På kjøretur med Nio ES8 havnet vi stadig i munnhoggeri med bilens masekopp. Vi trøstet oss med høy komfort for øvrig – og vissheten om at denne bilen har et høyst originalt triks i ermet.
I strømmen av nye elbilmerker og modeller er kinesiske Nio noe litt for seg selv. Nio står selv for importen og forhandlervirksomheten, merket selges med andre ord ikke gjennom et eksisterende system i Norge. Nio er heller ikke en del av et større bilkonsern på hjemmebane, men en startup. I tillegg har selskapet etablert noe de kaller Nio-house, en blanding av showroom og kafé, på Karl Johan i Oslo. Sist, men ikke minst har de noe ingen andre har: Batteribytte.
Det betyr at man kan kjøpe bilene uten batteri. I stedet leier man batteriet, og – aller viktigst – man kan kjøre innom selskapets batteristasjoner for å bytte til toppladet batteri på fem minutter. For kunden betyr at man alltid har batterier som er i toppform. Etter hvert skal man også kunne velge batteristørrelse, fra 75 kWt til 150 kWt, basert på differensierte leiepriser. Foreløpig er det kun én stasjon som er operativ, ved Lier, men Nio har signert kontrakt på seks stasjoner til som alle kommer til å ligge langs store motorveier.
Det er ikke ofte en ny bilprodusent med helt originale løsninger dukker opp – men noe av det samme skjedde for ti år siden, med Tesla, og det gikk jo temmelig bra.
Akkurat som Tesla gjorde, starter Nio med en stor bil. ES8 er en SUV på drøyt fem meter, med plass til tre seterader. Tanken er trolig at en stor premiumbil bidrar til at merket først og fremst assosieres med luksus, noe som senere kan drysse stjernestøv på mindre modeller.
Behagelig på tur
Under gulvet i ES8 er det en batteripakke på 100 kWt. Oppgitt rekkevidde er 46 mil, noe som ikke er helt urealistisk, så lenge man ikke kjører på motorveier med de høyeste fartsgrensene. Når det begynner å gå fort, merkes det at den store fronten skal dyttes gjennom en vegg av luft, noe som virkelig spiser batterikapasitet. I roligere hastigheter er forbruket pent, størrelsen tatt i betraktning.
Til tross for et solid forbruk i høyere hastigheter er ES8 en veldig behagelig langturbil. Komforten er av høy klasse, det er svært lite lyd som trenger inn i kupeen, og setene er gode. Og hvis det trengs, har man rikelig med krefter til rådighet. Kupeen er naturligvis romslig, og bilen kan leveres med seks eller sju seter. På lengre turer er nok bakre rad mest tilpasset folk som ikke har nådd voksen størrelse, men for en familie på fire eller fem bør det være mer enn god nok plass.
Krangel underveis
Føreren har muligheter for å stille bilen i ulike kjøremoduser, men det er det egentlig ikke så mye vits i. Standardoppsettet er veldig bra, mens sportsinnstillingen gjør styringen unaturlig tung.
På toppen av dashbordet finner man Nomi, en «assistent» som både fører og passasjeren foran kan snakke til. Meningen med denne stemmeaktiverte dingsen er at man ikke skal behøve å bruke skjermen i midten for å finne fram til ulike funksjoner.
Tanken er god, men foreløpig føles Nomi veldig beta. Assistenten slet med å skjønne selv ganske enkle navigasjonskommandoer, og kom ofte opp med helt andre destinasjoner enn den ble bedt om. Den klarte heller ikke å finne radiokanaler, og gikk en smule av skaftet ved flere anledninger. Helt ut av de blå begynte dingsen å mase om at sjåføren skulle «fokusere på veien». Sånn cirka hvert minutt, faktisk – noe som er temmelig forstyrrende. I tillegg er det ganske rart å havne i munnhoggeri med en bil.
Passe brautende
Årsaken er trolig at man må konfigurere Nomi til hver enkelt sjåfør. Den bruker blant annet øynene som referansepunkt, og mye tyder på at forrige sjåfør hadde en annen høyde. Dermed er det et ganske stort poeng å stille inn seter og Nomi til hver enkelt person som skal kjøre bilen, og lagre dette i ulike kjøreprofiler. Dette er problemer som antakelig vil løse seg på sikt, men per i dag, med fersk bil og programvare, er Nomi en masekopp som er mer til irritasjon enn hjelp.
Bortsett fra dette er ES8 en lovende start for et helt nytt bilmerke. Kvaliteten er klokkerein premium, bilen kjører komfortabelt, og den har et karakteristisk utseende som er ganske brautende, men ikke mer enn det skal være på en slik bil.
Satsingen er også på et svært ambisiøst nivå, noe som tyder på at organisasjonen er villig til å bruke mye penger både på bilene og konseptet rundt, for eksempel batteribyttestasjonene. Det er interessant med en bilfabrikant som tenker annerledes – det har fungert tidligere og kan fungere igjen.
Tekniske data
Nio ES8 LR Signature Edition 6-s uten batteri
Pris: 629.000.-
Motor: To elmotorer. 540 hk. 725 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 120 kW
Rekkevidde: 460 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 4,9 sekunder
Mål (LxBxH): 5022/1962/1756 mm
Bagasjeplass: 310/1901 liter
Vekt: 2450 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Kvalitetsfølelse
Batteribytte
Komfort
–
Noe umoden programvare
Ukjent merke