Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
04 juni 2024 14:48
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Under sitt besøk i Molde nylig, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) om utsettelsen av Møreaksen: «Vi ønsker en plan som er realistisk, en plan som har som hovedmål at vi skal forbedre det vi har og bygge nytt der vi kan.» Støre (Ap) nærmest siterer NTP: «Å ta vare på eksisterende veinett betyr å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. En slik innretning er bærekraftig, samfunnet får mest igjen for pengene, det bidrar til forbedret klimautvikling og gjør Norge mindre sårbart.»

Problemet med slike politiske moteord er at de fort mister innhold, de fremstår etter hvert som verbal sminke av et politisk budskap uten mening. Støre sier det trengs mer arbeid med planene, som derfor er flyttet til en utviklingsportefølje i NTP. Dette utviklingsarbeidet skal gjøre Møreaksen mer realistisk. Et prosjekt som det har vært jobbet med i 30 år, er forankret lokalt, regionalt og nasjonalt, og nærmest klart for å sendes ut på anbud.

Annonse
Annonse

Trenger man enda flere utredninger for kryssing av Romsdalsfjorden? Er det realistisk at det dukker opp nye og revolusjonerende løsninger for tunneler og broer før neste rullering av NTP? Eller en teknisk ferge-revolusjon? Diesel-ferger er miljøverstinger, og el-ferger bruker vanvittig mye strøm. Alle med el-bil vet hvor mye det koster ekstra med hurtiglading. Hva da med fergene? Ferger er foreldet tankegods, selv når fergebommen er stengt for ombordkjøring 85% av tiden er årsforbruket på minst 20 millioner kWh Vestnes-Molde ikke bærekraftig.

Det kan også være betimelig å spørre om det er bærekraftig å utsette E39 Møreaksen, livsnerven i fylket vårt. Vil Støre (Ap) midlertidig flytte fergeleiet ut fra Molde sentrum inntil fjordkryssingen blir fergefri? Eller ønsker Ap på ubestemt tid å tvinge all trafikk fra E39 gjennom bysentrum? Det er ikke realistisk å tro at utsettelser er kostnadsfrie. Veier stengt med bom nesten hele tiden er ikke bærekraftig framtidsrettet samferdsel.

Hva som ansees som realistiske prosjekter i NTP får vi et innblikk i ved å se på Follobanen, et jernbaneprosjekt i Østfold. Opprinnelig kostnad var 11 milliarder, men er nå oppe i 36 milliarder. I denne sammenheng blir statsministerens krav om en mer realistisk plan for Møreaksen malplassert. Dagens regjering har gjort NTP til et lotteri, hvor NTP behandles som en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.

Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og går via Otrøya. Som dermed blir fergefri uten ekstra kostnad! Kjerringsundet kobler Otrøya og Gossen sammen, da blir også Gossen fergefri. Fylkeskommunen sparer årlig enorme summer på at to fergesamband blir avløst med en statlig fergefri vei, en vektig grunn for at flertallet på Fylkestinget har gått inn for Møreaksen - Livsnerven for samferdsel i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse

Ikke noe parti har lansert et realistisk alternativ til Møreaksen for fergefri vei til øyene Otrøya og Gossen. Uten Møreaksen vil fylkeskommunen aldri kunne finansiere dette. Hvilke partier vil drive valgkamp i Møre og Romsdal med fanesak at disse øyene aldri skal få fergefritt fastlandssamband? Om Otrøya blir fergefri, er Tautratunnelen den åpenbart beste løsningen for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Da er det meningsløst å kjempe mot Møreaksen, den fjordkryssingen som gir desidert mest vei for pengene.

Fjordkryssingen på Møreaksen fjerner 3 fergesamband, knytter næringslivet i kystregionene tettere sammen og favner både gjennomgangs-, pendel- og lokal-trafikk, og blir en viktig del av Livsnerven Fergefri E39 på Vestlandet. Hasardkjøring for å rekke fergene elimineres på 6 strekninger til fergeleiene som forsvinner. Tunnelene på Møreaksen verner naturen, skåner dyrket mark og skjermer bebyggelse for trafikk. Dessuten er ulykkesrisikoen lavere i tunneler enn på annen vei.

Gruppeleder for Ålesund Frp, Harald Tom Nesvik, sier det er langs kysten det skapes noe. Han er derfor misfornøyd med at regjeringen er mest opptatt av å bevilge penger til togstrekninger på Østlandet. Han hevder feilaktig at eksportveien Ålesund-Dombås er en av de viktigste i Norge, ikke minst strekningen Ålesund-Vestnes. Her må det bevilges penger, mener Frp.

Da er det selvmotsigende av Frp å stoppe Møreaksen, hvor trinn 2 jo omfatter strekningen Ålesund-Vestnes. Det blir også meningsløst å prioritere E136 Eksportveien, som bare har halvparten så stor trafikk gjennom Romsdalen som fjordkryssingen på Møreaksen. Og det selv om Eksportveien allerede er døgnåpen og gratis, mens E39 over Romsdalsfjorden er stengt 85% av tiden, og heller ikke gratis. Stoppes Møreaksen går bevilgningene til gryteklare prosjekter i andre deler av landet, pengene forblir ikke i Møre og Romsdal.

Jernbaneprosjekter i sentrale strøk er lite effektiv distriktspolitikk. Om man øsker å ta hele landet i bruk, slik leder av Frp Sylvi Listhaug vil, så kan man ikke stenge veiene ute i distriktene med bom mesteparten av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket. Møreaksen vil være den største vitamininnsprøytingen i fylket noen sinne, ingen andre prosjekter vil komme i nærheten.

Frank Sve (Frp) har over 200 ganger forsøkt stoppe Møreaksen med spørsmål på Stortinget, han ønsker å ta på seg æren for at prosjektet nå er utsatt. Han hevder riktignok at prosjektet er begravd og kastet i bosset, mens statsminister Støre (Ap) altså vil utrede Møreaksen enda mer, utredninger for 500 millioner kroner er ikke nok. Sve (Frp) hevder videre at han har vært mot Møreaksen fra dag én, som også er feil. Hva er mest realistisk – at Ap eller Frp får viljen sin på Stortinget?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 måneder siden
    Møreaksen er blant de prosjektene som rangeres høyest basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone.

    Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim skal knytte kystregionene tettere sammen, der folket bor. Da må veien gå ytre, nær kysten.

    Bare omkring 60 personbiler og 30 lastebiler kjører Bergen–Trondheim på en gjennomsnittlig dag. Ingen bygger nye veier for et lite mindretall på gjennomreise. På alle store stamveier er det lokaltrafikken som dominerer på de aller fleste delstrekningene.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Ei stund snakkar du om Møreaksen som heile strekninga Ålesund til Molde,  i neste omgang hevder du at strekninga sør om Ørskogfjellet ikkje er ein del av kostnaden for Møreaksen.  

      Du må bestemme deg.

      Uansett, vi får vente ei veke når dagens semje står på trykk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Frank Sve (Frp) vil bygge E136 Ålesund – Vestnes. Den kostnaden kan ikke belastes E39 Molde – Vestnes, trinn 1 på Møreaksen. Resten av Møreaksen er da ikke lenger aktuell, man bygger jo ikke samme vei (Ålesund-Vestnes) to ganger - det forstår vel du også?.

      Kostnaden for Møreaksen blir ikke påvirket av i hvilken ende man starter. Om man ønsker å ferdigstille hele Møreaksen samtidig, begynner man med den delen som tar lengst tid. Det vil også samferdselsdepartementet og lederen av transportkomiteen på Stortinget.

      Om en uke vil ikke E136 Ålesund – Vestnes stå på trykk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det som er faktum er at gårsdagens semje ikkje rokka ved totalramma for NTP.  Følgelig vil nye element som blir lagt inn eller prioritert opp skyve andre forslag bakover. Det som var kommentar i dag på nrk var at jernbaneprosjekta som du tidlegare konspirerte om rykker bakover.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Som vanlig svarer du ikke på spørsmålet: Frank Sve (Frp) vil bygge E136 Ålesund – Vestnes. Den kostnaden kan ikke belastes E39 Molde – Vestnes, trinn 1 på Møreaksen. Resten av Møreaksen er da ikke lenger aktuell, man bygger jo ikke samme vei (trinn 2, Ålesund-Vestnes) to ganger. Kostnaden for Møreaksen blir ikke påvirket av i hvilken ende man starter. Om man ønsker å ferdigstille hele Møreaksen samtidig, begynner man med den delen som tar lengst tid, trinn 1. Det vil også samferdselsdepartementet og lederen av transportkomiteen på Stortinget. Du fremfører argumenter som tilsier at Møreaksen skal bygges, men at man må starte med trinn 2 først. Er det ditt standpunkt?

      Regjeringen får ikke gjennom sin helhetlige transportplan for årene 2025–2036, som de la fram forslag til i mars. Stortinget vil derfor måtte stemme over hvert enkelt prosjekt. Opposisjonen på Stortinget ber om oppstart av ny Strynefjellsveg i løpet av de neste fire årene. Samtidig øker de jernbaneinvesteringene på Østlandet med 50 milliarder kroner. Legger en til de jernbaneprosjektene som allerede ligger inn i planen så skal det brukes nærmere 100 milliarder kroner på tog på det sentrale Østlandet de neste fire årene. Frank Sve (Frp) sier «Vi i Frp har inndekning for de endringene vi gjør.»
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du svarer at Frank Sve sitt prosjekt ikkje er med når vi kjem til onsdag i neste veke.

      Inntil vidare arbeider SVV med regulering av E39 Breivika til Ørskogfjellet,  som del av Møreaksen. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 måneder siden
    Å stå parkert i fergekø er gratis, men ventingen er ikke kostnadsfri:

    «Ingen av dagens metoder gir et fullstendig bilde av ulempene det medfører å ha færre avganger og mer ventetid.»

    https://www.rbnett.no/nyheter/i/735649/rapport-trengs-bedre-metoder-for-aa-velge-mellom-ferje-og-fast-veiforbindelse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg har aldri hevda at der ligg ei løyving på bordet. KS2 er bestilt av Finansdepartementet som naudsynt underlag for ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg tror du blander hummer og kanari - Møreaksen/Kjerringsundet har ikke fått bevilget fergeavløsningsmidler. Dine avledningsmanøvrer er litt for åpenbare.Konklusjonen ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnDet samme gjelder fergen Dryna-Brattvåg, som for all framtid vil være fergesamband den veien. Og den fergen er langt dårligere ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøOk, skjønner hva du mener.  det at Finnøy har blitt landfast er en naturlig del av moloen som knytter den ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøFor å komplettere med tall. I følge KS2 for Kjerringsundet utgjer fergeavløysinsmidlar 0,7 mrd. Ei ferge som blir avløyst. For ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnTusen takk for disse tallene - som bekrefter min påstand. Fergeavløsningsprosjektene går i hovedsak dit det er flest folk. Med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse