Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Viggo Jordahl, nestleder i Kristiansund SV
Ytring
06 oktober 2024 17:50
Del på Facebook
Foto: Jeremy Bishop / Pexels
Foto: Jeremy Bishop / Pexels
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Regjeringen er i ferd med å legge til rette for å rasere havbunnen vår i en forhastet jakt på mineraler og profitt.

Energidepartementets høring med frist 26. september vil gi åpning i et stort, og i realiteten internasjonalt, område i norskehavet for havbunnsmineralvirksomhet. Dette er et frekt steg videre fra regjeringserklæringa som sier noe om å øke kartleggingen av mineralressurser både på land og på sokkelen. Store deler av høringssvarene oser av motstand og forbauselser. Og mange stiller seg undrende til at regjeringen fortsetter disse prosessene i et tempo som ikke er forsvarlig eller i tråd med føre-var-prinsippet

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ingen andre land driver med kommersiell gruvedrift på havbunnen, men regjeringen ivrer etter å bli først, koste hva det koste vil. På under to år er det pekt på et havområde som er halvannen ganger større enn Norges landareal, til en konsekvensutredning som er slaktet fra alle hold.

Advarslene preller av regjeringa

Norges Geologiske Undersøkelser beskrev kanskje konsekvensutredningen best: «Selv om det usannsynlige ikke er umulig, er scenariene i utakt med den kjente virkeligheten». Tydeligere kan det ikke sies. Regjeringen driver med fri fantasi.

Havforskningsinstituttet understreker at vi famler i blinde og mangler miljøkunnskap om 99 prosent av disse områdene. Miljødirektoratet påpekte at en åpning ikke bare er uforsvarlig, men også ulovlig.

Internasjonalt har kritikken vært overveldende. Over 800 dyphavsforskere har signert et opprop om at kunnskapshullene er for store til å starte leting og utvinning. 32 land, inkludert Frankrike, Storbritannia og Portugal, har bedt om en pause, moratorium eller forbud mot mineralutvinning i dyphavet.
Til og med giganter som Google, Samsung, Apple, Volvo og batteriprodusenter sier rett ut at de ikke vil kjøpe mineralene.

Er vi i Kristiansund positiv til dette?

Og til denne katastrofe-politikken er Kristiansund kommune eneste kommune med høringssvar. Et flertall i formannskapet har vedtatt en uttalelse som støtte myndighetenes forhastede framdrift i saken. Formannskapet er også så freidig at de sier at «tilgang på områder til viktige mineraler er avgjørende for det grønne skiftet og energitransformasjonen med følgende elektrifisering av stadig nye sektorer.» Dette er en påstand som faller på sin egen urimelighet. Og det forstår de som har forstått hvor viktig dypvannsøkologien er både for klimaet og for samspillet i havene.

Det skal også sies at vettuge partier som SV, Rødt og Venstre stemte i mot. De hadde nok registrert EU, de statlige rådgivende organene og miljøvernorganisasjoner sin motstand i saken.

Kan SV stoppe dette?

Første konsesjonsrunde, der 386 blokker er lagt ut på høring er et areal som tilsvarer hele Nord-Norge. Runden skal ende med at selskapene får utvinningstillatelser om noen få måneder. Regjeringen håper at utvinning er i gang på havbunnen allerede rundt 2030 Det er ganske vanvittig når vi ikke aner hva slags liv som finnes der nede, og det tar opptil 20 år fra en dyphavsart oppdages, til den er formelt beskrevet.

Hvordan kan regjeringen ignorere advarslene fra fagmiljøer over hele verden? Over 30 land sier nei til industrien, hvorfor presser regjeringen så hardt på å være først ute i et race som de andre ikke vil være med i?

Når regjeringa tvinger gjennom noe slikt uten å ta seg tid til folkelig debatt, uten å lytte til eksperter, og uten å gi oss tid og anledning til å forstå konsekvensene, setter vi ikke bare dyphavet i fare, men også grunnlaget for demokratiet vårt.

Den eneste politiske prosessen som nå kan stanse galskapen før tillatelsene deles ut, er forhandlingene om neste års statsbudsjett. Som budsjettpartner har vi i SV en helt avgjørende mulighet til å sette foten ned og si nei til disse uansvarlige planene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøHarøya, Fjørtofta, Haramsøya, Flemsøy(skuløya og Lepsøya ble og knyttet til fastlandet via Nordøyvegen, hvorfor nevner du ikke de? Ble da ...
Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer bommer du litt Terje..  her er en liten liste skrapt sammen akkurat nå med  folketall fra 2023 : Romsdals ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnDet er ikke antall fjorder og øyer som er kriteriet for å få fergeavløsning - det er hvor mange som ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFinnøy ble knyttet til fastlandet via Nordøyvegen. Det spiller ingen rolle hvilke øyer man kjører gjennom før en kommer til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøJeg skrev dette,f or å forklare at med flere fjorder og øyer som det knyttes ferge til, dess større sjangs ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøVi har hatt våre to ferger - Kvaløy og Vengsøy - siden 2011. Og Finnøy har vært landfast via moloen, ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse