Beste illustrasjon for den økende motstanden mot Møreaksen er den Moldebaserte Facebook-siden «Møre uten Møreaksen». Medlemstallet har økt til over 4500. De fleste foretrekker Romsdalsaksen, andre fortsatt fergedrift, men bærebjelken er motstanden av den totale løsningen Møreaksen medfører. En annen slik side med opphav i Vestnes, har ca. 3400 medlemmer. Aktiviteten er omfattende, og diskusjonene tidvis friske.
Møreaksen omfatter undersjøisk tunnel mellom Vestnes og Otrøya og bru over Julsundet til fastlandet, samt veg som binder nevnte sammen. Løsningen medfører at trafikantene, regnet fra Lønset, må kjøre til Julsund, kjøre Møreaksen, og deretter koble seg til E136.
Politikerne og Statens Vegvesen er nå enig om felles veg for E39 (stamvegen) og E136 (”Eksportvegen”) mellom Digernes og Ørskogfjellet. Derved er de konkrete punktene like nedenfor alpinanlegget på Ørskogfjellet og Lønset omforente.
Mange i Molde misliker sterkt firefelts motorveg i byens fineste område øst for sentrum, mens andre trekker på smilebåndet av at vegen kombineres med minst 6 rundkjøringer. Den svært lange og dype undersjøiske tunnelen som med sine to løp får samlet lengde 4 ganger Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen til sammen, mens behovet for stabilitet er årsaken til dimensjoneringen av Julsundbrua – ikke kapasiteten. Firefelts motorveg behøves ikke i Molde, og slett ikke dersom Romsdalsaksen velges.
«Bypakke» med tunnel bak/under Molde inngår ikke i Møreaksen, men får trafikanter på gjennomreise kjøre gratis gjennom tunnelen på sin ferd mot Nordmøre eller Sunnmøre? Selvsagt ikke. Tilknytning mellom den undersjøiske tunnelen mot E136 medfører også store kostnader uansett alternativ.
Foruten de fysiske løsningene og bompenger, fryktes at unødvendig høye kostnader til bygging og senere drift/vedlikehold for kryssing av Romsdalsfjorden kan medføre at andre viktige prosjekt i fylket blir kraftig forsinket eller droppet. Denne forståelsen har Nordmøringene hatt lenge – og nå siger den inn også på Sunnmøre.
Mer enn 6400 personer har underskrevet krav om utredning av Romsdalsaksen, og på en stor forbrukerundersøkelse som ga ca. 4200 svar gjennomført av Romsdals Budstikke i vår, fikk «fortsatt fergedrift» ca. 11 % tilslutning og «vet ikke» ca. 2 %. Om resten omgjøres til 100 % – foretrakk 1 av 3 Møreaksen og 2 av 3 møringer foretrekker Romsdalsaksen. Andre avisundersøkelser viser lignende resultat.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har tydelig markert sin støtte til RA og det samme har flere politiske parti og lister gjort. Det gledelige er at vi aner litt bevegelse også i de store partiene. Venneflokken vokser, og stadig nye personer engasjerer seg til fordel for Romsdalsaksen.