Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Henning Van Duffel
Ytring
23 oktober 2018 13:06
Del på Facebook
Fylkesleder i Liberalistene Møre og Romsdal, Henning Van Duffel. Foto: Privat
Fylkesleder i Liberalistene Møre og Romsdal, Henning Van Duffel. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For en region som ligger litt avsides er utviklingen og styrkingen av lokalt næringsliv en selvfølge om man vil få til lokal økonomisk vekst. Allerviktigst er da at næringslivet står som ett og samlet når avgjørende politiske spørsmål kommer på bordet. Jeg har full forståelse for at det da skapes en felles plattform for å bundle interessene til et tydelig svar fra regionens side. En sånn plattform med høydepunktet Nordmørskonferansen har hatt et lite jubileum i år, da dette møtet ble organisert for 30 året i rekken. Ved siden av visse prioriteringer og satsinger arrangøren Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) har kunngjort, debatterte årets konferanse også om saker som region- og kommunereform, statlige arbeidsplasser og samferdsel.

KNN er en sammenslåing av næringsforumer i Nordmøre og har 338 medlemmer. Av disse registrerer jeg 16 offentlige aktører. Fem andre interessegrupper er også medlem. Et andel av 6 % ikke-private aktører virker ikke av stor betydning i organisasjonens virksomhet og beslutningsprosess, men når man slår opp organisasjonens vedtekter registrerer man at medlemmer med 31+ årsverk får hele 5 stemmer på KNNs årsmøte. Her lukter det ikke bare en spesiell 1800-talls tolkning av demokrati, men også et frikort til det offentlige og de største bedriftene å styre plattformen i en viss retning. Også seriøse interne anklager fra Bjørnar Brattøy peker på et påfallende vennemiljø mellom kommunen og forumet. Jeg uttrykker her hovedsaklig to bekymringer:

Først og fremst at kommunene får en post i styresettet til både foreningen og foreningens aksjeselskap som Brattøy mener driver med (dokumenterte) vennetjenester, bl.a. at en bedrift skaffer fond for et annet bedrift som skal kjøpe tjenester av den første bedriften. I dette lyset er kommunens medlemskap ytterst problematisk, da kommunekonsulenten i Kristiansund har både nøkkelen til næringsfondet og sitter i et organ med styremedlemmer fra ulike selskap finansiert av dette fondet. Dessuten blir jeg ironisk nok ikke særlig imponert av faktum at styremedlemmer, inkludert kommunekonsulenten, får en godtgjørelse. For all del handler det jo om skattebetalernes penger som blir svindlet bort til bedrifter som ikke skaper noe som helst verdi for Nordmøres økonomi, la være regionens nødlidende sysselsetting.

For det andre virker det som KNN selv befinner seg i et grenseland av pliktetikk ved å motsi foreningens andre vedtekt, der det heter at forumet er partipolitisk nøytralt. Arbeiderpartiets gruppeleder i Kristiansunds bystyre er direkte ansatt hos KNN. 14. februar kom forumet ut med en pressemelding om at styret hadde møtt Stortingets såkalte Mørebenken... og Arbeiderpartiets samferdselfraksjon som per dags dato sitter i opposisjon. Ved å trekke fram et spesifikt parti som samtalepartner i en så viktig sammenheng som Samferdsel er meget spesielt og ikke minst oppsynsvekkede. Saftig detalj: På dette møtet har KNN foreslått at Todalsfjordprosjektet bør få en lengre bompengeperiode – fra 25 år i dagens forslag... til 40 år.

Så tenker jeg på de arbeidsledige familiene og individene på Nordmøre som ikke vet om dette spindelvevet, men satser på at en slik interessegruppe kan få i gang politiske prosesser med forenkling av jobbskapning som hensikt. I det minste fortjener folket et ærlig og upartisk bystyre som holder seg langt vekk fra den overtydelige korporativismen i miljøet. Mitt opprop er her at Kristiansund og alle de andre kommunale aktørene bør trekke seg som styremedlem og medlem av generalforsamlingen til både foreningen KNN og KNN AS. Bystyret i Kristiansund og kommunestyrene i de respektive medlemskommunene må få temaet på dagsordenen og innta en permanent observatørrolle. Og hvem tørr å stenge pengekranen? Liberalistene Møre og Romsdal utfordrer de representerte partiene å bekjenne farge.

Henning Van Duffel, leder, Liberalistene Møre og Romsdal

Les også: Kruse Larsen mener seg utsatt for grunnløs vendetta
Les også: Stans kameraderi og sugerør i offentlige kasser
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse