Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
12 november 2019 11:11
Del på Facebook
Kryssing av Halsafjorden (bildet), Romsdalsfjorden og Storfjorden, burde vært aksen i den nye Møreaksen gjennom fylket, mener Paul Andreas Hofseth. Foto Steinar Melby
Kryssing av Halsafjorden (bildet), Romsdalsfjorden og Storfjorden, burde vært aksen i den nye Møreaksen gjennom fylket, mener Paul Andreas Hofseth. Foto Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den egentlige Møreaksen burde være aksen gjennom fylket med kryssing av Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden. De bør sees i sammenheng, ettersom prosjektene er del av stamvegen E39 fra Trondheim til Kristiansand. Møre og Romsdal utgjør 15-20% av den totale strekningen avhengig av endelige løsninger.

Det overordnede formålet med gigantprosjektet er en tilnærmet halvering av reisetiden når en eller flere fjorder skal krysses.  Strekninger som Trondheim - Ålesund, Kristiansund - Bergen eller Stavanger - Molde er 3 eksempler blant utallige. Formålet kan være nyttelast, kollektivreise, ferietur eller andre private reiser. Når reisen er lang blir utslagene i reisetid store avhengig av de ulike trasevalgene.

Fergene er den store tidstyven, og derfor har kryssingene av de fjordene fått stor oppmerksomhet. Ekstreme forventede beløp har gjentatte ganger vist seg for små.  I stedet for å legge inn reserver, barberes tallene taktisk for å gjøre prosjektene salgbare. Økonomien må komme foran taktikkeri.

Nylig presenterte Statens Vegvesen et overslag for Hafast og tilhørende delstrekninger mellom Volda og Digernes, og 60 milliard ble antydet. Med Møreaksen og tilhørende delstrekninger fra Ørskogfjellet til Hjelset, samt kryssingen av Halsafjorden og diverse tilpasninger blant annet ved Batnfjorden, vil den totale kostnaden for stamvegen gjennom fylket trolig passere 100 mrd.

Kan kostnadene kuttes? Ja, definitivt. Erstattes Møreaksen og Hafast med Romsdalsaksen og Storfjordsambandet kan kostnadene nærmest halveres, og stamvegen blir 5 mil kortere. Stamvegen skal være kortest, raskest, flatest og billigst mulig, og trekkes mot befolkningsrike områder - ikke ledes gjennom. Slik er ikke løsningene Møreaksen og Hafast er del av.

Bo-og arbeidsmarkedet er kronargument for Møreaksen. Sett fra Ålesund er Borgundfjordtunnelen langt viktigere, for pendlingen til Sula er 10 ganger større enn til Molde. Pendlingen mellom Kristiansund og Molde tok ikke av etter fastlandsforbindelsen for Kristiansund. Slik blir det også for Ålesund - Molde grunnet reisetid og reisekostnader.

Det er tallrike aktuelle samferdselsprosjekt i fylket, og vedlikeholdet på eksisterende har store etterslep. 60 mrd for Hafast må bli til 60 mrd for de 3 kryssingene i fylket. Sparte kroner for fergefri E39 gir håp for andre prosjekt innen samferdsel og andre viktige områder med udekte behov som helse og skole - for egentlig har vi ei felles lommebok.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 21 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse