– Vi sikter mot å redusere kostnader og kompleksitet, samtidig som vi øker rekkevidden og ytelsene, sa Thomas Schmall, styremedlem med ansvar for teknologi i Volkswagen-gruppen, under selskapets «Power Day» som nylig ble avholdt.
Målet er selvsagt at elektrisk mobilitet skal bli billigere, og Volkswagen vil også at det skal bli den dominerende fremdriftsteknologien. Det er særlig seks områder de ser på som svært viktige for at lavere priser i kombinasjon med forbedringer skal bli en realitet:
- Enhetsceller og synergieffekter skal redusere batterikostnadene med 50 prosent.
- Seks «gigafabrikker» med produksjonskapasitet på 240 GWt skal sikre batterileveranser gjennom en partnerskapsmodell.
- «Northvolt Ett» i svenske Skellefteå skal utvides til 40 GWt.
- I Salzgitter planlegges en fabrikk nummer to av samme størrelse.
- Samarbeid med underleverandører skal intensiveres for å oppnå 95 prosent resirkulering av råmaterialer.
- Sammen med europeiske partnere skal nettverket av hurtigladepunkter femdobles.