Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Pontus Höök / NTB
Foto: Pontus Höök / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

FN sine bærekraftmål overskygger i dag det meste som skjer i norsk politikk, det er dessverre ikke tuftet på sunn fornuft.

Det er ikke mulig lenger å bruke sunn fornuft, med mindre FN, EU eller et annet overnasjonalt organ gir oss lov til det.

Annonse
Annonse

I forbindelse med at vi i fylket skulle lyse ut en anbudsrunde med buss, fremmet INP i samferdselsutvalget et forslag at vi som alternativ kunne bruke hybridløsninger og nyeste dieselteknologi. Dette fordi vi hadde friskt i minne det kaoset vi hadde i Oslo i vinter der kollektivtransporten sto, på grunn av at elbussene ikke tålte kulda. Da saken var oppe i fylkestinget i april kunne fylkets jurister opplyse om at dette etter all sannsynlighet ville bryte med norsk lov. Derfor fremmet Møre og Romsdal INP i neste møte i samferdselsutvalget forslag om at vi må ha knutepunkt for ladning av elbusser som har diselgeneratorer i beredskap.

De av dere som har et arbeid på sjøen, regner vi med er glad for den tryggheten nødgeneratoren gir. I 2026 er det vedtatt av vi kun skal ha ferger med el drift uten nødgenerator. INP har etterspurt en beredskapsplan som viser hvordan det beredskapsmessige blir ivaretatt med tanke på liv og helse for våre innbyggere som er avhengig av ferge. Det ser dessverre ut til at INP er ganske alene om å bry seg om dette. Dette er dessuten nok et millionsluk i investeringer.

Er det ikke på tide at vi faktisk må gjøre noe med den økonomiske hengemyra vi er inne i? Men er det noen som tar grep om å få tak de millionene med overføringer som fylket har forskuttert i sin iver etter å være best i klassen? Bærekraftmålene er med på å drive investeringskostnaden oppover, ingen liker å betale for noen andre uten å få pengene tilbake. Dessverre sitter vi på gjerdet og venter på overføringer som vi er lovet, samtidig som vi fortsetter å forskuttere for staten under de samme premissene - at vi skal få overføringer. Samtidig som vi sakte, men sikkert nærmer oss ROBEK som første fylke.

Annonse
Annonse

Nå kan INP slå seg på brystet å si at dette har vi ikke vært med på, likefult er vi nå i den situasjonen at vi må være med på å rette dette opp.

Kanskje kan det være på tide med KONSEKVENSPOLITIKK.

Vi kan ikke i et fergefylke som Møre og Romsdal øke fergeprisene. Det er så mye verdiskapning som er avhengig av disse fergene. Denne verdiskapningen bidrar til kommunekassa, gjennom både bedriftsbeskatning og skatteinngang fra ansatte. Dagens økonomiske bilde i Norge er slik at vi ikke kan øke den totale belastningen på innbyggerne. Når staten setter slike krav er det vel rett å rimelig at de også dekker de økte kostnadene over statsbudsjettet, ikke gjennom forskuttering fra fylket som aldri kommer tilbake.

Møre og Romsdal INP er ikke uenig i at vi må gjøre noen grep i forhold til FN sine bærekraftmål. Men vi som politikere må evne å se konsekvensene av det vi gjør og ikke sitte med skyggelapper og se på de målene som en lysende stjerne.

Å rette opp en skakkjørt økonomi, enten det er din private økonomi, kommune eller fylke - det smerter. Spørsmålet er om vi skal evne å rydde opp selv eller om vi må overlate til andre å gjøre jobben (ROBEK). Møre og Romsdal INP foretrekker å gjøre det selv, men vi skjønner at det vil smerte.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse