Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
05 september 2022 13:54
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto av omstridte vindturbiner på Haramsøya, Haram, Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Illustrasjonsfoto av omstridte vindturbiner på Haramsøya, Haram, Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Tyskland er nå i dyp krise på grunn av sin satsing på "grønt skifte". Sitt Energiewende. Hvor de har brukt 5000 (femtusen) milliarder kroner på 30 000 vindkraftturbiner med ustabil, uregulerbar, varierende og uforutsigbar produksjon.

De har videre stengt ned sin kjernekraftproduksjon (kun 3 reaktorer i gang fortsatt og vil nok ikke stoppes allikevel) I tillegg til å ha gjort seg avhengig av russisk gass.

Annonse
Annonse

Vi ser konsekvensene nå. Hva svarer så Norge med at vi må gjøre for å ordne opp i dette? Jo bygge MER vindkraft!! Er det mulig? Altså spe på med mer av det som har gjort Europa ustabilt hva angår kraftforsyning til enorme kostnader.

Strømmen må bli dyr for at vindkraft blir lønnsom

Før måtte vi angivelig legge de to siste utenlandskablene for å få kraftpris ned og sikre import, sa omtrent samtlige politikere på Stortinget. Men strømmen måtte bli dyrere sa Tord Lien i Fremskrittspartiet, olje og energiminister. Sånn at vindkraft blir lønnsomt. Nå må vi plutselig ha utenlandskablene for å forsyne "hele" EU og England med strøm (0,4% av EU sitt forbruk har vi tilgjengelig) for å få prisen på vindkraft NED, påstår Åslaug Haga, ex olje- og energiminister for Senterpartiet og nå talskvinne i vindkraftbransjens talerør Norwea.

Annonse
Annonse

Jeg håper alle forstår at vindkraft og en blind tro på at det vil utgjøre et grønt skifte, er en av hovedårsakene til situasjonen Europa nå står i. En hodeløs beslutning heiet frem av en kynisk bransje med alt annet enn klima, miljø, forsyningssikkerhet og naturvern og dyremangfold å gjøre. Skulle man hensyntatt det, må man sørge for at Europa kan forsynes med mye mer gass fra Norge inntil tilstrekkelig med kjernekraft er utbygd, slik at fossil energi kan fases ut i vesentlig grad.

På den måten kan faktisk Norge bli et betydelig batteri for EU. Vi forsyner de med 25% av gassen de forbruker i dag. Det ville også senket prisen på vår egen rene, regulerbare, stabile vannkraft som kunne sikret norsk næringsliv og industri slik det var ment og har gjort fra starten av for over 100 år siden, kort og godt.

Vindkraft er ikke riktig medisin

Når en medisin viser seg ikke å virke, men tvert imot forverrer sykdomsbildet er ikke mer av samme medisin løsningen. Vindkraft er en slik mislykket medisin.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse