Annonse
Ketil S. Andersen
Ytring
Ketil S. Andersen
25 januar 2020 14:12
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

andersen ketil ST 365Ketil Andersen. Foto: Privat

TK kjører et bra oppslag om flytting av fylkesgrensen i forbindelse med vedtaket om å utrede dette. Vinklingen fra TK sin side synes imidlertid å være at det hele er negativt ved at man slipper til eksperten, altså den som virkelig har greie på dette, daglig leder for enmannsfirmaet NIVI Analyse AS i Sandefjord, Geir Vinsand.  Metaforene sår mistanke om at analysen denne gangen er noe overfladisk, og konsulenter leverer vel heller ikke slike analyser gratis.

For det første vil jo ikke Kristiansundregionen bli en utkant så lenge byen ligger midt i smørøyet hva angår oljeservice og laks. Dette kan tvert i mot bli en sterk region av Kristiansund sammen med Aure, Smøla, Hitra og Frøya og meget gjerne også Averøy, med fokus på oppdrettsnæring spesielt og havbruk generelt. Forbedring av vei, ferge og tuneller vil knytte det hele sammen med den allerede utbygde og omfattende servicenæringen i Kristiansund, for ikke å snakke om flyplassen for levering av ferske varer til utlandet. Oljeservice består jo av et stort cluster av anlegg og tjenester som server aktiviteten i Norskehavet som leverer 1/3 av Norges oljeinntekter. Med et slikt utgangspunkt vil neppe HMN legge ned sykehuset heller. Et utbygd Campus med fokus på slike næringer, med utdanning og samarbeid med næring og NTNU, vil være en selvfølge i et slikt senter, noe trønderne helt sikkert vil støtte.

For det andre advarer Vinsand mot at Molde-regionen skal vende ryggen til Nordmøre. Han har altså ikke fått med seg historikken her, nemlig at den regionen allerede i flere tiår har vendt ryggen til Nordmøre og Kristiansund og at nettopp det er en del av problemet. Den interne fogderistrid er  tilstede hele tiden og det er ikke Nordmøres skyld.

Hvorfor støttet ikke M&R at metanol skulle bygges i Aure, til tross for at fylket hadde vedtatt at nordfylket skulle bli satset på? Hvorfor skulle man på død og liv velge Aukra, mens Shell ville ha Averøy? Her var det valget mellom Romsdal og Nordmøre som var innholdet i Bondeviks distriktspolitikk. Hva er galt med krav om flere statlige arbeidsplasser når det er kjent at fordelingen mellom byene i M&R er 50-41-9 og at næringslivet i Kristiansund er meget konjunkturfølsomt? Det viser jo at plasseringen har vært dominert av kjøttvekta og politisk makt, noe som den nylige plasseringen av eldreombudet viste. At man kjemper med nebb og klør for Møreaksen nå viser jo at man forlengst har prioritert ferdsel mellom Molde og Ålesund.

Det er nesten utrolig at TK vinkler det på denne måten. At TK slipper gjennom en ekspert med et slikt budskap tyder jo på at det ligger et standpunkt bak. Er ikke TK et talerør for Kristiansund og Nordmøre?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse