Bunadsgeriljaen fulgte styremøtet til Helse Møre og Romsdal 8. februar. Vi ble da svært overrasket over at manglede gjenåpning ble forklart med fortsatt bemanningsproblemer og at de fremdeles ser ut å mangle tydelige retningslinjer fra helseministeren om bruk av tiltakspakken på 25 millioner kroner.
Utdrag fra saksdokumentet: «Det er framleis ikkje tilstrekkeleg med gynekologar til å opne fødeavdelinga i Kristiansund, sjølv om avdelinga har lukkast med å rekruttere flere lokalt tilhørende gynekologer.» Fremdeles skylder helseforetaket på problemer med rekruttering. Det er viden kjent at det lokale rekrutteringsteamet har lyktes med å rekruttere 10 ansatte i løpet av 6 måneder bare til Kristiansund! Det er neimen ikke et rekrutteringsproblem! Det er godt jobbet!
Vi hadde forventet at direktør Bakke presenterte en tydelig plan for hvordan de skal sikre den siste vakta og lykkes med gjenåpning av fødeavdelinga. En slik plan kom han ikke med, men hevder det jobbes videre med rekruttering. Oppdragsdokumentet de fikk overlevert ved foretaksmøtet i januar, ble ikke presentert for styret, selv om Bunadsgeriljaen hadde sendt informasjon og spørsmål til styret på forhånd.
Bunadsgeriljaen skrev: I oppdragsdokumentet til Helse Midt-Norge nevnes ikke gjenåpning av fødeavdelingen i Kristiansund spesifikt, men i Vedlegg 1. Tildeling av midler, tabell 2 s. 12 er «Fødetilbud i Kristiansund» oppført med 25 millioner. Videre sier oppdragsdokumentet:
«Helse Midt-Norge RHF skal i 2022 basere sin virksomhet på tildelte midler i tabell 1. Utbetalingsplan kommer i eget brev. Departementet forutsetter at Helse Midt-Norge RHF setter seg inn i Prop. 1 S (2021-2022), Prop. 1 S Tillegg 1 (2021-2022) og Stortingets budsjettvedtak.»
Altså det henvises til tilleggsproposisjoner i Statsbudsjettet som utdyper det slik:
«I regjeringsplattformen er det satt søkelys på utfordringene i Nordmøre og Romsdal. Det er varslet tiltak for forsvarlig og stabil bemanning i regionen som har bemanningsutfordringer og som særskilt skal legge til rette for å kunne gjenåpne fødetilbudet i Kristiansund. Det foreslås en bevilgning på 25 mill. kroner til tiltaket. Midlene utbetales til Helse Midt-Norge RHF.»
I helseforetaksloven § 45 står det at departementet og riksrevisjonen kan iverksette kontroll, dersom midlene ikke nyttes etter forutsetningene. Helseforetaket har tidligere vist at de har problemer med å lese statistikk. Har de nå også problemer med å lese dokumenter?
Hvor detaljert bør helseminister Kjerkol styre et helseforetak som ikke evner å utføre oppdraget? Det kan bli mer støy med riksrevisjonen på nakken.
Det er også verdt å legge merke til at i statsbudsjett brukes begrepet FØDETILBUDET i Kristiansund om Fødeavdelingen, ref. Ordlyd i Hurdalsplattform del to:
«Det skal gjennomføres en medisinskfaglig vurdering av hvordan et godt fødetilbud i Kristiansund skal videreføres etter 2025.»
Det vil bli Bunadsgeriljaens hovedfokus fremover å sørge for at det medisinskfaglige vurderingen blir gjort av en uavhengig gruppe. Og at begrepene ikke brukes feil.
Vi spurte også etter konkrete handlinger før styremøtet som: Har HMR forespurt gynekologer ved andre sykehus, eksempelvis St. Olavs, om de frem til fast stilling er besatt, kan jobbe hver 5. vakt? Har HMR gitt de et tilbud «de ikke kan si nei til»? Det er vist regler for sånt, blir vi fortalt. Men enda har ingen kunne dokumenter hvilke regler som hindrer ledelsen i å gi gode betingelser til vikarer når det brenner slik det gjør nå? Vi har sett det blitt gjort før. Da Levanger sykehus mangler hjertespesialister økte de lønna og fikk kvalifiserte søkere. Leger mottar godtgjørelser for å ta vakter eller stillinger i grisgrendte strøk.
Er det andre regler for Kristiansund? I så fall hvorfor? Og hvilke?
Det er fristende å spørre: Gjemmer helseforetaket seg bak anbudskontrakter og ansettelsesbyråer? Skyver de lokal ledelse foran seg? Vi ber Arbeiderpartiet lokalt om hjelp til å gjøre Kjerkol klar over at Helseforetaket motsetter seg ethvert forsøk på politisk styring. Noe den nye evalueringsgruppen til helseforetaksmodellen også bør notere seg. Her holder det ikke med lett risting.
Vi ber også stortingspolitikere om hjelp til å spørre helseministeren konkret om bruken av de 25 millionene. Hvordan skal Helseforetaket bruke disse midlene for å lykkes med gjenåpning. Og dersom det er regler som står i veien for handling, hva vil helseministeren gjøre med det?
Er det nå på sin plass, å be om en fullstendig rapport om hva som er blitt gjort og hvilke alternativer til løsning som er forkastet? Ett år er lenge! I mellomtiden fraktes fødende fram og tilbake over fjord og fjell. Dette er ikke et forslag fra Bunadsgeriljaen. Dette er en bønn fra folket på Nordmøre som har gjennom valg forsøkt å stemme klokt på de som ville hjelpe oss.
Nå krever vi resultater!