsettelser er kostnadsfrie. Veier stengt med bom nesten hele tiden er ikke bærekraftig framtidsrettet samferdsel.
Hva som ansees som realistiske prosjekter i NTP får vi et innblikk i ved å se på Follobanen, et jernbaneprosjekt i Østfold. Opprinnelig kostnad var 11 milliarder, men er nå oppe i 36 milliarder. I denne sammenheng blir statsministerens krav om en mer realistisk plan for Møreaksen malplassert. Dagens regjering har gjort NTP til et lotteri, hvor NTP behandles som en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.
Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og går via Otrøya. Som dermed blir fergefri uten ekstra kostnad! Kjerringsundet kobler Otrøya og Gossen sammen, da blir også Gossen fergefri. Fylkeskommunen sparer årlig enorme summer på at to fergesamband blir avløst med en statlig fergefri vei, en vektig grunn for at flertallet på Fylkestinget har gått inn for Møreaksen - Livsnerven for samferdsel i Møre og Romsdal.
Ikke noe parti har lansert et realistisk alternativ til Møreaksen for fergefri vei til øyene Otrøya og Gossen. Uten Møreaksen vil fylkeskommunen aldri kunne finansiere dette. Hvilke partier vil drive valgkamp i Møre og Romsdal med fanesak at disse øyene aldri skal få fergefritt fastlandssamband? Om Otrøya blir fergefri, er Tautratunnelen den åpenbart beste løsningen for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Da er det meningsløst å kjempe mot Møreaksen, den fjordkryssingen som gir desidert mest vei for pengene.
Fjordkryssingen på Møreaksen fjerner 3 fergesamband, knytter næringslivet i kystregionene tettere sammen og favner både gjennomgangs-, pendel- og lokal-trafikk, og blir en viktig del av Livsnerven Fergefri E39 på Vestlandet. Hasardkjøring for å rekke fergene elimineres på 6 strekninger til fergeleiene som forsvinner. Tunnelene på Møreaksen verner naturen, skåner dyrket mark og skjermer bebyggelse for trafikk. Dessuten er ulykkesrisikoen lavere i tunneler enn på annen vei.
Gruppeleder for Ålesund Frp, Harald Tom Nesvik, sier det er langs kysten det skapes noe. Han er derfor misfornøyd med at regjeringen er mest opptatt av å bevilge penger til togstrekninger på Østlandet. Han hevder feilaktig at eksportveien Ålesund-Dombås er en av de viktigste i Norge, ikke minst strekningen Ålesund-Vestnes. Her må det bevilges penger, mener Frp.
Da er det selvmotsigende av Frp å stoppe Møreaksen, hvor trinn 2 jo omfatter strekningen Ålesund-Vestnes. Det blir også meningsløst å prioritere E136 Eksportveien, som bare har halvparten så stor trafikk gjennom Romsdalen som fjordkryssingen på Møreaksen. Og det selv om Eksportveien allerede er døgnåpen og gratis, mens E39 over Romsdalsfjorden er stengt 85% av tiden, og heller ikke gratis. Stoppes Møreaksen går bevilgningene til gryteklare prosjekter i andre deler av landet, pengene forblir ikke i Møre og Romsdal.
Jernbaneprosjekter i sentrale strøk er lite effektiv distriktspolitikk. Om man øsker å ta hele landet i bruk, slik leder av Frp Sylvi Listhaug vil, så kan man ikke stenge veiene ute i distriktene med bom mesteparten av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket. Møreaksen vil være den største vitamininnsprøytingen i fylket noen sinne, ingen andre prosjekter vil komme i nærheten.
Frank Sve (Frp) har over 200 ganger forsøkt stoppe Møreaksen med spørsmål på Stortinget, han ønsker å ta på seg æren for at prosjektet nå er utsatt. Han hevder riktignok at prosjektet er begravd og kastet i bosset, mens statsminister Støre (Ap) altså vil utrede Møreaksen enda mer, utredninger for 500 millioner kroner er ikke nok. Sve (Frp) hevder videre at han har vært mot Møreaksen fra dag én, som også er feil. Hva er mest realistisk – at Ap eller Frp får viljen sin på Stortinget?