Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
24 oktober 2020 23:24
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Privat
Vidar Holm. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Enten har Asbjørn Jordahl  aldri vært i Trøndelag eller så er han god til å fortelle eventyr med mindre rot i virkeligheten, slik jeg leser hans innlegg i Tidens Krav for noen dager siden. 

Asbjørn Jordahl leserinnlegg i TK: Tre nordmørskommuner til Trøndelag: – Et håpløst prosjekt

Jeg har aldri fått inntrykk av eller erfart at alt skal til Trondheim i Trøndelag. Tvert imot,  Trøndelag har mange små byer og store tettsteder. En av de største fordelene til Trøndelag er at de nettopp har en stor by. 

Det har ikke vært noen utstrakt kommunesammenslåing i Trøndelag men de har sørget for å lage seg en slagkraftig region ved å slå sammen Trøndelagsfylkene.

At Trøndere er navlebeskuende er jo bra. Blir vi en del av Trøndelag blir vi jo i det gode selskap siden vi da tilhører samme fylket.

En annen ting man bare kan ta innover seg først som sist og det er ikke for å være frekk: Både Aure og Smøla har sannsynligvis minst like store og mange næringslivsforbindelser med Hitra og Frøya enn de har med Kristiansund. 

Det er selvfølgelig ikke påkrevd at man må være i samme fylke for samarbeid mellom kommunene men det hadde forbedret og effektivisert det politiske arbeidet formidabelt. Jeg anbefaler Jordahl å se "Kaffepraten" Med fylkesordfører i Trøndelag Tore O Sandvik og Marvin Wiseth og Ordfører på Hitra Ole T Haugen sin appell under et møte i Kristiansund for noen år siden.

Når man leser Jordahl sitt innlegg får man en flau smak i munnen og jeg får lyst til å be om unnskyldning til Trøndelag på Nordmøres vegne.

Forøvrig har allerede to Nordmørskommuner gått tilbake til Trøndelag. Skulle Kristiansund gjøre det samme, blir byen Trøndelags nest største by.

Tygg på den.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 53 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse