Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
18 juni 2024 10:59
Del på Facebook
Illustrasjonen viser Norstat sin omfattende undersøkelse i 2021 med 4000 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, vektet i henhold til antall innbyggere alder og kjønn.
Illustrasjonen viser Norstat sin omfattende undersøkelse i 2021 med 4000 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, vektet i henhold til antall innbyggere alder og kjønn.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Orten vil bruke valgkampen til å fremskynde Møreaksen på NTP. For en gavepakke dette blir for FRP som har vyer om en allianse med Høyre – og for flere andre parti!

13 juni -24 ble NTP offisielt justert, og SV sikret flertallet. Både Hordfast og Møreaksen er ute av NTP-listen. Usikkerheten knyttet til endelige kostnader for Rogfast er utfordrende for ny E39, og vil utvilsomt påvirke gigantprosjektet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vi venter fortsatt på endelige kostnader for Rogfast. Oversikt for samtlige delprosjekt er ikke offentlig kjent. Totalrammen er utvidet flere ganger, som spranget til 24,8 mrd i 2020 med Stortingets godkjennelse. 6. oktober -23 var kostnaden 33,4 mrd. Nylig ble en kontrakt i det problematiske midtpartiet kunngjort – kostnad 6,2 mrd! Blant kontrakter som gjenstår er en gedigen «elektro-pakke» Totalkostnadene når sambandet skal være ferdig i 2033 kan bremse andre prosjekt.

Dersom det i fremtid åpner seg mulighet for de to nevnte prosjektene som er tatt ut av NTP, vil nok Hordfast være førstevalg og eventuelt sikre en ny versjon E39 mellom Kristiansand og Bergen. Befolkning, begeistringen for Hordfast og skepsis til Møreaksen, samt problematiske fjorder som Sognefjorden og de i nordvest tilsier det.

Motstanden mot Møreaksen i fylket har vært massiv. Foruten flere mindre undersøkelser, er det to omfattende som illustrerer dette. Sentio utførte for Romsdalsaksen AS en undersøkelse i 2019 om undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. 1000 svar, og kun 1 av 6 ønsket undersjøisk løsning!

Annonse
Annonse

Den mest omfattende undersøkelsen med 4000 svar, ble utført av Norstat i mai 2021 for Møre uten Møreaksen. Norstat sørget for vekting av antall innbyggere, kjønn, alder etc. i alle fylkets kommuner. De 3 alternativene var fortsatt fergedrift, Møreaksen og Romsdalsaksen. 23 % valgte Møreaksen. En ny undersøkelse der de 3 nevnte, og gjerne andre nøytrale aktører er bestillere, kan sikre nyttig legitimitet.

Kanskje er folket lei av debatten om kryssingen av Romsdalsfjorden, og kanskje vil de politiske partiene prioritere andre saker i større grad enn fjordkryssingen. Det vil imidlertid vise seg når partienes strategier smies for valgkampen. Hittil vet vi at Orten har fått «ja» fra selveste Erna til å promotere Møreaksen.

Om Møreaksen er vegen til valgseier for Høyre i fylket vil vise seg – men forutsetter at kryssingen får stor oppmerksomhet og at folket endrer mening.

At Møreaksen er vegen til valgseier for Høyre er nok tvilsomt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 3 måneder siden
    Helge Orten og Høyre sender partiet ned mot bunnivå ved neste valg.  Godt hjulpet av Torgeir Dahl og Erna Solberg.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg ...
@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse