Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
LO-leder Peggy Hessen Følsvik (til venstre) og NHO-leder Ole Erik Almlid. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
LO-leder Peggy Hessen Følsvik (til venstre) og NHO-leder Ole Erik Almlid. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Klassekampen hadde onsdag 28. april en dobbeltside med tittelen «Superlobby vil forme Norge». I oppslaget sto NHO-leder Ole Erik Almlid og LO-leder Peggy Hessen Følsvik fram med brede smil og nyvunnet enighet i det som artikkelen korrekt nok omtalte som «betente energikonflikter». Gjennom flere nye artikler har så Klassekampen vist at enigheten på toppen var akkurat det, enighet på toppen!

I alle fall på LO-siden. Lederne i industriforbundene Fellesforbundet og Industri Energi hadde ikke involvert sine organisasjoner i prosessen fram mot «enigheten». Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har da også i dagens Klassekampen tatt klar selvkritikk for hvordan prosessen har vært kjørt. Om det også er uenighet på NHO-siden, har så langt ikke vært omtalt.

Den «betente» energikonflikten er ikke ny, og aktørene kan plasseres i to grupper: De som produserer strøm i Norge, og de som bruker strømmen. De som produserer vil selvsagt ha en politikk som driver prisene på strøm så høyt som mulig. De som bruker strømmen har like naturlig et ønske om at strømprisene skal holdes lave.

Både NHO og LO har sterke grupperinger på begge sidene i konflikten, og frontene har vært steile. Når NHO-lederen og LO-lederen 28.4. sto fram sammen i tilsynelatende full enighet, måtte noe ha skjedd. Var det funnet fram til en «løsning» som tjener begge interessene(?), noe som i tilfelle ville være i nærheten av et bibelsk under. Alternativet var at en av «partene» i konflikten hadde tapt. Dessverre kan det se ut til at det siste er tilfellet.

Den norske vannkraften er grunnlaget for prosessindustrien vår, og en laaaang rekke bedrifter er fortsatt hjørnesteinsbedrifter i industrisamfunn langs kysten. Basisen har i over hundre år vært god tilgang på rimelig strøm.

Kraftbransjen som produserer strømmen har imidlertid i tre tiår, siden energiloven kom i 1990, drevet en systematisk kamp for å få strømprisene i Norge opp. Hovedstrategien var lenge å få vårt strømmarked så tett knyttet til kontinentet som mulig, gjennom stadig flere utenlandskabler. Målet har vært at utlandets høyere strømpriser skal «smitte» over til vårt land. Det har også i stor grad skjedd til nå. Blant annet ved at fossil CO2-avgift på kontinentet smitter over til oss via kablene. Dermed må vi betale CO2-avgift til kraftselskapene på vår CO2-frie vannkraft.

Nå har Energi Norge (NHOs bransjeforening for kraftselskapene) også alliert seg med oljebransjen, og sammen vil de ha mer elektrifisering av sokkelen med strøm fra land. Det er en svært effektiv metode for å få strømprisene videre opp. Det vil selvsagt få negative konsekvenser for industri på land, og for mulig ny industri. Dette er så åpenbart at en profilert kraftdirektør som Ståle Gjersvold i Trønderenergi har gått offentlig ut og advart mot videre elektrifisering med strøm fra land. Det samme har NVE-sjefen Kjetil Lund gjort. Så langt for døve ører i toppen av NHO og LO.

Kraftbransjens motiv er enkelt å forstå. Men nå har også oljeselskapene fått et logisk økonomisk motiv for mer elektrifisering, noe de tidligere har vært klart imot. Dette fordi politikerne har annonsert en voldsom økningen av CO2-avgiften. Sammen med EUs stigende priser for CO2-kvoter, blir det nå lønnsomt for oljeselskapene med mer elektrifisering, selv om strømprisen stiger. Så nå omtaler for eksempel Equinors «bærekraftdirektør» videre elektrifisering som et klimatiltak.

Og videre elektrifisering av sokkelen med strøm fra land vil selvsagt få de norske CO2-utslippene ned. Den globale klimaeffekten blir imidlertid negativ. Dette fordi strømmen må hentes fra den strømmen vi i dag eksporterer, og som hevdes å bidra til å redusere marginalkraften på kontinentet, som er kullkraft. Når denne strømmen «flyttes» til sokkelen for å slå ut gasskraft, skjønner de fleste som kan legge sammen 2 pluss 2, at effekten for klimaet blir negativ. St Peter har ikke noe eget CO2-telleverk for Norge.

Full elektrifisering av sokkelen med strøm fra land vil kreve et sted mellom 50 og 100 milliarder kroner. På grunn av skatteregimet på sokkelen går det aller meste av denne regningen til norske husstander!

Hvem er det så som vil få den største svarteperen i dette spillet, i tillegg til klimaet, hvis NHO-lederen og LO-lederen får gjennomslag for sin store plan? Svaret er enkelt: Prosessindustrien. I denne industrien er opp til 40 % av kostnadene kjøp av energi. Stiger strømprisen med 10 øre, er bunnlinjen borte i denne industrien. Det kan pent sagt synes overraskende at NHOs Norsk Industri, som organiserer prosessindustribedriftene, tilsynelatende er med på dette på arbeidsgiversiden. Like overraskende at LO-forbundet Industri Energi, som også er med i arbeidet, og som organiserer arbeidstakerne i prosessindustrien, ikke setter foten kontant ned.

Men de stoler kanskje på den løsningen NHO-sjefen og LO-sjefen kommer med i Klassekampens første oppslag i saken: Mer vindkraft på land! Almlid uttalte da dette til Klassekampen: «Vindkraft på land må fortsatt være et av verktøyene vi kan ta i bruk fram mot 2050.» Almlid og Følsvik viste i denne sammenhengen til den ferske rapporten «Prosess21», der det hevdes at vi trenger 56 TWh ekstra kraft innen 2050, og at minst halvparten av dette bør komme fra vindkraft. På land vil det i tilfelle bety omtrent 4000 nye vindturbiner, i tillegg til de vel 1100 turbinene som har skapt et folkeopprør vi knapt har sett tidligere i Norge. De som foreslår dette skal få ros for å vise mot, men de kan nok få erfare at den folkebevegelsen de utfordrer har større stayerevne enn bompengeopprøret! 

Almlid og Følsvik har uansett gitt et solid bidrag til å sikre at både mer elektrifisering av sokkelen og mer vindkraft på land blir aktuelle saker i den kommende valgkampen. Det er bra.

Av Hogne Hongset, styremedlem i Industriaksjonen og medlem av Motvind Norge

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013-2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse