Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I Tidens Krav 11. april (krever abonnement) kunne vi lese at Kristiansund Senterparti ber om mer enn 60 millioner i «øremerkede midler gjennom revidert statsbudsjett til en utvidelse av planlagt sykehustilbud i Kristiansund». Og at dette ikke inkluderer midler for drift av fødeavdelingen tydeliggjør både Stensønes og Høgsve i sine omtaler av denne:

– Nå har det vært enorme protester over hele landet, på grunn av nedlagte fødetilbud og følgetjenesten som ikke fungerer. Vi legger ikke skjul på at vi syns denne muligheten vi presenterer nå, er kjekk å ha i et valgår, sier Høgsve med et skjevt smil, og legger til, – Vi fikk ikke gjennomført det vi la opp til når det gjaldt fødeavdelingen. Selv om vi gjorde alt som sto i vår makt, med eget Stortingsvedtak og øremerkede penger, ble vi stoppet i styret i Helse Møre og Romsdal. Og helseministeren ville ikke beordre helseforetaket i fødesaken, sier han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Her er det om å gjøre å se mulighetene. Hittil har debatten dreid seg mest om begrensningene. Det har vært masse negativt. Her er det en mulighet til å finne noe positivt. Vi må bruke alle gode krefter og ideer til å se framover.

Stensønes følger opp:

– Vår jobb i dette, er rent politisk. Vi gikk til valg på at føde- og akuttilbudet i Kristiansund skulle bestå. Det har vi ikke klart å innfri. Nå må vi gjøre noen grep for å sørge for en videreutvikling av Kristiansund sykehus.

Annonse
Annonse

Som Stensønes påpeker – Senterpartiet gikk til valg på at føde- og akuttilbudet skulle bestå. Det ble tatt inn i regjeringsplattformen og det ble bevilget 25 millioner for å gjenåpne og drifte fødeavdelingen i Kristiansund. Tidens Krav har forsøkt å få klarhet i hvor mye av midlene som faktisk er brukt på fødeavdelingen i Kristiansund (se her, her og her – krever abonnement). Det som er klart er at kun en liten andel er brukt for å rekruttere gynekologer til Kristiansund. Samtidig som at Helse Møre og Romsdal uttalte at vikarbruk på føden er komplisert på mange ulike nivå (TK 07.09.22 – krever abonnement) ble over 5 millioner av de bevilgede 25, brukt til å leie inn leger – stort sett i Molde. Dermed ble det av ledelsen i Helse Møre og Romsdal bestemt at det var bedre å stenge fødeavdelingen enn å finne vikar for sykemeldt gynekolog. Og dette med Kjerkols velsignelse og Senterpartiets stilltiende samtykke.

Og nå lover Senterpartiet nye øremerkede midler til sykehuset i Kristiansund. Fordi – som Høgsve sier – dette er kjekt i et valgår. Spesielt når egen regjering godtar at fødeavdelingen er stengt. Har ledelsen i Senterpartiet – altså Trygve Slagsvold Vedum og Marit Arnstad – gitt lovnad om å bevilge 60 millioner til sykehuset i Kristiansund som kompensasjon for at fødeavdelingen er stengt?

Selv om Stensønes og Høgsve sier at dette har de jobbet med i flere måneder, har de ikke koordinert med regjeringspartner Ap, Helseministeren eller Ap lokalt (13.04.23 – krever abonnement). Forsøker nå Sp Kristiansund og Sp sentralt å bondefange Kjerkol? Vårt forslag til Kjerkol vil i såfall være å instruere Helse Møre og Romsdal til å gjenåpne fødeavdelingen og slik parkere Sp for godt.

Men mens politikere nå forsøker å sno seg unna brutte løfter er fødende fortsatt utsatt for den ekstra risikoen transporttiden til fødeavdeling utgjør. Følgetjenesten er avviklet og erstattet av en slags møtetjeneste. Ingen politikere har bedt Helse Møre og Romsdal om å rapportere om konsekvenser og avvik forbundet med stengt avdeling og nyetablert møtetjeneste. Vi vet det har hatt konsekvenser.

Til høsten er det valg. Med Senterpartiet og Arbeiderpartiet i regjering ble fødeavdelingen stengt. Da hjelper det ikke med sølvpenger fra de som fortsatt tror det er mulig å øremerke midler til et sykehus vedtatt nedlagt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse