Annonse
Annonse
OMSTILLING: Quality Hotel 33 i Oslo er et av hotellene som har måttet gjøre store endringer i driften for å unngå å stenge ned. F.v.: Salgssjef Astrid Garberg og hotelldirektør Annelie Tell. Foto: Jil Yngland / NTB Tema
OMSTILLING: Quality Hotel 33 i Oslo er et av hotellene som har måttet gjøre store endringer i driften for å unngå å stenge ned. F.v.: Salgssjef Astrid Garberg og hotelldirektør Annelie Tell. Foto: Jil Yngland / NTB Tema

Mange hoteller er på randen av konkurs. En ny type gjester hjelper Quality Hotel 33 gjennom krisen.

– Er det én ting pandemien ikke har tatt livet av, er det kreativiteten, sier Annelie Tell, hotelldirektør på Quality Hotel 33 i Oslo.

Over hele landet er hotellbransjen sterkt preget av tapte inntekter, og midtveis i oktober oppga hele 24 prosent av hotellene og overnattingsbedriftene i NHO Reiselivs medlemsundersøkelse at de fryktet konkurs.

Siden dette har det kommet nye restriksjoner, noe som ifølge NHO har gjort situasjonen betraktelig verre for hotellene. Ifølge tall fra analyseselskapet Benchmarking Alliance sto hele sju av åtte hotellrom i Oslo tomme 8. november. Dette er det laveste hotellbelegget vi har sett siden midten av juni i år, ifølge E24.

Quality Hotel 33 er et av hotellene som har klart å holde åpent gjennom hele året, men Annelie Tell forteller at det har krevd store endringer i driften av hotellet.

– Pandemien traff hotellbransjen hardt og brutalt. På bare en uke i mars gikk vi fra å lure på om pandemien kom til å påvirke oss, til å plutselig stå her med et tomt hotell, forteller hotelldirektøren.

– Helt fra begynnelsen har fokuset vært på å unngå å stenge, og vi har lett etter nye inntektskilder hele veien.

Omstilling

Mens de vanligvis huser store møter og arrangementer, har konferansehotellet i år åpnet dørene for blant annet lokale korps, en kjøreskole og for innspillingen av TV-programmet «Første date».

Tell forteller at samarbeidene har fungert svært godt, og at det har latt hotellet holde en større andel av de ansatte i jobb gjennom en krevende tid.

– Det har også vært veldig deilig å ha litt musikk og liv her, noe vi har trengt dette året, legger salgssjef Astrid Garberg til.

– Noe jeg tror gjelder alle hotellene i Norge, er at denne situasjonen har vært vanskelig på mer enn én måte. Mens mange mister jobben sin, må også alle som er igjen jobbe ekstra hardt, sier hun.

Både hotelldirektøren og salgssjefen har måttet sette seg inn i mange nye oppgaver det siste året. Garberg forteller at den normale ansvarsfordelingen blant staben forduftet idet permitteringene startet.

– Alle har vært utrolig tilpasningsdyktige, og særlig i begynnelsen måtte vi ta hver dag som den kom. Skillet mellom de ulike avdelingene forsvant, og alle har trådt til der det har vært nødvendig, sier Garberg.

– Vi har blitt et veldig sammensveiset lag gjennom denne perioden, og har nok hatt et ekstra fokus på å feire de små seirene vi har hatt. Allikevel kan man ikke glemme at den økonomiske situasjonen er veldig alvorlig, sier Tell.

– Må sikre penger i kassa

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, bekrefter det Tell og Garberg sier.

– Vi er i en situasjon hvor hotellene har store kostnader og ingen inntekt, og hvor ordet «konkurs» klinger i bakhodet hos hver bedrift, sier Krohn Devold.

– Kundene har forsvunnet på grunn av pandemien, men de faste utgiftene fortsetter å komme. Nå er det kun én ting som gjelder: Å sørge for at det er penger i kassa før skatter, husleie og lønn skal utbetales.

Hun mener det er svært viktig at kompensasjonsordningen fra staten kommer fort nok, og at det er problematisk at hotellene først mottar kompensasjonen for denne perioden etter nyttår.

– Mange mangler inntekter nå, og kompensasjonene hjelper ikke dersom man går konkurs før man mottar pengene. Ordningen må være solid nok, og den må komme fort nok, sier hun.

Ikke over

Krohn Devold tror den norske reiselivsbransjen har potensial til å stå sterkt når samfunnet åpner igjen, men spår at bedriftene fortsatt har en lang og krevende periode foran seg.

– Vi må regne med et fravær av utenlandske turister i mesteparten av 2021, en gruppe som vanligvis står for rundt 30 prosent av bransjens inntekter. Pandemien vil nok også begrense innenlands reising i hvert fall det første halvåret, og vi kan bare håpe at høsten blir litt mer normal, sier NHO-direktøren.

– De faste utgiftene vil ikke forsvinne, selv om hotellene altså vil ha mye lavere inntekter enn i et normalår. Resultatet vil være at de bedriftene som har overlevd når dette er over, vil ha brukt opp sparebøssa si. De vil da sannsynligvis være svært sårbare.

Satser på det private markedet

Også i Bergen er hotellene inne i en svært krevende periode, og på Hotel Norge by Scandic har de måttet rette fokuset sitt enda mer mot det private markedet.

– Det har vært et veldig spesielt år, og vi har hele tiden tilpasset oss myndighetens restriksjoner og kommet opp med konsepter som passer inn i situasjonen, sier hotelldirektør Lise Solheim.

– Vi har rettet oss enda mer mot privatmarkedet i en tid hvor man ellers er mye hjemme. Man kan for eksempel ta en miniferie i egen by, med overnatting og deilig frokost hvor smittevern og trygge opplevelser er ivaretatt.

Innføringen av nye restriksjoner i november har ført til flere avbestilte bookinger, og da særlig bookinger av julebord. Dette tror Solheim går igjen hos de fleste i bransjen.

– Det som gjelder nå, er å satse ekstra der vi ser det finnes inntekter. Vi ser for eksempel at Cafe Norge har blitt godt besøkt i hele år, og at det er et sted bergenserne kommer til uansett. Vi har hatt et høyt fokus på smittevern, ikke kuttet noe i et sterkt innarbeidet konsept, og ikke minst hatt et ekstra fokus på å tilby det lille ekstra for gjestene våre, sier hun.

– I tillegg bruker vi de høyeste etasjene først, og oppgraderer gjester så sant det er mulig. Så håper vi gjestene drar herfra med gode minner og et ønske om å komme tilbake.

– Små marginer

Også Annelie Tell og Astrid Garberg på Hotel 33 forteller at de nye restriksjonene har ført til en ny runde med kansellerte bookinger.

– Vi er svært heldige som fortsatt har trofaste yrkesreisende her hver måned. Selv om det ikke er mange, har det vært nok til å kunne forsvare å holde åpent, sier salgssjef Garberg.

– Det er høy konkurranse og små marginer i denne bransjen, og nå ser vi det som en seier i seg selv at vi fortsatt holder åpent, forteller hotelldirektør Tell.

– Vanligvis er jobben vår å pushe grenser for å gjøre hotellet best mulig og å dra i land store salg. Nå jubler vi for hver booking.

– Tar med oss fleksibiliteten

Til tross for den økonomiske situasjonen, tror de to allikevel at bransjen også har fått noen verdifulle erfaringer dette året.

– Hele bransjen har måttet tenke nytt på mange områder, noe jeg tror vi kommer til å ta med oss videre, sier Annelie Tell.

– Fleksibilitet vil nok være en høyere prioritering fremover. Det er de tilpasningsdyktige som kommer til å overleve som selskap.

Hotellbransjen står nå foran det som vanligvis er en av de travleste tidene av året, men til tross for en svært redusert julebordsesong, er Tell og Garberg fast bestemt på å sørge for julestemning på hotellet i år også.

– Det er viktig å vurdere nødvendigheten for å reise fremover, men for dem som må reise, skal det være trygt å komme hit. Og vi har allerede funnet fram juletrærne, smiler Garberg.

Slik er hotellsituasjonen i Norge:

Merk: Situasjonen har endret seg betraktelig siden disse undersøkelsene, og ifølge NHO Reiseliv er det grunn til å tro at tallene vil være atskillig høyere etter innføringen av nye restriksjoner 5. november.

I NHOs medlemsundersøkelse fra 14. oktober svarte 63 prosent av hotellene og overnattingsbedriftene at de har en halvering eller mer i julebordbestillinger sammenlignet med i fjor. I Oslo lå andelen på 70 prosent.

27 prosent oppga at de hadde gjennomført oppsigelser, mens 41 prosent oppga at de har planer for oppsigelser. 32 prosent hadde planer om ytterligere permitteringer, og 24 prosent oppga at de fryktet konkurs.

Hotellbransjen er generelt sterkt preget av situasjonen, men hotellene i de største byene kommer enda dårligere ut enn hotellene i distriktene.

Ifølge tall fra analyseselskapet Benchmarking Alliance, hadde hotellene i Oslo en nedgang på rundt 70 prosent i første halvdel av oktober, sammenlignet med samme periode i fjor. I Bergen lå nedgangen på rundt 50 prosent, i Trondheim på rundt 30 prosent, og i Stavanger på rundt 20 prosent.

For hele landet lå den gjennomsnittlige nedgangen på 43 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Kilde: NHO Reiseliv, Wiederstrøm Hotel Consulting

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til post@ksu.no.
For kommentarer vennligst bruk kommentarfeltet under.

Annonse
Annonse
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte