Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
17 juni 2019 20:22
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alliansen mellom Møreaksen og Hafast ble forbilledlig beskrevet av Terje Tovan for et par år siden. Kortversjonen: 1. Vi heier på, og støtter hverandre. 2. Møreaksen først. 

Om alliansen påvirkes av hverandres opp- og nedturer vites ikke. Forkjemperne nevner begge prosjekt i samme åndedrag når muligheten byr seg. Allianser kan være nyttig for gjennomføring av ulike prosjekt, og noen er flinke til å danne nettverk så finmasket og intrikat at de minner om edderkoppens smarte byggverk.

Det tar tid å utvikle en god idé til et konkret prosjekt. Alenegang er ikke bra, og den utfordringen har gründerne bak Romsdalsaksen (RA) fått smake på – liten gruppe og små resurser. 2 ½ år etter stiftingen har imidlertid tilslutningen vokst merkbart, og outsideren mange ignorerte har vokst til en reell utfordrer.

Nye støttespillere og venner har kommet til. Norges Lastebileier-Forbund må nevnes fra den faglige siden, og 7500 som krever utredning av Romsdalsaksen som folkets bidrag. De to, for RA svært positive samfunnsnytterapportene HR-Consult (Oslo) utarbeidet ble finansiert av ihuga supportere, og viser det folkelige engasjementet.

I en kronikk Tormod Hegvik og undertegnede skrev i mars -19, lanserte vi en idé om å la en justert utgave av Storfjordsambandet være del av løsningen på strekningen Grodås–Digernes, og la Romsdalsaksen ta seg av kryssingen av Romsdalsfjorden. Vegen blir ca. 49 km kortere enn konkurrenten på det viset, sparer tid og ekstreme kostnader.

Bortfall av firefeltsmotorveg Breivika–Vegsund i Ålesund sin byutviklingspakke er et lett trykk på bremsen for E39 prosjektet. Forhåpentligvis blir bortfallet permanent, og at den store trafikken i området blir avlastet på annet vis, ved Borgundfjordtunnelen.

Problemene med drikkevannet utenfor Bergen minner om vår sårbare drikkevannskilde for 50 000 i Ålesundsområdet - Brusdalsvatnet. Med utbedringer kan trafikken i området fordeles langt bedre, og nevner Magerholm–Digernes og Storfjordssambandet som to av flere avlastningsmuligheter. Forholdene viser at den alternative fjordkryssingen har økt sin aktualitet den senere tid.

Får Romsdalsaksen flere venner? Enkelt for privatpersoner som kan kreve tilleggsutredning for Romsdalsaksen på romsdalsaksen.no. Politikere kan og bør sjekke tilgjengelig informasjon, og sørge for skikkelig utredning. Andre aktuelle aktører som inkluderer ledelsen i Romsdalsaksen bør åpne noen dører, snakke sammen og kanskje danne allianser?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse