Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
26 februar 2020 13:29
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiktive reiser er gratis, og denne starter ved Fremstedalen på Ørskogfjellet. Stamvegen E39 har Trondheim som endepunkt, men vi skal ikke så langt. Du kan velge mellom to alternative veger, og valget skal baseres på økonomi, reisetid og andre parametre som du vektlegger for en trygg og trivelig reise. Med ca 20 milliarder til rådighet, og skal du velge alternativ. Vi kaller de MA og RA, og du får studere to knappe sammendrag som lyder slik:

MA starter med tunnel fra Ørskogfjellet mot Vik, og løsningen krever også ny/oppgradert veg fra Vik-området mot Tresfjordbrua grunnet E136. Deretter Tautra-tunnelen som er litt lengre og en god del dypere enn tilsvarende undersjøisk tunnel på sørvestlandet som kostet 8,1 mrd. Mellom tunnelen og ei bru over Julsundet inkluderer en sammenbinding også avkjørsel for bru/fylling til Gossen. Julsundbrua må bygges som firefelts motorveg grunnet stabilitet - ikke trafikk. Samlet kostnad ca. 20 mrd, og den fiktive reisen er kommet til fastlandssiden av Julsundet eller deromkring.

RA gjenbruker «Eksportvegen» og har derved sambruk med E136. Tresfjordbrua får full tillit, slik at prosjektet starter i Hjelvika. Løsningen er oversjøisk, hovedsakelig flytebruer. Bru med seilingshøyde 75 meter sikrer passasje for båter, og som inkluderer turistskip til Åndalsnes. På Skålahalvøya går vegen mot Fannefjorden og har 2 alternative kryssinger – mot Lønset eller Hjelset. Sistnevnte er kortest og billigst, mens førstnevnte har sin fordel ved nærheten til Molde. Du rekker begge sted for ca. kr 20 mrd.

Du kan forvente innsigelser, påstander og innspill fra begge parter - Veøya, turisme, sikkerhet, miljø, Fannestranda og alt det andre. Som sjef må du ta deg av funderingene videre på egen hånd, eller du kan spørre folket i Møre og Romsdal via en grundig og seriøs gallup innenfor fylket. Spør gjerne også på egen hånd i begge leire, for det er et viktig fiktivt valg du skal gjøre.

Min egen vurdering, ikke din, er at det virker smartere med omtrent samme pengebruk å ha kommet til Lønset/Hjelset versus ved Julsundet. Firefelts motorveg mot Otrøya fra både Vestnes (VIK) og Julsundet er en uvirkelig dimensjonering. Enkel versus dobbel fastlandsforbindelse spriker enormt i kostnader for Tautratunnelen alene vil koste nærmere 10 mrd.

Vreden blant folket ved Fannestranda er kjent, og strekningen mellom Julsundet og nevnte Lønset/Hjelset er verken kostnadsfri eller problemfri. La stamvegen være stamveg - ikke finansiering av dobbel fastlandsforbindelse med firefelts motorveg til Otrøya! Dersom gjennomgangstrafikken skal betale bompenger for Molde sin «bypakke», er det også et ankepunkt mot stamvegens trase.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse