Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Frank Sve (Frp) vil bruke 50 milliarder kroner mer på jernbane i det sentrale østlandsområdet, og bedyrer at det er en seier for Møre og Romsdal. Han kunne ikke tatt mer feil.

Smilene var brede da ytre høyre og ytre venstre fant sammen i samferdselspolitikken på Stortinget – med Høyre på slep. 60 milliarder kroner mer skal brukes, 50 av dem skal gå til jernbaneprosjekter i det sentrale østlandsområdet.

Møre og Romsdal fikk kroner 0. En har riktignok forsøkt seg med en frekkis om at rv. 15 Strynefjellet, som allerede er prioritert av Ap og Sp, kan komme i første fireårsperiode. Men alle vet at det ikke er mulig. Tvert imot kommer det til å bli langt vanskeligere å finne penger til rv. 15 når pengene brukes opp på jernbane helt andre steder i landet.

Igjen vinner det sentrale østlandsområdet, tross alle forsikringer om det motsatte. Slik var det også da Frp styrte sammen med Høyre i åtte år på Stortinget. Milliardene rullet i sentrale strøk. Møre og Romsdal fikk en enorm økning i fergepriser, ellers ingenting. Så Frp er i hvert fall seg selv lik.

Frp bør skifte navn til Det Sentrale Østlandsområdets parti (DSØP). Frank Sve hadde kanskje passet best som storbypolitisk talsperson for jernbane?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse