Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Idar Slatlem (H) og Tord Nygård (V)
Ytring
21 februar 2020 11:16
Del på Facebook
Fra venstre: Idar Slatlem, leder i Kristiansund Høyre og Tord Nygård, leder i Kristiansund Venstre.
Fra venstre: Idar Slatlem, leder i Kristiansund Høyre og Tord Nygård, leder i Kristiansund Venstre.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av:  Idar Slatlem, leder i Kristiansund Høyre og Tord Nygård, leder i Kristiansund Venstre

Næringslivet på Nordmøre er i hovedsak imot en flytting av regionsgrensen, kan vi lese i TK 20.februar 2020. Og de har helt rett. Det næringslivet ønsker seg er Nordmøre som en større enhet, sterkere kommunale funksjoner og ett samlet Nordmøre. Det er fordi de vet at det er den berømte kjøttvekta som teller i tildelinger, i effektivitet og i kvalitative sterke enheter.

Kommunene er premissgivere for næringslivet. De ønsker seg forutsigbarhet, profesjonalitet og effektiv kommunal saksbehandling. Dette gjelder i alt fra byggesaker, reguleringsplaner, samferdsel, skole og barnehage og en helhetlig positiv samfunnsutvikling både for nærings- og befolkningsutvikling. Vi opplever ikke at det er et motsetningsforhold mellom folket og næringslivets ønske, men mellom næringslivet og det politiske etablissementet.   

Det felles initiativet som kommer fra kommunene Smøla, Aure og Kristiansund om en utredning av spørsmålet om en overflytting av de nevnte kommunene til Trøndelag er i utgangspunktet bortkastet fokus og energi og det er grunn til å reise en advarende pekefinger.

  • Det er for det første Stortinget gjennom en behandling i kommunal og moderniseringsdepartementet som avgjør fylkesgrensene i Norge, ikke de lokale kommunestyrene.
  • Uttalelsene fra kommunaldepartementet så langt, er at små kommuner som Aure og Smøla kan ha en mulighet for et regionskifte, men det er uaktuelt for Kristiansund å få til en slik løsning. Det vil ha for store ringvirkninger for fylket og de gjenværende Nordmørs-kommunene.
  • Det er for det tredje en stor bekymring i nevnte departement rundt samfunnsutviklingen på Nordmøre. Men denne går ikke på om en er i det ene eller det andre fylket, men på den manglende kommuneprosessen på Nordmøre. En prosess som ikke har gitt noen resultater.
  • For det fjerde er befolkningsnedgangen og samfunnsutviklingen for Nordmøre som region, og da spesielt Kristiansund som regionssenter, meget bekymringsfull.
  • For det femte så er ikke Oslo uopplyst om Nordmøre sin situasjon. Nyutnevnt statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet Heidi Nakken fra Fiksdal i Vestnes kommune kjenner situasjonen meget godt.

I Romsdalen har Molde, Misund og Nesset funnet sammen og styrket seg, Hustadvika kommune har oppstått av gamle Eide og Fræna. Nye Ålesund kommune (gamle Ålesund, Haram, Sandøy, Skodje og Ørskog) er nå større enn hele Nordmøre til sammen. Til og med gamle Norddal og Stordal har funnet sammen og blitt til Fjord kommune. Det samme har Volda og Hornindal, som kom fra Sogn og Fjordane. Nordmøre «mistet» Halsa til Heim. Summen av alt dette flytter det demografiske sentrum i fylket sørover og Nordmøre mister enda mer innflytelse. I kommunereformen har 119 forskjellige kommuner blitt 47 nye – på Nordmøre er vi mer fragmentert og splittet enn på lenge.

Venstre i Kristiansund foreslo i bystyrets behandling 04.02.20 å heller opprette et utvalg som kunne se på hva som kan gjøres for å styrke samarbeidet mellom kommunene på Nordmøre. Det er her Kristiansund bør bruke energi, spesielt med tanke på at kommunereformen fortsetter med samme insentiv som før, i motsetning til regionsreformen som er avsluttet og ferdig.

Dessverre fikk forslaget bare stemmene fra Venstre og Høyre (4 av 45) og falt. At Sp, AP og NML er imot dette er bare trist.

Det er på tide å våkne fra drømmen om Trøndelag! 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse