Elbilandelen av nybilsalget har økt kraftig de senere årene. Men fortsatt sier en hard kjerne at de aldri skal skaffe seg elbil.
I en undersøkelse gjort av Norstat for Naf sier nær halvparten at deres neste bil blir en elbil. Samtidig er det en hard kjerne som sier at de aldri skal gå til anskaffelse av en elbil.
– Vi har målt dette i mange år nå, og andelen elbilmotstandere er overraskende stabil på rundt 10 prosent. Andelen har vært den samme siden 2017, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.
Det er spesielt i distriktene at andelen skeptikere er stor. Her svarer nær en av fem, 18 prosent, at deres neste bil ikke blir en elbil.
Sødal tror dette henger sammen med at elbiler tidligere var et byfenomen.
– Det har gitt grobunn for misforståelsen om at elbil bare passer i byen. Det er faktisk motsatt. Det som antakelig er den største fordelen med elbiler, er å lade hjemme. Det er veldig billig drivstoff.
Han påpeker at det er flere i distriktene enn i byen som kan lade hjemme. I tillegg har det også kommet en rekke elbilmodeller som dekker de flestes behov.
– Så jeg forventer at skepsisen til elbil skal gå ned i Distrikts-Norge i tiden fremover.
Klimamålene
Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, tror også at elbilen vil overvinne selv de mest skeptiske.
– Vi i Elbilforeningen har nok hatt mer tro på elbilutviklingen enn flere andre organisasjoner, og utviklingen har jo vist seg å gå raskere enn de fleste ville spådd. Jeg tror de siste elbilmotstanderne også kommer til å bli begeistret for elbil når de får prøvd det. Det var motstand mot farge-TV også en gang, men det gikk seg til.
Bu sier alle må med hvis klimamålet skal nås, og at det derfor er viktig å jobbe for at det fortsatt skal lønne seg å velge elbil framfor fossilbil.
– Det er viktig at politikerne ikke strammer avgiftsskruen til ytterligere, sier Sødal, som mener at vektavgiften som ble innført ved nyttår, må fjernes igjen. Ikke minst fordi bilene han mener er attraktive i Distrikts-Norge, veier mye.
– Skal regjeringen lykkes med kun å selge nullutslippsbiler fra 2025, må avgiftene fremdeles være gunstige for elbiler. Så vil det alltid være noen som ikke vil ha elbil, men spørsmålet er om de til slutt må , fordi det blir det eneste man får kjøpt i Norge.