Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
17 juli 2017 14:34
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik. Foto: Privat
Stig Anders Ohrvik. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordfører Lilly Gunn Nyheim er ikke bekymret for framtida til Surnadal, melder Tidens Krav 10. juli. Det er uvisst om den manglende bekymringen har bakgrunn i en særdeles beundringsverdig optimisme, eller om det snarere er et tegn på at Surnadal befinner seg i fornektelsesfasen, og ikke helt har tatt fremtidige utfordringer ordentlig innover seg. 

Det er nemlig ingen selvfølge at elever fra Halsa og Rindal som skal gå på videregående skole velger å søke til Surnadal, selv om Trøndelag fylkeskommune lar dem gjøre det. Det finnes gode videregående skoler både på Orkdal og på Kyrksæterøra, så selv om fylkeskommunene blir enige om finansieringen til de elevene som vil krysse fylkesgrensa fra Trøndelag til Møre og Romsdal for å gå på skole i fremtiden, så er det like fullt en barriere mindre å søke inntak i eget fylke. 

Sykehussaken
Straks verre er det om økonomien i helseforetakene blir enda dårligere. Og det blir den, etter alt å dømme. Selv om det har vært aksept for å reise nordover for å bruke sykehustjenester i Trøndelag for kommunene på indre Nordmøre, er det ingen garanti for at dette får lov til å fortsette etterhvert som økonomien spesielt i Helse Nordmøre og Romsdal tilspisser seg, og kapasiteten på St. Olavs hospital er marginal. Så lenge Surnadal blir i Møre og Romsdal og dermed hører til Helse Nordmøre og Romsdal, er sannsynligheten stor for at pasienter i fremtiden blir henvist til sykehus i Ålesund og Molde i stedet for å belaste foretakene ved å bruke spesialisthelsetjenesten utenom eget foretaksområde. 

Todalsfjordprosjektet
Det største og viktigste prosjektet på Indre Nordmøre pr i dag er antagelig Todalsfjordprosjektet. Nå står riktignok Todalsfjordprosjektet på neste plass på prioriteringslista i Møre og Romsdal etter Nordøyvegen, men slik kostnadsbildet for Nordøyvegen ser ut kan det like fullt bli mange tiår frem i tid før Møre og Romsdal har muskler til å løfte Todalsfjordprosjektet. Med Surnadal og Sunndal på hver side av fylkesgrensa hadde nok muligheten vært større, både ved at Trøndelag kunne bidratt og ved at muligheten for tilbakeføring av FV 65 til staten hadde vært større. Todalsfjordprosjektet kunne dermed fått både riksveimidler og status som regionstamvei. 

Alt dette er selvfølgelig opp til Surnadal kommune å ta stilling til. Om alle innbyggerne er enige med kommunestyret i å bli i Møre og Romsdal er nok ikke selvsagt, men siste ord i den saken er nok uansett ikke sagt.  

Det som egentlig er mer bekymringsfullt er den tendensiøse retorikken som blir brukt i artikkelen. Om retorikken tilhører ordføreren eller journalisten er litt uklart, men en lemfeldig omgang med virkeligheten er det ihvertfall:

«Det er mye som ikke er klart, men det aller meste tyder på at både Rindal og Halsa fra 2020 forlater Nordmøre og blir en del av region Trøndelag.

Det betyr at Surnadal blir eneste kommune på Indre Nordmøre, i tillegg til Sunndal.»

Hvordan i alle dager skulle Rindal og Halsa klart å forlate det geografiske området Nordmøre? De forlater forvaltningsenheten Møre og Romsdal til fordel for forvaltningsenheten Trøndelag, og får dermed delt ut nye kort hva gjelder fylkespolitikk og -administrasjon. Men å forlate Nordmøre gjør de selvfølgelig ikke. 

Forvaltningsenheten Møre og Romsdal blir delt som følge av at Halsa og Rindal blir en del av Trøndelag. 

Men Nordmøre vil fortsatt være Nordmøre, på begge sider av regiongrensen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse