Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Bilde: Høybro over Sekkensundet for cruisebåter til Åndalsnes (Montasje: Nordwest 3D)
Bilde: Høybro over Sekkensundet for cruisebåter til Åndalsnes (Montasje: Nordwest 3D)
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er vel mange nå som venter på SVV sitt «grove overslag» på hva en flytebruløsning i MA-traseen vil bli priset til.

Om vi kan trekke paralleller til «keiserens nye klær» vites ikke, men Møreaksen har de siste årene vært ikledd mange typer «gjennomsiktige» klær.

Resultatet vil i stor grad være avhengig av hva som legges til grunn. Alternativene kan være mange:

  • 4 felt (som det er planlagt med i Tautratunnelen)?
  • 3 felt (som gir mulighet for forbikjøringer)?
  • 2 felt (som kanskje er det riktige i forhold til forventa trafikkmengde)?
  • Kopi fra Bjørnafjorden med Hordfast? 4-felt og veldig kompleks løsning med hengebru som lander på flytebru. Langt fra løsningen som er lansert med RA.

At det blir med g/s (gang/sykkel) veg tar vi vel for gitt?

Det er også vanskelig å se for seg at en kan unngå et stort seilingsløp i denne løsningen. Dette må minst være med høyde som under Julsundbrua, (65 m, eller 75m som med RA?) og en bredde 400 m.

Etter våre vurderinger, vil nok dette «grove anslaget», i vesentlig grad, overstige kostnaden med Tautratunnelen som er på ca. 6-7 mrd. Kjøretiden blir redusert p.g.a. at det blir kortere veg.

Uavhengig av hva som blir valgt som løsning, vil det bli umulig å trekke paralleller til Romsdalsaksen når det gjelder kostnader. Dette først og fremst fordi det med MA er lengre flytebru(er) og et mer krevende seilingsløp. Romsdalsaksen har seilingsløp i Sekkensundet der dette kan løses med en tradisjonell skråstagbru, fritt frembygd, eller hengebru. Det ligger også til rette for en kort senketunnel som eliminerer utfordringer med seilingshøyde.

Eneste som kan stoppe usikkerheten og for å kunne velge en god fremtidsrettet fjordkryssing, er med en uhildet tilleggsutredning. Der må selvfølgelig Romsdalsaksen som oversjøisk miljøvennlig snarvei mellom E39 og Eksportvegen E136 være med.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse