Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
18 oktober 2018 13:12
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen AS
Illustrasjon: Møreaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Beste illustrasjon for den økende motstanden mot Møreaksen er den Moldebaserte Facebook-siden «Møre uten Møreaksen». Medlemstallet har økt til over 4500. De fleste foretrekker Romsdalsaksen, andre fortsatt fergedrift, men bærebjelken er motstanden av den totale løsningen Møreaksen medfører.  En annen slik side med opphav i Vestnes, har ca. 3400 medlemmer. Aktiviteten er omfattende, og diskusjonene tidvis friske.  

Møreaksen omfatter undersjøisk tunnel mellom Vestnes og Otrøya og bru over Julsundet til fastlandet, samt veg som binder nevnte sammen. Løsningen medfører at trafikantene, regnet fra Lønset, må kjøre til Julsund, kjøre Møreaksen, og deretter koble seg til E136.

Politikerne og Statens Vegvesen er nå enig om felles veg for E39 (stamvegen) og E136 (”Eksportvegen”) mellom Digernes og Ørskogfjellet. Derved er de konkrete punktene like nedenfor alpinanlegget på Ørskogfjellet og Lønset omforente.

Mange i Molde misliker sterkt firefelts motorveg i byens fineste område øst for sentrum,  mens andre trekker på smilebåndet  av at vegen kombineres med minst 6 rundkjøringer. Den svært lange og dype undersjøiske tunnelen som med sine to løp får samlet lengde 4 ganger Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen til sammen, mens behovet for stabilitet er årsaken til dimensjoneringen av Julsundbrua – ikke kapasiteten. Firefelts motorveg behøves ikke i Molde, og slett ikke dersom Romsdalsaksen velges.

«Bypakke» med tunnel bak/under Molde inngår ikke i Møreaksen, men får trafikanter på gjennomreise kjøre gratis gjennom tunnelen på sin ferd mot Nordmøre eller Sunnmøre? Selvsagt ikke. Tilknytning mellom den undersjøiske tunnelen mot E136 medfører også store kostnader uansett alternativ.

Foruten de fysiske løsningene og bompenger, fryktes at unødvendig høye kostnader til bygging og senere drift/vedlikehold for kryssing av Romsdalsfjorden kan medføre at andre viktige prosjekt i fylket blir kraftig forsinket eller droppet. Denne forståelsen har Nordmøringene hatt lenge – og nå siger den inn også på Sunnmøre.  

Mer enn 6400 personer har underskrevet krav om utredning av Romsdalsaksen, og på en stor forbrukerundersøkelse som ga ca. 4200 svar gjennomført av Romsdals Budstikke i vår, fikk «fortsatt fergedrift» ca. 11 % tilslutning og «vet ikke» ca. 2 %. Om resten omgjøres til 100 % – foretrakk 1 av 3 Møreaksen og 2 av 3 møringer foretrekker Romsdalsaksen. Andre avisundersøkelser viser lignende resultat.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har tydelig markert sin støtte til RA og det samme har flere politiske parti og lister gjort. Det gledelige er at vi aner litt bevegelse også i de store partiene. Venneflokken vokser, og stadig nye personer engasjerer seg til fordel for Romsdalsaksen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse