Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
12 november 2019 11:11
Del på Facebook
Kryssing av Halsafjorden (bildet), Romsdalsfjorden og Storfjorden, burde vært aksen i den nye Møreaksen gjennom fylket, mener Paul Andreas Hofseth. Foto Steinar Melby
Kryssing av Halsafjorden (bildet), Romsdalsfjorden og Storfjorden, burde vært aksen i den nye Møreaksen gjennom fylket, mener Paul Andreas Hofseth. Foto Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den egentlige Møreaksen burde være aksen gjennom fylket med kryssing av Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden. De bør sees i sammenheng, ettersom prosjektene er del av stamvegen E39 fra Trondheim til Kristiansand. Møre og Romsdal utgjør 15-20% av den totale strekningen avhengig av endelige løsninger.

Det overordnede formålet med gigantprosjektet er en tilnærmet halvering av reisetiden når en eller flere fjorder skal krysses.  Strekninger som Trondheim - Ålesund, Kristiansund - Bergen eller Stavanger - Molde er 3 eksempler blant utallige. Formålet kan være nyttelast, kollektivreise, ferietur eller andre private reiser. Når reisen er lang blir utslagene i reisetid store avhengig av de ulike trasevalgene.

Fergene er den store tidstyven, og derfor har kryssingene av de fjordene fått stor oppmerksomhet. Ekstreme forventede beløp har gjentatte ganger vist seg for små.  I stedet for å legge inn reserver, barberes tallene taktisk for å gjøre prosjektene salgbare. Økonomien må komme foran taktikkeri.

Nylig presenterte Statens Vegvesen et overslag for Hafast og tilhørende delstrekninger mellom Volda og Digernes, og 60 milliard ble antydet. Med Møreaksen og tilhørende delstrekninger fra Ørskogfjellet til Hjelset, samt kryssingen av Halsafjorden og diverse tilpasninger blant annet ved Batnfjorden, vil den totale kostnaden for stamvegen gjennom fylket trolig passere 100 mrd.

Kan kostnadene kuttes? Ja, definitivt. Erstattes Møreaksen og Hafast med Romsdalsaksen og Storfjordsambandet kan kostnadene nærmest halveres, og stamvegen blir 5 mil kortere. Stamvegen skal være kortest, raskest, flatest og billigst mulig, og trekkes mot befolkningsrike områder - ikke ledes gjennom. Slik er ikke løsningene Møreaksen og Hafast er del av.

Bo-og arbeidsmarkedet er kronargument for Møreaksen. Sett fra Ålesund er Borgundfjordtunnelen langt viktigere, for pendlingen til Sula er 10 ganger større enn til Molde. Pendlingen mellom Kristiansund og Molde tok ikke av etter fastlandsforbindelsen for Kristiansund. Slik blir det også for Ålesund - Molde grunnet reisetid og reisekostnader.

Det er tallrike aktuelle samferdselsprosjekt i fylket, og vedlikeholdet på eksisterende har store etterslep. 60 mrd for Hafast må bli til 60 mrd for de 3 kryssingene i fylket. Sparte kroner for fergefri E39 gir håp for andre prosjekt innen samferdsel og andre viktige områder med udekte behov som helse og skole - for egentlig har vi ei felles lommebok.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse