Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Grunnlegger av Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik, fremste forsvarer av Kristiansund sykehus, i kjent positur.  Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Grunnlegger av Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik, fremste forsvarer av Kristiansund sykehus, i kjent positur.  Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I Tidens Krav den 25. april 2022, går klinikksjef Georg Johnsen igjen til frontalangrep på Bunadsgeriljaen og etterspør organisasjonens underliggende motivasjon. Som grunnlegger av denne brukerorganisasjonen som kjemper for at alle kvinner skal få trygt og godt sted å føde, ser jeg meg nødt til å svare Johnsen.

Opprøret har aldri vært større

Så klinikksjef Georg Johnsen mener at kvinner som tar til orde for en bedre fødselsomsorg bør dempe seg? Og dette sier han kort tid før den største demonstrasjonen i dette årtusen skal finne sted i Oslo? Over 20 organisasjoner støtter markeringen og samme dag vil syv godt gjennomarbeidede krav overrekkes helseministeren. Lokalt i Kristiansund vil det markeres på Rådhusplassen onsdag27. april 2022 klokken 17:00.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Aldri har opprøret vært større og aldri har så mange organisasjoner stått sammen for å kreve endring i norsk fødselsomsorg. Dempes? Vi skal rope høyere enn noensinne! Vi skal rope så høyt at Johnsen må holde seg for ørene.

Hvilken klinikksjef snakker sant?

Johnsen påstår at Bunadsgeriljaen vrir og vrenger på tall og sprer skremselspropaganda. Han hevder at nyfødtdødeligheten har vært stabil og lav over tid i Møre og Romsdal, men ifølge FHI og Aftenpostens fremstilling, viser den at Møre og Romsdal har ligget over landsgjennomsnittet per 1000 barn siden 2014. (Aftenposten) Johnsen forklarer dette med tilfeldig variasjon. Klinikksjef i Ålesund, Elisabeth Siebke, ble overrasket over at tallet var så høyt i 2020, og forklarte det med manglende møtearenaer (NRK) Hun sa da at prenatal komité ville undersøke dette med lupe. Er årsaken mangel på møtearenaer eller bare tilfeldig variasjon som Johnsen hevder? Hvilken klinikksjef skal vi tro på?

Ved to dødsfall i 2020 ble ledelsen ved helseforetaket kritisert av statsforvalteren for brudd på spesialisthelsetjenesteloven. Den gang ble det ikke avfeid som tilfeldig variasjon. Ledelsen iverksatte heller drastiske tiltak som blant annet førte til at fødeavdelingen i Kristiansund ble stengt. Det er sterkt beklagelig at det også dør to nyfødte i fjor ved Molde sykehus, i perioden Kristiansund holdes stengt. Da forklares to døde babyer som tilfeldig variasjon, ikke som to «uheldige hendelser» som krevere drastiske tiltak på grunn av manglende kvalitet og fagpersonell.

Fødeavdelingen er ikke en time unna for alle

Bunadsgeriljaen fryktet flere transportfødsler i området ved sammenslåing. Som Johnsen riktig påpeker har transportfødsler i bil har gått ned, derimot har ufrivillige hjemmefødsler økt. Rekker ikke kvinner engang til ambulansen? Eller blir de bedt om å vente hjemme? Vi frykter at den egentlige årsaken ikke blir avdekket og dermed øker risikoen for at det samme skjer igjen. Det burde holde som argument for å åpne avdelingen, at en kvinne føder i ambulansen fastspent midt på natten, etter å ha passert stengt avdeling. Eller at en kvinne forteller at hun ble tilbudt igangsetting for å unngå transportfødsel. Fødeavdelingen er ikke bare en time unna for alle. Kvinner på Averøya, Aure og Smøla må reise mange timer, dessuten er en time langt nok i kritiske faser.

Annonse
Annonse

Trygg og god fødselsomsorg handler om mer enn å overleve

Det er trist å oppleve en klinikksjef som ikke synes å ha den fødende sitt perspektiv med i sine vurderinger, men heller maner til ro og etterspør den underliggende motivasjonen til en organisasjon som taler fødekvinners sak. Forskning viser at når avstand til fødeinstitusjonen øker, er det høyere risiko for skader på mor og barn. Vi trenger de fødeinstitusjoner vi har. Det fines ingen forskning som sier at det lønner seg å reise lengre. Eller at sammenslåing av fødetilbud gir bedre behandling. Hvorfor skal man risikere flere såkalte tilfeldige hendelser?

Hva venter du på Johnsen?

Nå har alle gynekologer signert! Rekrutteringen har vært vellykket! 25 millioner er bevilget! Hvorfor åpner han ikke dørene i Kristiansund? Det er fristende å etterspørre Johnsens egentlige motivasjon.

Hverken folkets vilje, Stortingsvedtak eller regjeringsplattform får Johnsen til å åpne. Han etterstreber kvalitet høyt hevet over andre avdelinger, helt uten bruk av vikarer.

Er det villedet? For hva skjer med motivasjonen til de seks nyansatte gynekologene som ble forespeilet gjenåpning fra og med 1 desember, dersom de må vente? Får de lønnskompensasjon? Kommer de til å slutte? Hva gjøres for at de skal bli? Helseforetaket har lenge kuttet for å spare penger, men nå er det bevilget 25 millioner ekstra til dette.

Så hva venter Johnsen på? Tror han at tiden skal redde ham?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse