Omkring 2010 ble prosjektet «Storfjordbrua» med ei bru mellom Sandvika i Sykkylven og Glomset i Ålesund, og en tunnel mellom Sve og Brunstad som hovedelement presentert av Storfjordsambandet AS. Kostnaden ble da estimert til 4,3 mrd.
Tunnelens formål var å redusere reisetiden mellom Stranda og Sykkylven – spesielt vinterstid, samt å redusere sårbarheten ved en veg nummer to i tillegg til dagens fjellovergang. En alternativ løsning med tunnel mot indre del Hjørundfjorden i stedet for mot Sve nevnes, men kommenteres ikke videre her.
Formålet med brua var å binde kommunene tettere til Ålesundsområdet – og faktisk utvide det. Løsningen kan også gjøre fergedrift mellom Aursnes og Magerholm overflødig.
Kostnadene har eskalert grunnet sterk prisvekst de siste årene for krevende samferdselsprosjekt. Storfjordbrua er et eksempel på det. Det er knappe 2500 meter over Storfjorden ved Glomset, og ca. 600 meter dypt. Derved blir det ei ekstrem bru – også kostnadsmessig. Det innser konsulentene hos Norconsult, og anbefaler derfor ei løysing med 30–40 meter seilingshøyde.
For deler av turistnæringen er løsningen håpløs og uønsket. Norconsult avfeier løsninger som senketunnel, flytebruer, undersjøisk tunnel og andre løsninger eller kombinasjoner.
Kryssing av Storfjorden er en stor utfordring, og da er det smart å lete etter alternativer der fjorden er smal og samtidig bidrar til gode løsninger totalt sett.
La oss derfor se nærmere på Vindsneset fem kilometer lenger inne i Storfjorden og over til Gausneset i Ålesund ved Sjøholt. Ei Storfjordbru der vil være 1km kortere og seilingshøyden vil være nærmere 100 meter.
Her er landskapet slik at høyder enkelt kan tilpasses. De kostnadsmessige gevinstene blir langt mer enn halvert når lengden på broen er så mye kortere – kanskje omkring 70 prosent reduksjon som følge av dimensjonering. Løsningen kan bli et glimrende alternativ også for ny E39.
Regnet fra syd er Grodås også her et greit utgangspunkt. Grodås–Hellesylt har et udiskutabelt behov for oppgradering, og derved synergier om traséen blir del av ny E39. Strekningen Hellesylt–Sve har god standard, mens siste del vil bli 22 kilometer kortere fra Sve til Sjøholt.
Dette er traséen til Jernbaneverket–Vestlandsbanen fra 1917 mellom Stryn og Sunnmøre, publisert i 1923 der bygdene måtte legge bebyggelsen vekk fra traséen siden den gang.
Denne ferjefrie løsningen er den desidert korteste og billigste totalt sett mellom Nordfjord og Sunnmøre.
Glem Storfjordsambandet – velg Sunnmørsaksen!