Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
26 februar 2020 13:29
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiktive reiser er gratis, og denne starter ved Fremstedalen på Ørskogfjellet. Stamvegen E39 har Trondheim som endepunkt, men vi skal ikke så langt. Du kan velge mellom to alternative veger, og valget skal baseres på økonomi, reisetid og andre parametre som du vektlegger for en trygg og trivelig reise. Med ca 20 milliarder til rådighet, og skal du velge alternativ. Vi kaller de MA og RA, og du får studere to knappe sammendrag som lyder slik:

MA starter med tunnel fra Ørskogfjellet mot Vik, og løsningen krever også ny/oppgradert veg fra Vik-området mot Tresfjordbrua grunnet E136. Deretter Tautra-tunnelen som er litt lengre og en god del dypere enn tilsvarende undersjøisk tunnel på sørvestlandet som kostet 8,1 mrd. Mellom tunnelen og ei bru over Julsundet inkluderer en sammenbinding også avkjørsel for bru/fylling til Gossen. Julsundbrua må bygges som firefelts motorveg grunnet stabilitet - ikke trafikk. Samlet kostnad ca. 20 mrd, og den fiktive reisen er kommet til fastlandssiden av Julsundet eller deromkring.

RA gjenbruker «Eksportvegen» og har derved sambruk med E136. Tresfjordbrua får full tillit, slik at prosjektet starter i Hjelvika. Løsningen er oversjøisk, hovedsakelig flytebruer. Bru med seilingshøyde 75 meter sikrer passasje for båter, og som inkluderer turistskip til Åndalsnes. På Skålahalvøya går vegen mot Fannefjorden og har 2 alternative kryssinger – mot Lønset eller Hjelset. Sistnevnte er kortest og billigst, mens førstnevnte har sin fordel ved nærheten til Molde. Du rekker begge sted for ca. kr 20 mrd.

Du kan forvente innsigelser, påstander og innspill fra begge parter - Veøya, turisme, sikkerhet, miljø, Fannestranda og alt det andre. Som sjef må du ta deg av funderingene videre på egen hånd, eller du kan spørre folket i Møre og Romsdal via en grundig og seriøs gallup innenfor fylket. Spør gjerne også på egen hånd i begge leire, for det er et viktig fiktivt valg du skal gjøre.

Min egen vurdering, ikke din, er at det virker smartere med omtrent samme pengebruk å ha kommet til Lønset/Hjelset versus ved Julsundet. Firefelts motorveg mot Otrøya fra både Vestnes (VIK) og Julsundet er en uvirkelig dimensjonering. Enkel versus dobbel fastlandsforbindelse spriker enormt i kostnader for Tautratunnelen alene vil koste nærmere 10 mrd.

Vreden blant folket ved Fannestranda er kjent, og strekningen mellom Julsundet og nevnte Lønset/Hjelset er verken kostnadsfri eller problemfri. La stamvegen være stamveg - ikke finansiering av dobbel fastlandsforbindelse med firefelts motorveg til Otrøya! Dersom gjennomgangstrafikken skal betale bompenger for Molde sin «bypakke», er det også et ankepunkt mot stamvegens trase.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse