Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Bibbi Bøhn, Aure
Kronikk
17 desember 2021 21:22
Del på Facebook
Fra Agder Energi sine dammer i Bykle i Setesdal og deres kraftproduksjon. Her fra Skarg kraftstasjon med divisjonsdirektør i Agder Energi vannkraft, Sverre Eikeland. I år styrer de mot milliardoverskudd. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Fra Agder Energi sine dammer i Bykle i Setesdal og deres kraftproduksjon. Her fra Skarg kraftstasjon med divisjonsdirektør i Agder Energi vannkraft, Sverre Eikeland. I år styrer de mot milliardoverskudd. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Agder Energi styrer mot milliardoverskudd for 2021.

Er vi nordmenn bare naive eller er vi stokk dumme? Hvordan kan vi akseptere det som skjer og det som ikke skjer for tiden. Vi lar oss forlede. Hvor er de ansvarsbevisste politikere som slår i bordet og sier ‘nok er nok’.

De forskjellige virusvariantene importerte og importerer vi fra fremmede land. De vanvittige strømprisene importerer vi fra kontinentet gjennom kablene.  Pandemien rammer høy og lav. Helsepersonell tjener for lite og sliter seg fordervet. Må det være slik?

Milliardoverskuddene til kraftselskapene er det vi, Ola og Kari, som betaler! De pengene kommer ikke rennende inn fra utlandet. Det aller meste kommer fra oss vanlige folk som ikke har noe annet valg enn å betale blodpris for strømmen vi er avhengig av. For at noen skal tjene seg søkkrike! Dette i et av de landene i verden som har mest vannkraft. En energikilde som inntil 1990 tjente bedrifter og privatpersoner godt i dette vårt karrige og kalde land. Vannkraften ble utnyttet til beste for innbyggerne til lavest mulig pris.

Men så, så skjedde det noe. Fra 1991 av ble vannkraften definert som en vare som skulle selges dyrest mulig for å innbringe mest mulig til eierne. Da ble løsningen å knytte seg til det europeiske kraftmarkedet, der prisene var mye høyere enn i Norge. Med innlemmelsen i det europeiske kraftmarkedet, satte vi oss i den situasjonen vi nå er i. Med de nye kablene som er bygget, importerer vi kraftprisene fra utlandet. Forsyningssikkerhet har vi hatt siden 1993 med de kablene som var bygget til da. De 4 som er kommet til senere, har som formål å importere Europas priser og øke strømprisene her i landet. For det er her kraftselskapene selger ca 90% av strømmen.

Mange nordmenn ønsker å være en integrert del av verden, da er prisen vi må betale, blant annet det vi opplever nå. Pandemi som varer og unødvendig høye strømpriser.

 

Av: Bibbi Bøhn

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse