Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Viggo Jordahl vararep. til bystyret for SV
Ytring
14 november 2018 15:03
Del på Facebook
Viggo Jordahl, vararepresentant til Kristiansund bystyre, for SV
Viggo Jordahl, vararepresentant til Kristiansund bystyre, for SV
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har tidligere påpekt uryddige forhold og en inhabil rådmann i en tidligere sak om bystyrets behandling av en anbefaling fra aksjeselskapet Kvernberget vekst AS. Rådmannen innrømmet sin dobbeltrolle i saken, men bystyrevedtaket forble uforandret etter at rådmannen hadde uttalt at saken ikke var noe spesielt kontroversiell.

Mulig det, men når 7,2 millioner kroner av kommunens verdier blir overført mellom selskaper og rådmannen er inhabil, forventes at behandlingen av lignende saker gjøres på en mere tillitsvekkende måte i framtiden.

Særlig forventes det at praksis endres og at det på forhånd synliggjøres eventuelle automatiske inhabile personer i slike saker, når bystyret selv vedtok 29.08.17 sin egen forvaltningsrevisjonsrapport «Etikk og habilitet». Dette er en grundig forvaltningsrevisjonsrapport utarbeidet av kommunerevisjonen og som det på forhånd var høyt fokus på og med blant annet spørreundersøkelse både til ansatte og til folkevalgte om både etiske vurderinger og egenvurdering av habilitet.

Men tydeligvis er det fremdeles avstand mellom liv og lære i Kristiansund kommune. Den 6. november behandlet bystyre igjen en sak hvor habilitet og etikk burde vært i høysete. I Sak 18/82 burde både ordfører og varaordfører etter alle solemerker blitt erklært automatisk inhabil etter forvaltningsloven §6 første ledd, bokstav e. Dette fordi de begge sitter i styre for Atlanterhavstunellen og deltok hhv som ordfører og varaordfører under bystyrets behandling av styrets anbefaling i saken. Saken hvor betaling for nullutslippskjøretøy i Atlanterhavstunnelen ble behandlet var både prinsipiell og viktig for mange. Og flere forslag til endringer ble lagt til i behandlingen.

Grunnen til min presisering av forvaltningsloven §6 første ledd, bokstav e. ,er at denne endringen fra 2011 innebærer en skjerping av habilitetsreglene for offentlige tjenestemenn og folkevalgte. Lovendringen sier at inhabilitet inntrer automatisk for en tjenestemann eller folkevalgt som også er leder eller medlem av styre eller bedriftsforsamling i offentlig heleide selskaper, når saker behandles og selskapet er part.

Om kommunens vurderinger, både før og etter møte, er at ordfører Kjell Nergaard og varaordfører Ragnhild Helseth som begge er varamedlemmer i Atlanterhavstunnelen AS ikke er inhabil i behandlingen av Sak 18/82, så burde det har vært skriftliggjort til bystyrets behandling. Noe som ikke ble gjort. Saken er vedtatt og er konklusjonen fra Kristiansund i denne saken som i saken om Kvernberget Vekst, er det ikke ryddige og klare ansvarsforhold i kommunen. Det hjelper sikkert lite at jeg mener at både ordfører og varaordfører var inhabil da saken ble behandlet i Kristiansund bystyre 6.november, men det er et håp om at saksbehandlinger i framtidige saker legges fram etter gjeldende lover.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse