Jeg har tidligere påpekt uryddige forhold og en inhabil rådmann i en tidligere sak om bystyrets behandling av en anbefaling fra aksjeselskapet Kvernberget vekst AS. Rådmannen innrømmet sin dobbeltrolle i saken, men bystyrevedtaket forble uforandret etter at rådmannen hadde uttalt at saken ikke var noe spesielt kontroversiell.
Mulig det, men når 7,2 millioner kroner av kommunens verdier blir overført mellom selskaper og rådmannen er inhabil, forventes at behandlingen av lignende saker gjøres på en mere tillitsvekkende måte i framtiden.
Særlig forventes det at praksis endres og at det på forhånd synliggjøres eventuelle automatiske inhabile personer i slike saker, når bystyret selv vedtok 29.08.17 sin egen forvaltningsrevisjonsrapport «Etikk og habilitet». Dette er en grundig forvaltningsrevisjonsrapport utarbeidet av kommunerevisjonen og som det på forhånd var høyt fokus på og med blant annet spørreundersøkelse både til ansatte og til folkevalgte om både etiske vurderinger og egenvurdering av habilitet.
Men tydeligvis er det fremdeles avstand mellom liv og lære i Kristiansund kommune. Den 6. november behandlet bystyre igjen en sak hvor habilitet og etikk burde vært i høysete. I Sak 18/82 burde både ordfører og varaordfører etter alle solemerker blitt erklært automatisk inhabil etter forvaltningsloven §6 første ledd, bokstav e. Dette fordi de begge sitter i styre for Atlanterhavstunellen og deltok hhv som ordfører og varaordfører under bystyrets behandling av styrets anbefaling i saken. Saken hvor betaling for nullutslippskjøretøy i Atlanterhavstunnelen ble behandlet var både prinsipiell og viktig for mange. Og flere forslag til endringer ble lagt til i behandlingen.
Grunnen til min presisering av forvaltningsloven §6 første ledd, bokstav e. ,er at denne endringen fra 2011 innebærer en skjerping av habilitetsreglene for offentlige tjenestemenn og folkevalgte. Lovendringen sier at inhabilitet inntrer automatisk for en tjenestemann eller folkevalgt som også er leder eller medlem av styre eller bedriftsforsamling i offentlig heleide selskaper, når saker behandles og selskapet er part.
Om kommunens vurderinger, både før og etter møte, er at ordfører Kjell Nergaard og varaordfører Ragnhild Helseth som begge er varamedlemmer i Atlanterhavstunnelen AS ikke er inhabil i behandlingen av Sak 18/82, så burde det har vært skriftliggjort til bystyrets behandling. Noe som ikke ble gjort. Saken er vedtatt og er konklusjonen fra Kristiansund i denne saken som i saken om Kvernberget Vekst, er det ikke ryddige og klare ansvarsforhold i kommunen. Det hjelper sikkert lite at jeg mener at både ordfører og varaordfører var inhabil da saken ble behandlet i Kristiansund bystyre 6.november, men det er et håp om at saksbehandlinger i framtidige saker legges fram etter gjeldende lover.