Mange nye modeller gjør at kampen om elbilkundene er knallhard. Det er godt nytt for kundene.
– Da prisen ble satt ned 50.000 kroner tidligere i år, ble bilen veldig interessant. Det endte med at vi bestilte en etter å ha prøvekjørt, sier Kjell Kristensen (48).
Han står utenfor Tesla-forhandleren i Drammen ved siden av sin splitter nye Tesla Model 3 Standard Range Plus.
Kristensen er en av mange som plukker opp sin nye Tesla denne dagen. Det er en kø av folk som ved hjelp av en QR-kode og en kjapp prat med en Tesla-representant kan hente ut en ny bil.
Teslaen er Kristensens første elbil, og den byttes ut med er en fire år gammel BMW 330e.
– Jeg har tatt steget fra en hybrid til helelektrisk. Jeg er glad i teknologi, og jeg er glad i å kjøre. Med en elbil håper jeg på et problemfritt bilhold og mindre service enn med bilene jeg har hatt tidligere. Og med Teslas ladenettverk bør ikke lading bli noe problem, sier Kristensen.
Bilen han har kjøpt, koster nå 80.000 kroner mindre enn for ett år siden og er én av mange elbilmodeller som har blitt satt ned i pris. Prisnedgangen gjelder særlig elbilmodeller i det rimeligere sjiktet, biler til mindre enn 400.000 kroner.
Tilspisser seg
– Det er en priskrig vi ser nå. Konkurransen blir hardere, og det tilspisser seg veldig i 2021. Det er bra hvis du skal kjøpe bil. Det var mange lanseringer i fjor, rundt 30, og cirka 20 så langt i år. Så dette er noe som skjer når det er mye å velge mellom. Det virker som forhandlerne prøver å nå ut til alle de som sitter på gjerdet og vurderer ny bil, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen.
Frydenlund mener det særlig er blant modeller som har vært på markedet en stund man ser det priskutt, som med Model 3 og Nissan Leaf. Andre elbilmodeller som også har gått ned i pris det siste året, er Lexus UX300e, Polestar 2, Volkswagen ID. 3 og Hyundai Kona. De fleste av disse koster mellom 300.000 og 400.000 kroner. Frydenlund sier at det kan være vanskelig å få helt oversikt, da det jevnlig kjøres kampanjer som varer en gitt periode.
Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef hos Tesla i Norge, sier det ikke er snakk om kampanjeprising av Model 3.
– Prisreduksjonen på Model 3 Standard Range Plus kommer fordi Tesla ønsker å gi flere norske bilkjøpere muligheten til å vurdere Model 3. Det eneste som er tidsbegrenset, er de lave rentene vi har nå.
Nye områder
Roland sier at Model 3 Standard Range Plus er ment som et rimeligere innstegsalternativ. Noe av årsaken til at de har kunnet senke prisen, er ifølge kommunikasjonssjefen en gradvis effektivisering av produksjonsprosessen, pluss endret valutakurs. Salget de siste månedene har også gått til andre områder enn de har vært vant til tidligere, forteller han.
– Vi ser at bilene nå finner nye kundegrupper, da særlig i distriktene og i bykjernene.
Når prisene settes ned, betyr det at kunder som har kjøpt bilen tidligere, vil se at bruktbilverdien stuper. Roland sier de er klar over problemstillingen, men mener at de fleste kjenner til at Tesla jobber med kortere prishorisont enn de mer tradisjonelle bilprodusentene.
Bedre tilbud
– Vi har alltid vært tydelige på at vi har et overordnet mål om å stadig tilby et rimeligere og bedre produkt. I forlengelsen av dette er naturlig å sette ned prisen når det er mulig.
Roland sier ikke direkte at de har startet en priskrig, men legger ikke skjul på at prisingen deres påvirker markedet.
– Vi synes det er hyggelig at vi kan bidra til at norske bilkjøpere får et bedre tilbud.
Dagens Nissan Leaf har vært på markedet siden 2018, og sammen med den tidligere utgaven er det i dag rundt 70.000 Leaf på norske veier – langt mer enn av noen annen elbilmodell. Til neste år kommer Nissan med en mellomstor el-SUV, Ariya. Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen forteller at prisjusteringen de nylig foretok med Leaf henger sammen med markedet bilene befinner seg i.
– Kall det en markedstilpasning. Det har en blitt en tilspisset konkurransesituasjon, og vi har ambisjoner om å henge med, vi vil fortsatt selge mye Leaf. Vi har tidligere hatt priskampanjer, men nå var vi i posisjon til å justere prisen. I tillegg ønsker vi å selge biler fram til Ariya kommer. Vi er avhengig av å holde trykket oppe.
Han sier markedet er helt annerledes nå enn da dagens Leaf ble introdusert.
– I 2018 hadde vi omtrent markedet for oss selv. Det har vært en voldsom utvikling siden den gang, både når det gjelder modeller og merker.
I tillegg har utbredelsen av ladere, både langs veien i borettslag og i byer, åpnet opp for flere elbilister, mener Marcussen. Han sier de ser resultater av at de har satt ned prisen på Leaf.
– Vi merker effekten, og vi merker også at det er en skjerpet konkurranse.
Faktiske behov
Å anslå hva som blir annenhåndsverdien av en elbil som er ny i dag, er vanskelig.
– Det som er viktig, er at du ser på hva som er ditt faktiske behov. Man kan prøve å velge en antatt attraktiv modell, med tanke på andrehåndsverdien, men forutsetningene kan forandre seg, sier Frydenlund i Elbilforeningen.
Det han anbefaler, er å kjøpe den bilen du har lyst på, som samtidig dekker ditt behov.
– Det vil uansett komme stadig bedre alternativer. Samtidig må det sies at ingen av bilene på markedet i dag er utdatert.
I Drammen gjør Kristensen seg klar til å kjøre hjem til Holmestrand.
– Til helgen skal vi til Åndalsnes, da får vi testet hvordan bilen er på langtur. Jeg gleder meg.