Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
30 desember 2019 14:37
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En norsk film om tunnelbrann, i stor grad filmet på Strynefjellet i tunnelene der, har fått stor oppmerksomhet. På samme vis som filmen «Bølgen» som var knyttet til flodbølge i Geirangerfjorden og andre deler av Storfjorden, er det ulykke og dramatikk som fenger. Spennende å se på film, men likevel veldig skremmende.

Generelt er korte tunneler bedre enn lange. Oversjøiske bedre enn undersjøiske, grunne bedre enn dype, og slakke bedre enn bratte. Variablene er mange, og de aller fleste er trygge. Likevel skjer det ulykker, og mest spesielt er nok Gudvangatunnelen hvor det har vært 3 branner i hhv 2013, 2015 og 2019. En kombinasjon av helteinnsats og ren flaks er årsaken til at 10-talls mennesiv ikke gikk tapt.

I vårt alpine landskap har det vært – og vil være behov for tunneler. Tunneler er potensielle brannfeller, men kan samtidig løse samferdselsutfordringer glimrende. Tunnelen mellom Bortnen og Svelgen i Sunnfjord gjorde vegen mellom ytre Nordfjord og Sunnfjord 37 km kortere. Andre tunneler har gitt fastlandsforbindelse, og eksemplene er mange for gode samferdselsløsninger med tunnelprosjekt.

Tviler på om noen ønsker at Ålesundtunnelene og Eiksundsambandet ikke ble bygget. Tunnelene har vært nyttige, og er det fortsatt. For fremtidige prosjekt er spørsmålet hvilke alternativ det kan velges mellom. Det store fergefrie E39-prosjektet vest for Langfjella har mange utfordrende fjordkryssinger, og i vårt område har Romsdalsfjorden størst fokus.

Løsningen Møreaksen (MA) er del av, kan gjerne kalles «tunnelløsningen». Den 16 km lange og ca 350 meter dype undersjøiske Tautratunnelen er planlagt med 2 løp, mens de 3 eller 4 andre tunnelene er planlagt med 1 løp. Spesielt kombinasjonen Tautratunnelen og tunnelen fra Vik til Ørskogfjellet med samlet høydeforskjell på 6-700 meter er mange skeptisk til, og gjerne med referanse til Gudvangatunnelen og Flenjatunnelen i Sogn.

Tunnelsyn kan brukes i direkte og indirekte betydning, og mange mener flere lokale politikere og interesseorganisasjoner sliter med sistnevnte. En beslutningsprosess som også har fått oppmerksomhet, kombinert med at det faktisk finnes en alternativ løsning har medført en tøff kamp mellom MA og utfordreren Romsdalsaksen (RA).

Mer enn 11400 krever nøytral og skikkelig utredning av RA. Ikke rart når totalkostnaden tilsvarer omkring 10 «Hjelset-sykehus» for strekningen Ørskogfjellet–Hjelset. Sliter de som ikke ser behovet for utredning med tunnelsyn?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse