Det vises til ditt åpne brev / leserinnlegg. Som ansvarlig kommunalsjef for de enhetene du omtaler har jeg tatt opp din henvendelse og bedt om en forklaring på hvorfor vi ikke har ytt den forventede service eller gitt nødvendige tilbakemeldinger på dine henvendelser.
Tilsvar: Åpent brev til ordfører Kjell Neergaard og rådmann Arne Ingebrigtsen
Plan- og byggesak
Det vises til sak 17/3471 og din henvendelse til oss den 4.10.17 hvor du ba om et møte. Denne ble ikke besvart av saksbehandler innen rimelig tid, det beklager vi. Den 30.11.18 sender saksbehandler en epost til deg hvor det står følgende: «Viser til din henvendelse av 4.10.17 og anmodning om møte angående tiltak på nevnte eiendom. Jeg beklager for ikke å ha svart på din henvendelse før nå. Vil det fortsatt være ønskelig med et møte?»
Den 3.12.18 mottok vi e-post fra deg der du følgende: »Må først spørre. Er det vanlig at man svarer ett år etter forespørsel? Er arbeidsmengden så stor? Nå vil jeg være i utlandet til et godt stykke ut på våren og så snart jeg vet nøyaktig når jeg er tilbake kan jeg spørre om det er mulig å få til et møte».
Denne henvendelsen har saksbehandler ikke besvart, men har fått beskjed av leder om å besvare den i løpet av dagen.
Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt og er ikke slik vi ønsker å framstå. Vi beklager dette.
Dagens rutine når det gjelder henvendelser er at disse skal svares ut i løpet av 48 timer.
Vennlig hilsen enhetsleder
Kvalvik Fort
Vi beklager på det sterkeste at vi så oss nødd til å utsette dette møtet, og jeg har personlig beklaget dette til Ketil Andersen. Både vi og Stiftelsen Nordmøre Museum har tidligere fått god informasjon både muntlig og skriftlig om denne saken, og er i tett dialog med vår samarbeidspart, Kvalvik Forts venner om den videre utviklingen av området. Vi har imidlertid vurdert det som viktig å ha med alle relevante parter inn i et neste møte for å kunne ta saken videre, og ettersom uforutsette hendelser på kort varsel gjorde at vi ikke ble fulltallige, valgte vi å ringe både Ketil Andersen og venneforeningen ved leder Sven Ulrik Olsen for å forklare situasjonen og be om at vi fikk utsette møtet til 8. januar. Vi opplevde å få forståelse for dette. Vi har ikke for vane å avlyse møter på denne måten, og beklager igjen.
Beste hilsen kultursjef
Jeg håper svar og beklagelse fra enhetene aksepteres og at vi sammen klarer å yte den service og imøtekommenhet som kommunens innbyggere og næringsliv fortjener.
Vennlig hilsen
Karl Kjetil Skuseth, kommunalsjef i Kristiansund Kommune.