Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
29 oktober 2022 19:30
Del på Facebook
SMARTE ALTERNATIVER: Både Mercedes EQE og BMW i4 leveres i utgaver som er forholdsvis hyggelig priset, og begge fungerer godt som familiebiler. Foto: Gorm Kallestad / NTB
SMARTE ALTERNATIVER: Både Mercedes EQE og BMW i4 leveres i utgaver som er forholdsvis hyggelig priset, og begge fungerer godt som familiebiler. Foto: Gorm Kallestad / NTB

I Norge selger de dyreste utgavene av BMW i4 og Mercedes EQE mest. Går du i stedet for innstegsutgavene, kan du spare noen hundre tusen – og få mange av de samme gode egenskapene, samt noen overraskelser.

BMW i4 kom på markedet i Norge ved årsskiftet, mens Mercedes EQE dukket opp litt nærmere sommeren. Begge er mellomstore sedaner med elektrisk drivlinje. Utgavene som har dratt i gang salget, har vært topputgaver fra henholdsvis M-avdelingen og AMG.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ifølge BMW-importøren har majoriteten av de leverte bilene så langt vært i4 M50 Supercharged, som starter på over 700.000 kroner. Topputgaven fra Mercedes, EQE AMG 43, starter på 900.000 kroner.

I det stille har også innstegsutgaver av modellene blitt tilgjengelig. Disse har en betydelig lavere pris og – ikke minst – lengre rekkevidde. Prisforskjellen mellom BMW-en og Mercedesen blir også lavere hvis man sikter seg inn på innstegsutgavene. Ser man på størrelsen, så er det heller ikke så store forskjeller.

Mangler firehjulstrekk

Innstegsmodellene mangler noe mange etterspør i dagens bilmarked, nemlig firehjulstrekk. Et poeng med elbiler er at de som oftest er langt sterkere enn vanlige fossilbiler, dermed kan det føles trygt at de trekker på alle fire.

Men samtidig har elbiler en stor fordel sammenlignet med biler som har en stor og tung motor foran og drivhjulene bak: I elbiler utgjøres mye av totalvekten av batteriet som ligger i gulvet, mellom akslingene. Det gir en optimal vektfordeling, som igjen gjør bilen lettere å håndtere når glatta siger på. Behovet for firehjulstrekk er med andre ord ikke nødvendigvis så stort.

Rekkevidde-kupp

BMW i4 eDrive40 starter på 500.000 kroner, mens EQE 300 starter på 593.000 kroner, altså mange hundre tusen under AMG-varianten.

Begge har samme batteripakke som topputgavene. Men med lavere effekt og to trekkhjul mindre drar bilene mindre strøm. Rekkevidden er oppgitt til 59 mil i eDrive40, mot 51 mil i i4 M50. Historien er enda lysere for EQE 300. Den går 64 mil, en EQE AMG 43 klarer 53 mil.

Selvsagt må man akseptere at disse bilene ikke er like spinnvilt kvikke, men BMW-en har tross alt 340 hestekrefter og Mercedesen 245. Det er uansett ganske bra for familiebiler! På veien savner man absolutt ikke mer krefter. Begge bilene er sterke nok, men viser en noe forskjellig karakter. BMW-en er mer sportslig, mens Mercedesen har komforten til en stor luksusbil.

Fossilt opphav

BMW har alltid vært svært gode på balansere sportslighet og komfort, så også med denne bilen. I4 eDrive40 har ikke det samme sportsunderstellet som sin mer kostbare bror, men det er fortsatt en veldig fin avstemt bil.

Innvendig er den trangere enn EQE. Det kommer ikke bare av at Mercedesen er noe lengre, men også av opphavet. I4 er deler nemlig karosseri med en fossilbil, 4-serie Gran Coupé, noe som gjør at den ikke kan utnytte elbilens fordeler helt ut. I kupeen er det transmisjonstunnel, og motorrommet tar opp mye plass.

EQE, derimot, er en elbil fra grunnen av. Det betyr flatt gulv, som gir bedre rom spesielt i baksetet. I tillegg har man kunnet strekke ut selve størrelsen på kupeen, fordi ingeniørene ikke har trengt å tenke på plass til en stor fossilmotor foran.

Bagasjevinner

For øvrig er ikke EQE er mer praktisk enn konkurrenten, i hvert fall ikke når man tar en titt på bagasjerommet. I4 har en stor bakluke, mens EQE har et ganske lite bagasjelokk. Dermed er det mye enklere å få bagasje inn og ut av i4, ikke minst fordi EQE i tillegg har en svært høy terskel og et ganske smalt rom. Plassen i EQE er 430 liter, lite når man ser på bilstørrelsen. I4 er har noe større plass bak, men aller viktigst: Rommet er langt mer funksjonelt.

Innvendig har begge bilene et høyt nivå av opplevd kvalitet. Det merkes at dette er premiumbiler. BMW-en har en digital planke, mens Mercedesen har to skjermer. Skjermen foran føreren har ulik layout i de to bilene, og her er Mercedes’ uttrykk enklere å lese. BMW har valgt å legge seg på en særegen visning som ikke er helt vellykket. Hvis man velger klassisk visning i Mercedesen er alt veldig lettforståelig og fint, i BMW-en mer rotete.

Begge har likevel en grunnleggende god logikk, med raske skjermer der funksjonene forbilledlig kan styres både på skjerm og via små flater eller hjul.

Annonse
Annonse

Moms

Begge disse innstegsmodellene gir overraskende mye bil for pengene. For trenger du egentlig firehjulstrekk? Gjør du ikke det, får du biler som går lengre og koster mindre, men i de aller fleste andre sammenhenger gir akkurat det samme som de dyrere alternativene.

For å oppsummere: Mercedesen koster mer enn BMW-en, men for noen kan det være verdt det. Den føles større og mer luksuriøs, og er en rendyrket elbil med solid plass i kupeen. På veien er i4 morsomst, men på langtur er det mer avslappende i EQE. Den går også litt lengre. Når det gjelder det rent praktiske er, litt overraskende, i4 best på bagasje.

Vedtas det moms på beløp over 500.000, slik regjeringen legger opp til i forslaget til statsbudsjett, blir prisforskjellen mellom innstegsmodellene og topputgavene enda større. Med andre ord blir innstegsmodellene, som allerede nå er gode valg, enda smartere kjøp.

Tekniske data

Mercedes EQE 300
Pris: 593.000.
Pris testbil: 765.715
Motor: Elmotor. 245 hk. 550 Nm.
Batteri: 89 kWt
Maksimal ladefart: 170 kW
Forbruk: 1,65 kWt/mil
Rekkevidde: 693 kilometer
Toppfart: 210 km/t
0-100: 7,3 sekunder
Mål (LxBxH): 4946/1961/1510 mm
Bagasjeplass: 430 liter
Vekt: 2310 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Tekniske data

BMW i4 eDrive40
Pris: 484.400
Pris testbil: 617.600
Motor: Elmotor. 340 hk. 430 Nm.
Batteri: 80,7 kWt
Maksimal ladefart: 200 kW
Forbruk: 1,65 kWt/mil
Rekkevidde: 585 kilometer
Toppfart: 190 km/t
0-100: 5,7 sekunder
Mål (LxBxH): 4785/1852/1448 mm
Bagasjeplass: 470/1290 liter
Vekt: 2050 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo

Pluss og minus

BMW i4

+

Kjøreegenskaper
Kvikk

Fossil arkitektur

Mercedes EQE

+

Komfort
Rekkevidde

Bagasjeplass

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse