Orten vil bruke valgkampen til å fremskynde Møreaksen på NTP. For en gavepakke dette blir for FRP som har vyer om en allianse med Høyre – og for flere andre parti!
13 juni -24 ble NTP offisielt justert, og SV sikret flertallet. Både Hordfast og Møreaksen er ute av NTP-listen. Usikkerheten knyttet til endelige kostnader for Rogfast er utfordrende for ny E39, og vil utvilsomt påvirke gigantprosjektet.
Vi venter fortsatt på endelige kostnader for Rogfast. Oversikt for samtlige delprosjekt er ikke offentlig kjent. Totalrammen er utvidet flere ganger, som spranget til 24,8 mrd i 2020 med Stortingets godkjennelse. 6. oktober -23 var kostnaden 33,4 mrd. Nylig ble en kontrakt i det problematiske midtpartiet kunngjort – kostnad 6,2 mrd! Blant kontrakter som gjenstår er en gedigen «elektro-pakke» Totalkostnadene når sambandet skal være ferdig i 2033 kan bremse andre prosjekt.
Dersom det i fremtid åpner seg mulighet for de to nevnte prosjektene som er tatt ut av NTP, vil nok Hordfast være førstevalg og eventuelt sikre en ny versjon E39 mellom Kristiansand og Bergen. Befolkning, begeistringen for Hordfast og skepsis til Møreaksen, samt problematiske fjorder som Sognefjorden og de i nordvest tilsier det.
Motstanden mot Møreaksen i fylket har vært massiv. Foruten flere mindre undersøkelser, er det to omfattende som illustrerer dette. Sentio utførte for Romsdalsaksen AS en undersøkelse i 2019 om undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. 1000 svar, og kun 1 av 6 ønsket undersjøisk løsning!
Den mest omfattende undersøkelsen med 4000 svar, ble utført av Norstat i mai 2021 for Møre uten Møreaksen. Norstat sørget for vekting av antall innbyggere, kjønn, alder etc. i alle fylkets kommuner. De 3 alternativene var fortsatt fergedrift, Møreaksen og Romsdalsaksen. 23 % valgte Møreaksen. En ny undersøkelse der de 3 nevnte, og gjerne andre nøytrale aktører er bestillere, kan sikre nyttig legitimitet.
Kanskje er folket lei av debatten om kryssingen av Romsdalsfjorden, og kanskje vil de politiske partiene prioritere andre saker i større grad enn fjordkryssingen. Det vil imidlertid vise seg når partienes strategier smies for valgkampen. Hittil vet vi at Orten har fått «ja» fra selveste Erna til å promotere Møreaksen.
Om Møreaksen er vegen til valgseier for Høyre i fylket vil vise seg – men forutsetter at kryssingen får stor oppmerksomhet og at folket endrer mening.
At Møreaksen er vegen til valgseier for Høyre er nok tvilsomt.