Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
03 mai 2023 13:02
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde av ferjesambandet mellom Edøya, Smøla og Sandvika, Aure. Foto: Steinar Melby
Illustrasjonsbilde av ferjesambandet mellom Edøya, Smøla og Sandvika, Aure. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

1. september 1989 ble det som jeg liker å kalle trinn 1 i Smøla sin fastlandsforbindelse offisielt åpnet. Da var det mulig å ta seg frem tørrskodd og i bil fra Smøla og helt inn til Edøy og Edøy ferjekai for å ta ferje over til Aukan på øya Stabblandet i Aure kommune.

Ferjeanløpet ved Straumen på Smøla ble nedlagt og med det var 90 minutters ferjetur inn til sentrum av Kristiansund historie for Smølværinger som ville en tur i land. Eller om folk ville motsatt vei, ut til Smøla. Senere ble ferjeanløpet flyttet til Sandvika på Tustna. Dette skjedde i februar 2007.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I 1977 ble imidlertid et større vei og bruprosjekt ferdigstilt i Smøla kommune. Men dette sambandet gikk andre veien - til havs. Da ble nemlig Veiholmen, som ikke har fått navnet sitt på grunn av veiforbindelsen som mange i dag kanskje tror, landfast med Smøla, eller motsatt. Mer eller mindre lærde strides ennå om det faktumet.

Den 4. mai vil det i Smøla rådhus arrangeres et folkemøte for å informere om et eventuelt trinn 2 i Smøla sin fastlandsforbindelse. Da skal en rapport om tunnelforbindelse fra Smøla til Aure kommune utarbeidet av Rambøll presenteres. Rapporten tar for seg tunnelalternativer hvor også et par av de har to mulige alternativer for veitraseer før og etter tunnel.

Et av de går faktisk ut på å droppe Edøy som sted for tunnelinnslag og i stedet for bruke naboøya Kuli som ligger innenfor Edøy som åsted for tunnelåpning. Alt dette er vel og bra. Det er vel på høy overtid kan man si at det nå kanskje tas tak i dette.

34 år etter at man åpnet trinn 1 i Smøla sin fastlandsforbindelse. Men i ekte nordmørsk ånd forhaster man seg tradisjonen tro ikke. Hva 34 års kontinuerlig politisk og næringsliv sitt påtrykk ville ha ført til for en tunnelforbindelse, kan man bare i dag spekulere i.

Ser man på prosjektet Nordøyvegen som nå har vært åpent i drøye to år så tok vel det omtrent 50 år å få det prosjektet gjennom og bruksklart. Men bedre sent enn aldri.

Det som imidlertid er viktig er at man må ha minst to tanker i hodet samtidig også her som så ofte ellers. Det går som jeg har påpekt uansett en liten stund før verden har døgnåpen veiforbindelse ut til Smøla. Så før det skjer er det viktig at vi sørger for å ha et best mulig fergetilbud og forutsetninger og forhold for Smøla kommune sine innbyggere og aktiviteter innen næringsliv og industri.

Annonse
Annonse

I 2020 fikk Smøla to ferjer på sambandet Edøy Sandvika. Overgangen fra timesavganger til halvtimes avganger skulle revolusjonere kommunikasjonen med omverdenen – deler av døgnet vel og merke. De mye omtalte halvtimesavgangene foregår på dagtid ispedd lovpålagte pauser sånn at mannskapene får sin rettmessige hvile. Ingenting å si på det.

Men får man egentlig det man betaler for og er tilbudet blitt bedre? Spør du meg er svaret nei.

Jeg med flere hadde foretrukket ei større ferje som hadde gått døgnkontinuerlig med la oss si 22 avganger i døgnet. Dette hadde gitt Smøla et løft hva angår kommunikasjon og muligheter. Med ei 80 bilers ferje som de to i sambandet på Seivika Tømmervåg, men konstruert for å ikke ta innover seg all sjø i bris og hardere vindstyrker, ville Smøla fått et fleksibelt og anvendelig samferdselssystem med avganger døgnet rundt.

Rent praktisk er det en stk. matros mer i bemanning som behøves for at dette lar seg gjøre. Da går to navigatører og to matroser skift døgnet rundt i la oss si 14 dager. Halvparten av tilsvarende nordsjøturnus. Maskinrom er såkalt E0, ubemannet og krever en maskinist som i dag. Vedkommende går dagmann 12 timer med bakvakt nattestid.

Tenk hvilke besparelser for fylket ved å ha et fartøy mindre i anbudsporteføljen og effektiviteten en døgnåpen forbindelse ville gitt for næringsliv, privatliv og turisme. Mye yrkestrafikk ville foregått om natten og dermed var disse kjøretøyene borte fra dagkøer. Muligheten for å delta på arrangementer på fastlandet kveldstid ville blitt en helt annen og behovet for hotellovernattinger før og etter flyturer falle bort.

Som andre også sier. Det er ingen som sitter ved kjøkkenbordet på Smøla og plutselig kommer på at de skal med ferja. Derfor er det ingen behov for halvtimes avganger i en periode midt på dagen. Døgnåpent samband ville hatt mye mer for seg. At det da blir en time imellom og kanskje to midt på natta er langt å foretrekke.

En tunell ønskes velkommen men den er uansett ikke ferdig på mange år ennå og i mellomtiden må vi sørge for gode forbindelser med omverden. Ikke bare lene oss på at nå skal det visst bli tunnel.

Ferjetilbudet i dag er ikke tilpasset tiden vi lever i. Ferdig snakka.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse