Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Eldar Hjørund Kurseth
Ytring
04 juni 2024 14:23
Del på Facebook
Gul – E39 Hafast +45km, Rød – Fv60 Storfjordsambandet +22km og Grøn – E39 Sunnmørsaksen Kortest. Illustrasjon: Eldar Hjørund Kurseth
Gul – E39 Hafast +45km, Rød – Fv60 Storfjordsambandet +22km og Grøn – E39 Sunnmørsaksen Kortest. Illustrasjon: Eldar Hjørund Kurseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Omkring 2010 ble prosjektet «Storfjordbrua» med ei bru mellom Sandvika i Sykkylven og Glomset i Ålesund, og en tunnel mellom Sve og Brunstad som hovedelement presentert av Storfjordsambandet AS. Kostnaden ble da estimert til 4,3 mrd.

Tunnelens formål var å redusere reisetiden mellom Stranda og Sykkylven – spesielt vinterstid, samt å redusere sårbarheten ved en veg nummer to i tillegg til dagens fjellovergang. En alternativ løsning med tunnel mot indre del Hjørundfjorden i stedet for mot Sve nevnes, men kommenteres ikke videre her.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Formålet med brua var å binde kommunene tettere til Ålesundsområdet – og faktisk utvide det. Løsningen kan også gjøre fergedrift mellom Aursnes og Magerholm overflødig.

Kostnadene har eskalert grunnet sterk prisvekst de siste årene for krevende samferdselsprosjekt. Storfjordbrua er et eksempel på det. Det er knappe 2500 meter over Storfjorden ved Glomset, og ca. 600 meter dypt. Derved blir det ei ekstrem bru – også kostnadsmessig. Det innser konsulentene hos Norconsult, og anbefaler derfor ei løysing med 30–40 meter seilingshøyde.

For deler av turistnæringen er løsningen håpløs og uønsket. Norconsult avfeier løsninger som senketunnel, flytebruer, undersjøisk tunnel og andre løsninger eller kombinasjoner.

Kryssing av Storfjorden er en stor utfordring, og da er det smart å lete etter alternativer der fjorden er smal og samtidig bidrar til gode løsninger totalt sett.

Annonse
Annonse

La oss derfor se nærmere på Vindsneset fem kilometer lenger inne i Storfjorden og over til Gausneset i Ålesund ved Sjøholt. Ei Storfjordbru der vil være 1km kortere og seilingshøyden vil være nærmere 100 meter.

Her er landskapet slik at høyder enkelt kan tilpasses. De kostnadsmessige gevinstene blir langt mer enn halvert når lengden på broen er så mye kortere – kanskje omkring 70 prosent reduksjon som følge av dimensjonering. Løsningen kan bli et glimrende alternativ også for ny E39.

Regnet fra syd er Grodås også her et greit utgangspunkt. Grodås–Hellesylt har et udiskutabelt behov for oppgradering, og derved synergier om traséen blir del av ny E39. Strekningen Hellesylt–Sve har god standard, mens siste del vil bli 22 kilometer kortere fra Sve til Sjøholt.

Dette er traséen til Jernbaneverket–Vestlandsbanen fra 1917 mellom Stryn og Sunnmøre, publisert i 1923 der bygdene måtte legge bebyggelsen vekk fra traséen siden den gang.

Denne ferjefrie løsningen er den desidert korteste og billigste totalt sett mellom Nordfjord og Sunnmøre.

Glem Storfjordsambandet – velg Sunnmørsaksen!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse