Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
15 mai 2022 19:30
Del på Facebook
FORSKJELL: En ny bensinbil til 600.000 som kjøres 15.000 kilometer i året, vil ha drivstoffutgifter som er 13.600 kroner høyere enn en elbil som lades hjemme. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FORSKJELL: En ny bensinbil til 600.000 som kjøres 15.000 kilometer i året, vil ha drivstoffutgifter som er 13.600 kroner høyere enn en elbil som lades hjemme. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

En analyse viser at elbiler er langt billigere å eie enn en tilsvarende bil som går på fossilt drivstoff.

Hvert år lager Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) analysen «Kostnader ved bilhold», der de ser på totalkostnaden ved å ha bil i en rekke forskjellige prisklasser. I år viser beregningene at bilhold har blitt dyrere sammenlignet med i fjor. Årsakene er selvsagt økte drivstoffpriser og høyere renter, men i tillegg har også de øvrige kostnadene økt.

Annonse
Annonse

Et viktig elementet i analysen er at OFV sammenligner kostnadene ved å eie bensinbiler, dieselbiler, ladehybrider og elbiler. Konklusjonen er entydig: Elbilen er klart billigst å eie i alle prissegmenter.

– Kjøper du for eksempel en ny elbil til 450.000 kroner og kjører 15.000 kilometer i året, er kostnadene nesten 18.000 kroner lavere i året enn for en bensinbil til samme pris, sier spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i OFV i en pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Verditap

OFV deler bilene opp i en rekke prisnivåer fra 300.000 kroner til 1,5 millioner kroner. Med i beregningene er blant annet verditap og kostnader til drivstoff, renter, forsikring og service.

Den klart største kostnaden er bilens verditap. Av de totale kostnadene i OFVs regneeksempler utgjør verditapet fra 33 til 58 prosent. Og tapet stiger i takt med bilens nybilpris.

– Etter avskrivning og renter av bundet kapital, følger drivstoff og forsikring som de største kostnadene. For elbiler er imidlertid kostnadene til vedlikehold, service og reparasjoner ofte større enn kostnaden til elektrisitet, avhengig av kjørelengde, sier Jan Petter Røssevold.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse