Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar H. Høgsve, Senterpartiet
Ytring
23 august 2019 21:19
Del på Facebook
Steinar H. Høgsve. Foto: Privat
Steinar H. Høgsve. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er sterke ord, men likevel sant: stortingsrepresentant Jan Steinar Engeli Johansen fra FrP kommer med direkte løgn i sitt leserbrev der han lister opp alt det Kristiansund og Nordmøre skal ha «fått».

En ting er at han mener vi skal være fornøyd med å ha «fått» rundkjøring ved flyplassen, eller at vi skal være fornøyd med at kommunen har arbeidet knallhardt både for å realisere ishall og studiesenter.

Noe helt annet er når han kommer med direkte løgn når det gjelder samferdsel:

«I morgen skal jeg overvære åpningen av RV70 på Tingvoll. Norges flotteste riksvei, som under de rødgrønne bare var prat men aldri ble realisert. Så starter vi også nå opp byggingen av ny vei fra Betna til Stormyra - uten en krone i bompenger. Et milliardprosjekter som de rødgrønne aldri klarte å prioritere i NTP. Vi kan kanskje ta med helseinnovasjon-senteret i samme slengen.

I morgen skal jeg overvære åpningen av RV70 på Tingvoll. Norges flotteste riksvei, som under de rødgrønne bare var prat men aldri ble realisert. Så starter vi også nå opp byggingen av ny vei fra Betna til Stormyra - uten en krone i bompenger. Et milliardprosjekter som de rødgrønne aldri klarte å prioritere i NTP. Vi kan kanskje ta med helseinnovasjon-senteret i samme slengen».

Det første den sittende regjering gjorde vinteren 2014 var å ta 165 veimillioner fra Nordmøre. 110 millioner fra Tingvoll-Meisingset, og 55 millioner fra E39 Betna-Stormyra. For daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen brukte pengene på bomstasjonen på Astad i Gjemnes. Påstandene fra Engeli Johansen er derfor direkte løgn.

Innvielsen av strekninga Tingvoll-Meisingset skjer to år for sent, takket være Fremskrittspartiet. Betna-Stormyra på E39 ville også ha kommet i gang tidligere, hvis det ikke hadde vært for Fremskrittspartiet.

Sannheten er at den sittende regjering bruker det som er av penger på svære prosjekt rundt de store byene. 40 000 millioner til noen kilometer motorvei på E18 Bærum - Oslo, derav 2400 millioner bare til eiendomskjøp for å lage park etter utbygging.

Hovedproblemet er at de som bor utenfor de store byene må se langt etter veimillionene FrP skryter av. Minimumskravet bør være at samtlige europa- og riksveier over hele landet burde være såpass breie at de kvalifiserer til gul midtstripe over hele landet. Men for FrP er det viktigere å bygge motorveier, ikke sikre trygge veier over hele landet og gode transportveier for all den verdiskaping som skjer utenfor byene. Det hjelper ikke folk flest at en økning av veibevilgningene på 70% kun brukes rundt storbyene.

Engeli Johansens løgnaktige FrP-propaganda kommer samme dag som eldreminister Sylvi Listhaug «hilser hjem» og legger eldreombudet til Ålesund, til tross for at fylkeskommunen pekte på Kristiansund som lokaliseringssted. Dette fordi også fylkeskommunen innser at Nordmøre har for få statlige arbeidsplasser.

Det er forstemmende å lese innlegget til Engeli Johansen, som mener Nordmøre syter og klager. Jeg tror han skal være svært glad for at det ikke er stortingsvalg i høst. Jeg håper alle velgere husker Engeli Johansens indirekte støtteinnlegg for Sylvi Listhaug også om to år. Løgnhalser trenger vi ikke på Stortinget.


Steinar H. Høgsve,
bystyrekandidat Kristiansund Senterparti

Les også: Får vi ingenting? – av Jan Steinar Engeli Johansen
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse