Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
22 januar 2020 12:24
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært noen galluper med spørsmål om folket foretrekker Romsdalsaksen (RA), Møreaksen (MA) eller fortsatt fergedrift over Romsdalsfjorden, samt den siste fra høsten -19 som dreiet seg om undersjøisk versus oversjøisk løsning. Meg bekjent har ikke Møreaksen fått størst oppslutning i noen av målingene som er foretatt. Den mest omfattende gallupen målt i antall svar er en meningsmåling som Romsdals Budstikke arrangerte våren 2018. Formålet var en folkelig meningsmåling om behovet for utredning av Romsdalsaksen i forkant av et møte i fylkestinget.

Svaralternativene var slik:  

A: «Nei, Møreaksen er vedtatt. Vi må ikke rote dette til nå»
B: «Ja, vi må ha et bedre grunnlag for en så viktig beslutning»
C: «Jeg synes det er galskap å bruke så mange penger på et vegprosjekt - skrinlegg dette - la oss fortsette med ferger»
D: «Dette vet jeg for lite om»

Meningsmålingen fikk svært god respons, omkring 4200 svar. Siste måling jeg registrerte en liten halvtime før meningsmålingen ble avsluttet, var 4172 svar som fordelte seg slik:

A: 30 %
B: 57 %
C: 11 %
D: 2 %

Svarene her er ingen fasit, og spørsmålene er formulert med et smil om munnen. Resultatet kom ikke på trykk – til manges forbauselse.

De 3 største avisene i fylket har hatt undersøkelser med langt færre svar. Den siste «avis-undersøkelsen» ble holdt når diskusjonen om autonome ferger var i vinden, men før utfordringer som ladekapasitet og kostnader fikk fokus. «Fortsatt ferger» ble klar vinner, og med RA hårfint foran MA. I de andre tidligere undersøkelsene har «fortsatt ferge» fått langt mindre oppslutning enn både RA og MA. Romsdalsaksen har hatt vesentlig bedre tall enn MA i nevnte galluper.

Den sist kjente gallupen ble utført av Sentio AS, med Romsdalsaksen AS som bestiller. Sentio fikk ansvar for endelig utforming av spørsmålene, mens innspillet fra RA var ønske om å få belyst folkets ønske om oversjøisk versus undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. 1000 personer over 18 år i fylket ble spurt, og fordelingen ble slik: undersjøisk 165, oversjøisk 598 og «vet ikke» 237. Dette tilsvarer 22% for undersjøisk og 78% oversjøisk når man eliminerer «vet ikke».

Skepsisen til undersjøisk er størst i Romsdal, men det er ikke store forskjeller. Fordelt på politiske parti, er skepsisen til undersjøisk størst i MDG, FRP og Nordmørslista. I den andre enden av skalaen er H, KRF og AP, men det er dobbelt så mange som ønsker oversjøisk løsning blant velgerne i de 3 nevnte parti i følge gallupen fra Sentio.

Eksakte svar finnes ikke, og vil neppe gjøre det om en ny og omfattende gallup blir gjennomført. Det ville imidlertid gitt en pekepinn som styrker eller svekker inntrykket av at et klart flertall foretrekker Romsdalsaksen fremfor Møreaksen, samt at hovedårsaken til det er den oversjøiske løsningen til RA.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse