En norsk film om tunnelbrann, i stor grad filmet på Strynefjellet i tunnelene der, har fått stor oppmerksomhet. På samme vis som filmen «Bølgen» som var knyttet til flodbølge i Geirangerfjorden og andre deler av Storfjorden, er det ulykke og dramatikk som fenger. Spennende å se på film, men likevel veldig skremmende.
Generelt er korte tunneler bedre enn lange. Oversjøiske bedre enn undersjøiske, grunne bedre enn dype, og slakke bedre enn bratte. Variablene er mange, og de aller fleste er trygge. Likevel skjer det ulykker, og mest spesielt er nok Gudvangatunnelen hvor det har vært 3 branner i hhv 2013, 2015 og 2019. En kombinasjon av helteinnsats og ren flaks er årsaken til at 10-talls mennesiv ikke gikk tapt.
I vårt alpine landskap har det vært – og vil være behov for tunneler. Tunneler er potensielle brannfeller, men kan samtidig løse samferdselsutfordringer glimrende. Tunnelen mellom Bortnen og Svelgen i Sunnfjord gjorde vegen mellom ytre Nordfjord og Sunnfjord 37 km kortere. Andre tunneler har gitt fastlandsforbindelse, og eksemplene er mange for gode samferdselsløsninger med tunnelprosjekt.
Tviler på om noen ønsker at Ålesundtunnelene og Eiksundsambandet ikke ble bygget. Tunnelene har vært nyttige, og er det fortsatt. For fremtidige prosjekt er spørsmålet hvilke alternativ det kan velges mellom. Det store fergefrie E39-prosjektet vest for Langfjella har mange utfordrende fjordkryssinger, og i vårt område har Romsdalsfjorden størst fokus.
Løsningen Møreaksen (MA) er del av, kan gjerne kalles «tunnelløsningen». Den 16 km lange og ca 350 meter dype undersjøiske Tautratunnelen er planlagt med 2 løp, mens de 3 eller 4 andre tunnelene er planlagt med 1 løp. Spesielt kombinasjonen Tautratunnelen og tunnelen fra Vik til Ørskogfjellet med samlet høydeforskjell på 6-700 meter er mange skeptisk til, og gjerne med referanse til Gudvangatunnelen og Flenjatunnelen i Sogn.
Tunnelsyn kan brukes i direkte og indirekte betydning, og mange mener flere lokale politikere og interesseorganisasjoner sliter med sistnevnte. En beslutningsprosess som også har fått oppmerksomhet, kombinert med at det faktisk finnes en alternativ løsning har medført en tøff kamp mellom MA og utfordreren Romsdalsaksen (RA).
Mer enn 11400 krever nøytral og skikkelig utredning av RA. Ikke rart når totalkostnaden tilsvarer omkring 10 «Hjelset-sykehus» for strekningen Ørskogfjellet–Hjelset. Sliter de som ikke ser behovet for utredning med tunnelsyn?