Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
30 oktober 2022 19:30
Del på Facebook
VEKTPROBLEM: Elbiler er mye tyngre enn tilsvarende fossilbiler, det vil gi høyere vektavgift. I tillegg vil regjeringen innføre moms på beløp over 500.000 kroner for elbiler.   Foto: Heiko Junge / NTB
VEKTPROBLEM: Elbiler er mye tyngre enn tilsvarende fossilbiler, det vil gi høyere vektavgift. I tillegg vil regjeringen innføre moms på beløp over 500.000 kroner for elbiler.   Foto: Heiko Junge / NTB

Norges største bilimportør planla å fase ut flere fossilbilmodeller og satse rent elektrisk. Men nå kan Audi A4 kanskje få bli med en stund til.

De senere årene har flere bilimportører i Norge barbert ned modellutvalget. Den høye elbilandelen i nybilsalget – 78 prosent så langt i år og 65 prosent i 2021, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken – gjør at det ikke gir så mye mening å ha en rekke fossilbiler tilgjengelig.

Annonse
Annonse

Norges største importselskap, Harald A. Møller som tar inn Audi, Cupra, Seat, Skoda og Volkswagen, sa tidligere i år at de kun skal selge elektriske Volkswagen fra 2024. Planen var å fase ut noen fossilbilmodeller allerede fra 2023, som en del av selskapets elektrifiseringsstrategi.

– Det stemmer at Audi A4 i utgangspunktet skal tas ut av den norske Audi-porteføljen fra nyttår, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller.

Ifølge Skovli kan de måtte revurdere strategien dersom forslagene i statsbudsjettet om moms på beløp over 500.000 kroner og en vektavgift på 12,5 kroner per kilo over 500 kilo, går igjennom.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bekymret for Volkswagen ID. 4

– Dette grepet med A4 har i utgangspunktet vært selvskrevent, og det var det i alle fall fram til 6. oktober. Vi står ved planene våre om å kutte ut A4 og andre fossile modeller fortløpende, men er jo nå tvunget til å følge utviklingen for å se om det er behov for å reversere disse planene våre, sier Skovli.

Vektavgiften vil slå hardere ut for elbilene enn fossilbilene, da batteriet gjør at elbilene er betydelig tyngre. Momsen og vektavgiften vil slå ekstra kraftig ut på biler med stort batteri, som gjerne betyr at de også har lang rekkevidde. Skovli har regnet på det, og det viser seg at elbilen Volkswagen ID. 4 GTX vil få en større avgiftsøkning enn alle versjoner av den tilsvarende fossilbilen Volkswagen Tiguan.

– Til nå har elbiler vært konkurransedyktige ved kjøp, slik blir det ikke lenger, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør Harald A. Møller.

Han påpeker at da avgiftene på hybridbiler ble lagt om ved årsskiftet, var det mange som valgte elbil i stedet.

– Nå frykter vi at det motsatte vil skje.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse