NAF og Motor har testet 20 elbilmodeller for å finne ut hvordan kulde og vinterforhold påvirker den faktiske rekkevidden, i det de kaller «Verdens største elbiltest.»
– De fleste vet at rekkevidden og ladehastigheten påvirkes av kuldegrader og snødekte veier, men ikke hvor mye. Med denne testen vil vi hjelpe forbrukerne til å gjøre gode valg når de kjøper en ny eller brukt elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
Testen viste at ingen av bilene klarer den oppgitte rekkevidden, og at bilene i snitt gikk 18,5 prosent kortere.
Lengst unna
Modellen som var lengst unna å klare oppgitt rekkevidde var Opel Ampera-e som kun oppnådde 70 prosent. Det vil si at den klarte rett under 30 mil mot fabrikkens estimat på 42 mil. NAF mener bilen fortsatt byr på en god rekkevidde som bør dekke de fleste behov, men at den har flere svakheter utover det store rekkeviddetapet:
– Kombinasjonen av høy pris og en batteripakke som kun lader med maksimalt 50 kilowatt, gjør at Ampera-e fort blir forbikjørt i dagens elbil-marked.
Én vinner
Bilen som gikk aller lengst, hadde samtidig det nest største avviket. Tesla Model 3 Long Range klarte 74 prosent av rekkevidden som er oppgitt av fabrikken. NAF sier dette kan han en sammenheng med at den fikk testens mest krevende tur, med mer stigning og kjøring i ganske dyp snø. Den gikk tom for strøm etter 47 mil, på papiret skal den klare 61 mil.
Bilen som kom best ut av sammenligningen med oppgitt og faktisk rekkevidde på vinterføre, var Hyundai Kona, med et avvik på ni prosent. Den klarte 40 mil.
Ifølge NAF ble «alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader.»
Hele testen ligger på NAFs hjemmesider.