Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 juni 2023 19:30
Del på Facebook
HEFTIG: Med 200 ekstra hestekrefter er Kia EV6 i GT-versjon noe helt annet enn den opprinnelige EV6. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
HEFTIG: Med 200 ekstra hestekrefter er Kia EV6 i GT-versjon noe helt annet enn den opprinnelige EV6. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Kia har gitt EV6 et par hundre hestekrefter ekstra og laget en familierakett.

– Ikke skru på driftmode, da må vi bytte dekk når du er tilbake, sa Kia-representanten da vi hentet EV6 GT.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

EV6 GT er en variant av bilen Kia kom med for snart to år siden, og viser at elbilsegmentet blir stadig mer interessant. Utgangspunktet er en avansert elbil. EV6 har 800-voltsarkitektur internt, som gjør at den kan lade hurtig, inntil 240 kilowatt. I tillegg kan bilen også lade andre elektriske gjenstander. Batterikapasiteten er på 77 kWt.

EV6 GT er med andre ord noe mer spennende enn en utstyrsvariant av EV6. Utgaven kan sammenlignes med BMWs M-biler eller Mercedes' AMG-biler – biler som tar utgangspunkt i en standardbil, men som har fått høyere effekt og et understell som håndterer de ekstra kreftene.

Superkjapp

Der en vanlig EV6 har 385 hestekrefter, har EV6 GT 585. Det er ganske mye, selv om elbilene har skjøvet skalaen for hva som er vanlig i en familiebil. Det er ikke mange årene siden en bil av denne størrelsen ble levert med rundt 150 hestekrefter, mens verstingvarianten hadde noe over 200.

Vi snakker rett og slett om en familiebil med en akselerasjon som er en superbil verdig. Kia oppgir en null til hundre-tid på 3,5 sekunder, noe det ikke er grunn til å tvile på etter å ha prøvd bilen. Er dette egentlig viktig? Selvsagt ikke, men det viser at man kan gå for en praktisk elbil og få en med en sportsbil på kjøpet. Akkurat som med M- og AMG-bilene.

Samtidig betyr det lite med masse muskler hvis bilen ikke håndterer kreftene. Kia har i svært liten grad en historie med superspreke biler, snarere tvert imot, hvis det går an å si. Så EV6 GT er den desidert heftigste bilen de har laget, noensinne. Som i de andre utgavene av EV6 med firehjulstrekk er det én motor på hver aksling, og det er først og fremst motoren på bakakslingen som utgjør den store forskjellen når det gjelder effekt.

Kontroll

For fikse alle hestekreftene har GT-utgaven fått et stivere understell, i tillegg er hjuloppheng, fjæring og bremser oppgradert.

For å få GT-effekten må man innom knapper på rattet. Til venstre sitter en bryter som bestemmer hvilket kjøremodus sjåføren ønsker, mens den virkelig potente knappen er til høyre. Her kan man aktivisere full GT-levering, styrefølelsen blir mer direkte, og understellet strammes til. Via knappene kan man også sette bilen i driftingmodus, der de elektroniske hjelpemidlene styres slik at bilen slipper løs bakhjulene, som altså også kan desimere de brede dekkene på kort tid.

Annonse
Annonse

I GT-modus er man uten en rekke av hjelpemidlene som skal hindre at sjåføren mister kontroll på bilen. Her må man huske på at dette er en forholdsvis tung bil, 2,2 tonn, som kan bli riktig vanskelig å holde kontroll på uten elektronisk hjelp.

Høyt forbruk

EV6 GT byr på svært heftige saker – hvis man ønsker det. Resten av tiden er det en fin familiebil. Innvendig er det liten forskjell fra standardutgavene, bortsett fra sportsstolene foran, som bygger godt rundt kroppen og må stilles inn manuelt.

Bilen er for dem som vil ha i pose og sekk, men én ting må man være klar over: Den heftige effekten gjør noe med rekkevidden. I utgangspunktet er den oppgitt til 42 mil, seks mil mindre enn standardutgaven, men underveis i testen var det ting som tydet på at den i virkeligheten er kortere enn det. Vi hadde et snittforbruk på 2,1 kWt per mil, og bilen selv mente at sannsynlig rekkevidde var langt ned på 30-mils tallet.

Prisen kan også virke vel heftig, men her må man ta med at dette er en høyytelsesbil med sofistikert teknikk. Hadde dette vært en fossilbil, ville summen fort vært det doble. I tillegg er driftskostnadene for en EV6 GT langt unna fossilbiler med tilsvarende antall hestekrefter. Men klarer man ikke å ligge unna driftmode, vil budsjettet fort bli skyhøyt. Da bruker man ikke mange minutter på å bokstavelig talt svi av tusenlapper i gummi.

Tekniske data

Kia EV6 GT
Pris: 737.400 kroner
Pris testbil: 744.890 kroner
Motor: To elmotorer. 585 hk. 740 Nm.
Batteri: 77,4 kWt
Maksimal ladefart: 240 kW
Rekkevidde: 424 kilometer
Forbruk: 2,06 kWt/mil
Toppfart: 260 km/t
0-100: 3,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4695/1890/1545 mm
Bagasjeplass: 511/1300 liter
Vekt: 2175 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Gøyal familiebil
Skiller seg ut
Kjøreegenskaper

Forbruk
Elsk eller hat-design

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse