Annonse
KSU – Vipps – desktop
Ketil S. Andersen
Kronikk
Ketil S. Andersen
07 mai 2020 13:05
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

En av mange folkeaksjoner foran Kristiansund sykehus for å berge våre helsetilbud på Nordmøre. Denne gangen har Arbeiderpartiet nøkkelen og en gylden mulighet til å gjøre det. Foto: Steinar Melby

Nasjonal Helse og Sykehus plan 2020-2023 skal behandles 12. mai. SV, SP og FrP legger da frem forslag om å beholde føde og akutt i Kristiansund som en del av den fremtidige sykehusstruktur. De har befolkningen med seg. Spørsmålet er om en stor nok andel av stortingsrepresentantene er på folkets side i denne saken.

andersen ketil ST 365Kronikkforfatter Ketil Andersen. Foto: Privat

Man oppnår kun et trygt fødetilbud gjennom nærhet til fødeavdeling

Bunadsgeriljaen går foran i kampen for at også kvinner på Nordmøre skal ha et trygt fødetilbud.  Ny forskning viser at reisevei over en time medfører økt risiko for skader på mor og barn. En fødestue oppveier ikke denne risikoen. Derfor må fødeavdelingen i Kristiansund beholdes med akuttfunksjon og gynekolog. Skal Arbeiderpartiet bli det partiet som torpederer dette?

I Norge er det behov for reservekapasitet

Nye hendelser og situasjoner viser at det er behov for kapasitet ved sykehusene som kan tas i bruk ved ekstreme situasjoner. En begrunnelse for den nedstengningen som ble foretatt i forbindelse med korona-pandemien, var at det viste seg at sykehus-ene hadde hverken kapasitet, utstyr eller personell til å ivareta det antallet pasienter som ellers ville ha kommet. Erfaringene viser at slike situasjoner dukker opp hvert tiende år. Dersom Cruiseskipet med problemer på Hustadvika i 2019 hadde gått på grunn og kantret, var det potensial for at mer enn tusen hardt skadde måtte bringes til sykehus. Ved en katastrofe innen oljesektoren vil det også kreves reservekapasitet.

Nordmøre er en region med ekstremvær og krevende samferdsel

Nordmøre er ikke som Oslo, Østfold og Vestfold, med motorveier i alle retninger. Nordmøre er fjord og fjell, hav, øyer og tuneller. Nordmøre byr på mye ekstremvær, ikke minst mye nedbør og kraftig vind og ras. Man kan ikke basere befolkningens trygghet på at transport er enkel i de lyse, tørre sommernetter.

Dette er ingen omkamp, dette er en ny sak.

Dette baserer seg på ny kunnskap. Motargumentet er at vedtaket er gjort, men realiteten er at mange av de forutsetningene som lå til grunn for vedtaket er brutt.

Et argument er økonomien, som også er hovedgrunnen til at man har vedtatt å bygge nytt felles sykehus. 0-alternativet bestod i å ruste opp og forbedre de eksisterende sykehusene. Kostnaden ved dette skulle være 3.3 mrd, mot 4.1 å bygge nytt, en forskjell som i seg selv virket usannsynlig. Det første som skjedde etterpå var at anbudsrunden måtte kanselleres og gjøre om igjen fordi det beste anbudet sprengte rammene som vedtaket bygde på, med over 1 mrd.

Helse Møre og Romsdal har allerede har brutt stortingets vedtak hvor det presiseres at HMR må klare de økonomiske kravene til effektivisering. Dette var også et av argumentene som førte til at 0-alternativet kom dårligere ut.

Behold sykehuset i Kristiansund

Det kan derfor være slik at 0-alternativet faktisk er det mest lønnsomme og at HMR faktisk har behov for at sykehuset i Kristiansund består, ikke minst i lys av at dette er et godt vedlikeholdt og fungerende sykehus i dag.

SNR kan fortsatt bygges og kan i tillegg til lokalsykehusfunksjoner for Romsdal inneholde fellesfunksjoner for Nordmøre og Romsdal men også for hele Møre og Romsdal og for Helse Midt Norge. Dette vil ligne på Høies vedtak for Helgeland.

Skal virkelig Arbeiderpartiet svikte Nordmøre?

Det er urovekkende at Arbeiderpartiet her velger å stille seg på parti med den Høyre-dominerte regjeringen. Er de i ferd med å bevege seg bort fra folket? De har i alle fall sviktet nordmøringene, sier Anja Solvik i Bunadsgeriljaen. Det handler om å hindre at nyfødte dør på vei til fødeavdelingen.

Arbeiderpartiet har her en gyllen mulighet til å berge sykehuset i Kristiansund.

Er man klar over hva som kan bli konsekvensene av det som er i ferd med å skje? Etter noen få år vil trolig samtlige ansatte ved SNR være bosatt i Molde. Man trenger ikke mye fantasi for å se hva slags følger dette vil ha for underleverandører og servicenæringer som leverer til sykehuset. Hvordan vil rekruttering bli til andre næringer hvor ansatte forventer at det finnes arbeidsplasser for ektefeller? Hvor attraktivt vil det bli med nyetableringer? Hvordan vil trafikken ved flyplassen utvikle seg?

Skal resultatet av Arbeiderpartiets innsats i vår region bli en spøkelsesby, byen som siden krigen har vært den største Ap-bastionen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse