Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
29 februar 2020 19:30
Del på Facebook
TRADISJON: Siden 1970-tallet har BMW 3-serie vært en mester i å blande funksjon og sportslighet, og i M340i-versjonen er bilen ekstra gøyal. Til høsten skal M3-modellen komme, den må være sensasjonell for å sette M340i i skyggen. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
TRADISJON: Siden 1970-tallet har BMW 3-serie vært en mester i å blande funksjon og sportslighet, og i M340i-versjonen er bilen ekstra gøyal. Til høsten skal M3-modellen komme, den må være sensasjonell for å sette M340i i skyggen. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

En heftig miks av praktisk og morsom. BMW M340i viser hvorfor BMW har vært en favoritt blant fornuftige bilentusiaster i mer enn 50 år.

Det som har gjort BMWs 3-serie til noe i nærheten av legendarisk, er modellens blanding av fornuft og sportslighet. Alle generasjoner, vi er nå i den sjuende, har i 45 år satt en standard for hvordan man skal lage en bil som både er gøyal og praktisk.

Imaget har gjerne vært bygget rundt at modellen kan leveres i utgaver som er ekstra friske, som M3. Samtidig er M3 vel vill for manges smak, og har også styling som er litt drøy hvis man ønsker en mer anonym tilværelse i trafikken.

De senere årene har BMW begynt å lage biler som hører hjemme et sted mellom M-avdelingens temmelig brutale biler og de mer normaliserte bilene for folk flest. Dette er M-performance biler som har en blanding av metervare fra BMW og ingeniørekspertise fra M-avdelingen.

Klassisk

Per i dag er det en slik bil som er toppversjonen i den rimelig ferske 3-serien, før en ny M3 er ventet til høsten.

M340i har også noe som er veldig riktig historisk sett i en 3-serie: seks sylindre i rekke. Det hadde også de nå klassiske versjonene 320i og 323i fra forrige århundre. Den gang kunne man høre at det var akkurat en slik bil som var på veien, gjennom en skarp og lett gjenkjennelig tone fra motor og eksosanlegg.

Dagens M340i har ikke akkurat den samme legendariske musikaliteten, men den har lyd som vil få anerkjennende nikk fra bensinhodene blant oss. Særlig når man gir på, er det en fin, lett aggressiv, men likevel elegant klang.

Det kan kanskje virke litt fjernt å henge seg opp i lyden, men det er samtidig et poeng. For parallelt med at en ny 3-serie rulles ut, stilner lydbildet fra trafikken. Elbilene byr kun på sci-fi-lyd i lave hastigheter og hjul mot asfalt når farten passerer 30 kilometer i timen. Disse lydløse prosjektilene er framtiden på norske og europeiske veier.

Koster å være kar

Men framtiden er ikke her helt ennå. Det er noen år til det på ett eller annet vis blir politisk styrt at vi alle må gå for en utslippsfri bil når vi skal kjøpe nybil. Å forby biler med forbrenningsmotor blir neppe mulig, men et verktøy er å bruke avgifter slik at bensin- og dieselbiler blir latterlig dyre.

Enn så lenge er det vrient å finne en mellomstor familiebil som er bedre enn M340i, som for øvrig også kan leveres som stasjonsvogn. Nå må det sies at dette er en ganske kostbar bil, med en startpris på 790.000 kroner. Så her må man sammenligne.

Mercedes-Benz C43 koster rundt 150.000 kroner mer, mens Volvo S60 i Polestar-versjon ligger 50.000 kroner under. Prisen på M340i er altså ikke avskrekkende når man ser hva biler av dette formatet faktisk koster.

For M340i er noe annet enn en vanlig 3-serie. Motoren har fått en runde av M-ingeniørene og er en utrolig fleksibel sak, som under normal bruk har nydelig gange og lav lyd. Setter man den i et mer hissig modus, blir det en sportsbil. Null til hundre på 4,4 sekunder er veldig kjapt – bare et par tideler bak 1980-tallets ultimate superbil, Ferrari F40.

Familie- og sportsbil

Girkassen er kontant og rask både når man bruker den via hendler på rattet eller rent automatisk. Bilen har firehjulstrekk med en sportsdifferensial som på millisekunder sikrer best mulig grep for bakhjulene, i tillegg til en senterdifferansial som etter behov sender nok kraft til forhjulene. Setter man bilen i de sportslige innstillingene, blir den mer og mer bakhjulsdrevet.

Som om ikke dette er nok, er også understellet med bakhjulsopphenget trimmet ekstra for mer påkjenninger. Testbilen har også adaptive støtdempere og et sportslig styreoppsett.

Alle disse elementene gjør at dette per i dag er den BMW-modellen, tør vi påstå, som best klarer å mikse en helt fornuftig familiebil med stor kjøreglede når anledningen byr seg. Altså blandingen som har gjort 3-serien så populær i alle år.

Bilen kan oppføre seg som en mett golden retriever eller en sulten bullmastiff, det er helt opp til sjåførens humør. Selv det ganske stramme understellet blir aldri for hardt. M340i er for bilentusiasten som vil ha to biler i ett: en praktisk, mellomstor familiebil og en sportsbil. Og med den tanken er ikke prisen så ille gæli heller.

Tekniske data

BMW M340i xDrive

Pris: 793.400.-
Pris testbil: 1.043.600.-
Motor: 6 syl. Bensin. Turbo. 2998 ccm 374 hk v. 5500 o/min. 500 Nm.
Aks: 4,4 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,79 l/mil
Utslipp: 181 g/km CO2. 13,1 mg/km NOx
Bagasjerom: 480 liter
LxBxH: 4709/1827/1442 mm
Egenvekt: 1670 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo

Pluss og minus

+

Mega kjøreglede
Praktisk og morsom
Super motor

Interiøret

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse