Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm
Kronikk
14 august 2020 11:47
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Vidar Holm. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Å ferdes med båter og skip som før var direkte driftet av det offentlige,  er en saga blott.

Det som var en felles samfunnsoppgave grunnet nødvendig og et ønske om å utvikle distriktene og skape aktivitet, er blitt rene pengemaskiner for både norske og utenlandske spekulanter. Sakte men sikkert ble fylkesrederiene solgt da det ble hevdet å være for dyrt å drifte selv, samtidig som man fikk en kortsiktig slump penger for salget.

Hvor mye dyrere det er å drive dagens anbudsregime enn å selv stå for driften, finnes det ikke svar på, men det er hevet over enhver tvil at de store overskuddene de forskjellige driverne stikker av med årlig. koster AS Norge dyrt.

Både fordi prisene drives opp på grunn av stadig mer og mer ville krav til fartøy, som ikke går på sikkerhet og komfort, settes av de som bestiller tjenesten. Batteri skal det være og det koster mye mer enn det smaker (les gir nytte i form av lavere utslipp), om de nå blir lavere i det hele tatt. Resultatet er at det finnes en drøss ferjer etter hvert som tiden går som det skal betales lån for og selv om ny anbudsvinner er den billigste drives prisene opp for alle som en regner jo på hva de har i faktiske utgifter og ei ferje som må i opplag på grunn av tapt anbud må det uansett betales lån og avdrag på og alle har slike ferjer.

Ei ferje er i realiteten ei bru med propell og en dyd av nødvendighet som må til på grunn av mangel av vei.

Det skal koste det det koster å ha fartøyet i drift og mannskap i arbeid. Intet mer. Akkurat som med bomveier. Det er en offentlig tjeneste vi selv betaler for via skatteseddelen og billetter.

Da rimer det dårlig at et selskap som Fjord1 går med 800 millioner i overskudd i 2018. I 2019 var overskuddet halvert. Det skyldes avskrivinger på grunn av kontrahering av en drøss med nybygg. 

Ferjer er til for at næringslivet skal tjene penger. De skal ikke være en del av næringslivet. Da kommer vi til neste punkt i Norges ferjefarse.

Sveler!

Alle som ferdes med ferje har vel fått med seg rettsaken to skipsoffiserer anla mot rederiet Fjord1. Der de krevde å bli fritatt fra å etterfylle automater med brus, sveler, kaffe og andre varer rederiet tilbyr på sine ferjer. De fikk ikke medhold. 

Dette er skremmende. Fra før vet vi at Fjord1 har klart få igjennom nye bemanningsregler på ferjene og ei ferje på "50" biler og 199 passasjerer er nå bemannet med kun fire personer. To navigatører, en maskinist og en matros. Det sier seg selv at dette ikke er holdbart og at blant annet lasting lossing av båtene ikke blir effektivt.

Vi vet fra før at "50 bilers" ferjer er blitt nedklasset fra fire til tre kjørebaner grunnet dette av at det kun er en matros ombord. Da holder de ikke anbudskrav fra oppdragsgiver lenger og bryter anbudsreglene. Fylket som er kunde får ikke varen som er bestilt.

Dette går selvfølgelig ut over brukerne da kapasiteten på fartøyene reduseres drastisk.

Tilbake til svela

Fjord1 krever altså at mannskapet ombord ,som er sikkerhetsbemanning og intet mer for å drifte fartøyet, skal betjene kiosken ved å etterfylle varer og rydde rengjøre.

Hvor er Sjøfartsdirektoratet oppi dette?

Først tilrår de redusert bemanning og så lukker de øynene for at resterende mannskap pålegges oppgaver utover stillingsinstruks?

Mange synes kanskje dette virker pirkete. Nei,  det er ikke det.

Skal vi være pirkete kan vi jo minnes for noen år siden da Fjord1 nektet mannskap på ferjer uten kiosk og steike opp noen sveler og koke litt kaffe for salg. De slo på stortromma og påsto Mattilsynet hadde sagt stopp og at de ikke hadde ansatt mannskap for å drive kiosk ombord. Den gangen var det enda flere i antall mannskap på ferjene.

Les gjerne setningen en gang til om du må for å konkludere. Noe som neppe er nødvendig. Mattilsynet på sin side gikk hardt ut og avkreftet Fjord1 sin påstand. De hadde aldri satt noe forbud og de var ikke engang informert om saken. De sa derimot at det finnes jo godkjent bysse ombord i fartøyene hvor mannskapet lager sin egen mat så i utgangspunktet er dette uproblematisk.

Det som derimot var problematisk for Fjord1 var at mannskapet tjente seg noen kroner på dette som dekket kost og at ikke Fjord1 fikk inntektene. De satte jo etter hvert opp automater på alle ferjer uten betjent kiosk.

Så langt alt greit. Man kan ikke nekte arbeidsgiver å sette foten ned for hva de ansatte bruker arbeidstiden til når det strider med regler som ikke bare rederiet står for men Sjøfartsdirektorat og internasjonale bestemmelser.

Da står det i grell kontrast til det de nå jubler over å ha vunnet i retten.

Nemlig at de ansatte på ferjene SKAL drifte kiosk. 

Det er ikke få titalls millioner disse automatene drar inn for Fjord1 per år og det kan ingen nekte noen.

Men det fremstår mildest talt usmakelig måten de driftes på. Svela vokser i kjeften og er ikke lenger det symbolet på ferjefart som det var.

Jeg er glad jeg aldri skal jobbe i Fjord1.

Men vi må først og fremst tenke på oss selv og de som skal befordre oss og eventuelt bistå oss om uhellet er ute. Hvor lurt det er at mannskap og passasjerer eksponeres for denne kiosktjenesten nå i disse koronatider, hvor de kun tar bilder av bilskilt som betalingsmåte for å unngå smitte, er vel og et spørsmål. Det er mye trafikk og rengjører er ombord en tur nå og da.

Havner mannskap i karantene stopper samband. Det er allerede mannskapsmangel i rederiene langs kysten. 

Enda verre er det om noen blir syke, ansatt eller passasjer. Kun fordi Fjord1 vil ha svelemillioner. Koste hva det koste vil. Helst lite.

God ferjereise!

Les også:

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse