Utredningen om fjordkryssingen av Romsdalsfjorden som Statens Vegvesen Midt (SVV) presenterte 6.12.19 har skapt reaksjoner. Den korte versjonen er på 4 punkt, og konkluderer med at Møreaksen (MA) er et langt bedre alternativ enn Romsdalsaksen (RA)
Konklusjonens bærebjelke er at MA er eneste måte å oppnå maks 45 minutt reisetid mellom Ålesund og Molde. Personer bosatt i Ålesund med jobb i Molde, eller motsatt, med maks 45 minutt jobbreise hver veg er mantraet.
Ålesund er langstrakt, og de fleste vil bruke 5–15 minutt til rundkjøringen ved Moa nord, hvor det er strake vegen mot Molde. Noen mer, noen mindre. Et gjennomsnitt på 8–10 minutt er realistisk.
I Molde kan jobben eksempelvis være på rådhuset, Sylte brus på Årø eller sykehuset på Hjelset. Vil noen av nevnte rekke frem på jobb i løpet av 45 minutt?
Og hva med kostnadene? Ingen er sikre på nivået for bompenger. Tallene spriker kraftig. 450 kroner tur-retur gir som eksempel årlige kostnader på ca. 100 000. Reisekostnadene utelukker de fleste jobber. Utsagnet «Bare Møreaksen innfrir målet fra konseptvalgutredningen om økt pendlingsomland til byene» er spesielt. Her sies det ikke mellom byene, men til byene.
Avstanden mellom Ålesund og Molde er for lang, og reisekostnadene for høy til at pendlingen mellom byene vil øke. Trolig vil det motsatte skje, grunnet kostnadene. Sett fra Ålesund – hvor skal de nye pendlerne komme fra?
«Møreaksen har lavest kostnader og god netto nytte per budsjettkrone». SVV lanserer ny bru over Tresfjorden. Løsningen ser bra ut med kurvatur som gir mulighet for 110 km/t. Slikt koster imidlertid store beløp, og bidrar til høye kostnader. Men – det finnes jo allerede ei velfungerende Tresfjordbru med god kapasitet for nåtid og framtid, samt det er omkjøringsveg rundt fjorden.
Fergefri E39 er under press grunnet høye kostnader. Kostnadene skal kuttes, og da bygger man ikke ny bru like ved eksisterende bru for å spare 2–3 minutt i reisetid. RA vil gjenbruke E136 fra helt til Hjelvika, slik at E39 og E136 («Eksporvegen») blir samme veg dit.
«Romsdalsaksen gir minst økning i utslipp av klimagasser av de ferjefrie alternativene». RA sin klare seier på klima/miljø blir lite vektlagt. Turisme og åpenbare fordeler for myke trafikanter blir ikke nevnt. Ekstreme driftskostnader for Tautratunnelen likeså, samt folkets motstand knyttet til Fannestranda og firefelts motorveg.
En undersøkelse utført av Sentio for få måneder siden ga klart svar. 78 % av de spurte ønsker oversjøisk løsning – kun 22 % undersjøisk. Mer enn 11400 krever utredning utredning av RA på romsdalsaksen.no. Gjerne du også, for «utredningen» fra VVS Midt er en underlig utredning.