Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arnt Bloch
Ytring
Arnt Bloch
21 april 2019 22:10
Del på Facebook
Vedlegg fra Google – eksempel på hva skjevfordelt makt fører til. Molde = Atlanterhavsveien? Finansiert med Fylkeskommunale midler? Forkastelig. Kartet viser at Atlanterhavsveien er mye nærmere Kristiansund enn Molde.
Vedlegg fra Google – eksempel på hva skjevfordelt makt fører til. Molde = Atlanterhavsveien? Finansiert med Fylkeskommunale midler? Forkastelig. Kartet viser at Atlanterhavsveien er mye nærmere Kristiansund enn Molde.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har hatt stor sympati for norske politikere, men som mange andre lurer jeg nå på om det er verdt det.  Jeg og andre blir frastjålet livskvalitet med Stortingets og de styrende organers velsignelse.

Vi kjenner historier fra fjerne strøk, hvor den ene stenger vanntilførselen til den andre for å få mer selv. Slik føler mange Nordmøringer det i dag.

Dagens politikk ledet an av ikke minst Høyre og Arbeiderpartiet har skapt stor turbulens. Det er ikke rart! Nå må man snu! Strutsehodepolitikk eller kynisk kalkulasjon? Begge deler vil være like galt.

Flytt Nordmøre til Trøndelag

Slik det fungerer på Mørekysten nå, må det beste være å flytte Nordmøre til Trøndelag, og heller inngå avtaler med Trønderske utdanningsinsinstitusjoner, Helse og andre myndigheter og organer. I trøndelag vil Nordmøre bli et spennende nytt flekk på kartet, en region å satse på.

Hva er galt i Møre og Romsdal?

Maktstruktur: Fatter man ikke at når en gir makt til en part, vil det være de samme som å gi makt til å overføre arbeidsplasser, skatteeinntekter mm. til seg selv på bekostning av den andre - uten ordentlige prosesser i det hele tatt. Er det rart det skaper misnøye der man alltid blir fratatt noe? Det er ærlig talt mulig å fordele og samtidig oppnå gevinster av sentralisering, for eksemel ved å ta en etat fra et sted, men dsmtidig flytte en annen etat andre veien. Da får man større fagmiljøer, men infrastrukturen vil på denne måten ikke frarøve noen noe. Dessverre har vi gjennom mange år (også med Arbeiderpartiet i regjering) vært vitne til en uvettig og ukontrollert sentralisering, hvor de me mest makt har kunnet forsyne seg.

Rikspolitikerne vner ikke å se problemene bak fogderistriden i Møre og Romsdal: Det dreier seg ikke bare om sykehussak. Nordmøringer er faktisk kjent for å være hyggelige folk. Det er rett og slett en styringsmessig tragedie. Ved hjelp av Fylkeskommunen har Nordmøringer blitt frarøvet offentlige arbeidsplasser over lang tid for at en annen by skulle berike seg. Situasjonen er at fylkets Fylkeskommunale sete gjør alt en kan for å oppnå fordele på bekostning av de andre. Dette gjelder både veier, der en med skilting leder turisttrafikk til Molde, og forsmår Nordmøre og Kristiansund.

Eksempel: Man gjorde i sin tid tunneller fra Nordmørskommuner bompengefritt til Molde (Høgsettunnelen fra Eide til Molde), mens det alltid kostet penger å reise til Kristiansund. Logikken? Å tiltrekke reisende og handlende til Molde på bekostning av Nordmørsbyen.

Et annet eksempel: Atlanterhavsveien markedsføres som en Molde-ting, (er det Fylkeskommunale midler som brukes på dette?) Kartet viser førøvrig at Atlanterhavsveien er mye nærmere Kristiansund enn Molde.

Avstand til Atlanterhavsveien fra Kristiansund vs. Molde.Avstand til Atlanterhavsveien fra Kristiansund vs. Molde.

Som en ser, er markedsføringen for Ålesund og Kristiansund slik den skal være, mens Molde-markedsføringen faktisk går på bekostning av andre. Se vedlegg fra Google nedenfor, hvor det fremgår at Atlanterhavsveien faktisk er kortere fra Kristiansund enn fra Molde.

Min bønn er: Lytt til folket, gjør noe for folket. Norge skal være godt å bo i, det er det faktisk ikke for alle, rett og slett på grunn av horribelt politisk håndverk og mild sagt uhensiktsmessige maktstrukturer som Fylkeskommune og Helseforetaksmodellen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse